سمینار علمی یافته‌های باستان‌شناسی محوطه باستانی «ویگل» در دانشگاه کاشان برگزار شد

۰۳ آبان ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۴ کد : ۱۱۶۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۶۷

مدیر گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان گفت: ادامه کاوش در محوطه باستانی سایت «ویگل» آران و بیدگل نیازمند توجه جدی مسئولان است.

 

محسن جاوری، در دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان اظهارداشت: ادامه کاوش در محوطه باستانی ویگل نیازمند اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال است.

 

وی، ایجاد سایت موزه، پایگاه پژوهشی و پارک باستان شناسی در این محوطه باستانی راضروری دانست و خواستار فنس کشی و حفاظت از این محوطه تاریخی شد.

 

وی گفت: در صورت تامین اعتبار ، فصل دوم کاوش در محوطه باستانی سایت ویگل از بهمن سال جاری دوباره آغاز خواهد شد.

 

جاوری، مدت زمان اجرای این کاوش را دو ماه ذکر کرد و افزود: این پژوهش با همکاری باستان شناسان و دانشجویان رشته باستانشناسی انجام خواهد شد.

 

 وی تاکید کرد: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده در فصل سوم کاوش که در اوایل تابستان امسال شروع شد یک ساختمان با پلان  چلیپایی  با ابعاد بیش از 10 متر مربع کشف شد که در نقطه میانی این بنا، پایه یک آتشدان کشف شده است.

 

وی تصریح کرد: این پایه با استفاده از گچ در قسمت دو سکوی زیرین بسیار مستحکم ساخته شده که در مرکز این آتشدان یک منفذ مدور به عمق 10 سانتیمتر و قطر 5 سانتیمتر مشاهده می شود.

 

جاوری خاطر نشان کرد: این پایه آتشدان دارای 38 پره است و گچ بری‌هایی که اطراف آن به دست آمده حاوی نقوش معمول در گچبری دوران ساسانی است.

 

مدیرگروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان، با اشاره به وجود چند آتشکده و چهار تاقی های نطنز، نیاسر،  سپرو نایین در استان اصفهان گفت: این بناها و چهار تاقی ها در خارج از محدوده شهر واقع شده ولی بنای آتشکده ویگل متفاوت و در درون بافت شهری قرار گرفته است.

 

جاوری، معماری تزیین شده به شکل قلب در اطراف این آتشکده و بدنه چینه‌ای به رنگ قرمز اخرایی را از دیگر ویژگی‌های این بنا ذکر کرد و اظهار داشت: بقایای رنگ و گچ که در این قسمت باقیمانده توسط گروه باستان شناسی در حال بررسی است.

 

 محوطه باستانی ویگل در 10 کیلومتری شهر آران و بیدگل از توابع استان اصفهان واقع و شامل آثاری متعلق به چندین دوره از جمله ساسانیان و سلجوقیان است.

 

این محوطه باستانی در سال 1381 به شماره 6540 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

 

 

 

 


نظر شما :