ارتباط دانشگاه با دادسرا کاهش آسیب‌های اجتماعی را به همراه دارد

۰۴ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۴ کد : ۱۱۳۴۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۷۱۴
دستگاه قضایی نیازمند همکاری دانشگاه است

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کاشان، ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه و دادگستری را لازم دانسته و گفت: ارتباط دانشگاه با دادسرا کاهش آسیب های اجتماعی را به همراه دارد و دستگاه قضایی نیازمند تجربیات و علم دانشگاه است.

دکتر روح الله دهقانی در دیدار با رئیس دانشگاه کاشان و مدیران دانشکده علوم انسانی و حقوق که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، با اشاره به روند افزایش جرائم و آسیب های اجتماعی افزود: دانشگاه نقش موثری در کاهش مشکلات و آسیب‌های اجتماعی دارد.

وی پیشگیری‌های لازم برای کاهش آسیب‌ها را ضروری  دانست و خاطر نشان کرد: دانشگاهیان باید موضوع پایان‌نامه‌های خود را پرونده های قضایی همچون سرقت، طلاق،  اعتیاد و …. قرار دهند و راهکارهایی برای رفع این موضوعات ارائه دهند.

دهقانی با اشاره به اینکه هر چه در حوزه آموزش، پژوهش و هنر و فرهنگ کار شود مشکلات کمتری را شاهد خواهیم بود افزود: برای رفع این مشکلات به مشورت و تجربه دانشگاهیان نیاز داریم.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کاشان با اشاره به فعالیت‌های تحقیقاتی اعضای هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: این تحقیقات به جای این که در کتابخانه‌ها خاک بخورد می تواند در اختیار دادسرا قرار گیرد تا به نحو مناسبی از آنها بهره برداری شود.

رئیس دانشگاه کاشان هم در این نشست با تبریک هفته قوه قضائیه ارتباط هر چه بیشتر دادسرا با دانشگاه را خواستار  شد و گفت: با توجه به مشکلات و آسیب های اجتماعی در جامعه، دانشگاه می‌تواند اثر‌گذاری مطلوبی در این رابطه داشته باشد.

دکتر عباس زراعت  گفت: با ارائه موضوع‌های مختلف پرونده‌های حقوقی و کیفری به دانشگاه، اعضای هیات علمی  و دانشجویان  می تواند بازوی  مشورتی موثری باشند .

وی به تدوین برنامه دوم راهبردی دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: سیاست و هدف کلی این چشم انداز، جامعه محوری  و حل مشکلات جامعه است.

 دکتر زراعت به جایگاه علوم انسانی در دانشگاه اشاره کرد و افزود: علوم انسانی رشته‌ها و گرایش‌های مختلفی در حوزه های علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی، روانشناسی، حقوق و غیره دارد که هر کدام از این رشته‌ها می‌تواند برای نیازهای جامعه به صورت کاربردی مورد استفاده قرار گیرند.

وی تعطیلی کارخانه‌ها، فقر، کودکان کار، طلاق، سرقت، اعتیاد، کودک آزادی وغیره را از مشکلات مهم جامعه عنوان کرد و افزود: دغدغه دانشگاه و اعضای هیات علمی باید پرداختن به این موضوعات  و ارائه راه حل های علمی برای رفع این مشکلات در جامعه باشد.

رییس دانشگاه کاشان محور توسعه را علم دانست و خاطر نشان کرد: توسعه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و آموزشی اگر مبتنی بر علم نباشد معنا و مفهوم ندارد.

وی با ابراز تاسف از اینکه سیادت علم  و دانشگاه در جامعه هنوز فرهنگ سازی نشده ، تاکید کرد: باید به جایی برسیم تا حرف اول و آخر  در مجامع تصمیم ساز کشور را دانشگاهها  بزنند و سیادت و مرجعیت علم مشخص باشد  و قداست  پیدا کند.

دکتر زراعت به حدود۳۰۰ عضو هیات علمی و هشت هزار دانشجو در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: در سال حدود یک هزار پایان نامه در دانشگاه تدوین می‌گردد  که باید این پایان‌نامه‌ها برای رفع نیازها و مشکلات جامعه و مردم بکار گرفته شود.

وی حضور اعضای هیات علمی در دادگستری به عنوان فرصت مطالعاتی و آشنایی هر چه بیشتر با موضوعات پرونده‌های دادگاه را خواستار شد و خاطر نشان کرد: این تعاملات باید دو سویه بوده و قضات نیز در دانشگاه بیشتر حضور یابند و مسائل پرونده ها را به اعضای هیات علمی دانشگاه ارائه دهند.

رئیس دانشگاه در خاتمه افزود: دانشگاه کاشان بعنوان یک دانشگاه جامعه محور آمادگی دارد در تمامی سازمان‌ها، ادارات، شرکت‌ها و نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی حضور یافته و مشکلات آنها را بررسی کند تا در صورت امکان مشکلات جامعه و مردم را حل کند.وظیفه و رسالت اصلی دانشگاه، حل مشکلات جامعه است و اگر چنین رسالتی را انجام ندهد در مقابل تاریخ مسوول خواهد بود.

در این نشست رئیس دانشکده حقوق و مدیران گروه‌های جامعه شناسی، روانشناسی و حقوق دانشگاه نیز نقطه نظرات خود را در خصوص  تعاملات هر چه بیشتر دادسرا و دانشگاه برای کاهش آسیب‌ها و جرائم در جامعه ارائه دادند.

کلید واژه ها: هفته قوه قضاییه دادسرا دادستان دانشگاه کاشان


( ۲ )

نظر شما :

محمدی ۰۶ تیر ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۴
آسیب شناسی اجتماعی از خانواده تا دانشگاه سبب ارتقای فرهنگ می شود، در حوزه ی آسیب شناسی موارد بسیاری وجود دارد که خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد و ارتباط دوسویه قوه عدلیه بعنوان یک معیار که در ارتباط با خانواده ها هم است می تواند در تبادل اطلاعات با جامعه ی علمی کشور بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی را کاهش دهد، هر چند باطن انسان بگونه ای است که تمایل به رفتن بسمت ناهنجاری را ندارد ولکن در برخی موارد مسیر جدا می شود که از جمله می توان به اقتصاد اشاره کرد، اقتصاد و مسایل اقتصادی که حل شود در گروی فرهنگ متعالی که باید فرهنگ و اقتصاد باهم همنوازی کنند بسیاری از معضلات اجتماعی رفع می شود و اقتصاد سالم از بار روانی موجود در خانواده می کاهد و این بنوبه ی خود تاثیر شگردی در فرهنگ دارد، همانگونه که قران تاکید اساسی بر مساله ی اقتصاد دارد و در بسیاری موارد ناهنجاری های فرهنگی را در فقر می بیند، باید دید که راهکارهای کاهش فقر چیست؟ از مهمترین راهکارهای کاهش فقر کار و تلاش و اشتغال جوانان است که مسیر آن از تولیدات و کارخانجات می گذرد که کشوری با بیش از هشتاد میلیون جمعیت نیاز به چندین هزار کارخانه و توسعه و جذب جوانان برای اشتغال دارند که شکی نیست هر چه در زمینه ی اقتصاد کار شود بازهم کم است اما نتیجه ی آن زیباست که مهمترین آن اقتصاد سالم بنیان خانواده را محکم می کند و از بار روانی فقر اقتصادی می کاهد و تاثیر فرهنگ در همنوازی با اقتصاد بیشتر متجلی می شود که دانشگاه بعنوان سازنده ی علم در تولیدات و کارخانجات و اشتغال جوانان نقش شگرفی می تواند ایجاد کند و در کنار اشتغال سلامت روانی از دیگر مواردی است که سبب کاهش آسیب های اجتماعی می شود، همانطور که کار و تلاش عبادت است، رسیدن به خانواده عبادت است و هدف متعالی کار و تلاش نباید بگونه ای باشد که رسیدن به خانواده در حاشیه قرار گیرد و کمرنگ شود که هر آنچه سبب تحکیم بنیان خانواده شود، دیدن خداوند است و رابطه ی دوسویه و انتقال تجربیات می تواند سبب زیبایی افرینی شود