مبارزه ارزان،سالم و بی استرس با کرونا- یادداشتی از رئیس پژوهشکده اسانس دانشگاه کاشان

۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۰:۴۱ کد : ۱۱۰۲۱ اخبار دانشگاه راهنمای پیشگیری از ویروس کرونا
تعداد بازدید:۱۸۹۳

کرونا: مبارزه ارزان، سالم و بی استرس

اگرچه استفاده از ضدعفونی کننده های تجاری به روش و به اندازه ای که توسط سازمانهای بهداشتی و افراد آگاه توصیه شده لازم و غیر قابل اجتناب است اما لازم است فراموش نکنیم راههای دیگری نیز وجود دارد که در کنار این توصیه ها کمک می کند با آرامش بیشتر و ارزانتر، آسانتر و مطمئن تر از خود و اطرافیانمان محافظت کنیم.  
به عنوان یک شیمی دان تاکید می کنم لزوم استفاده از مواد ضدعفونی کننده مانند الکل، انواع ژلهای ضدعفونی، ساولن، هیپوکلریت سدیم (وایتکس) و مانند اینها را در جای درست و به روش صحیح و میزان مناسب، طبق توصیه متخصصین امر را نه تنها نفی نمی کنم بلکه لازم می دانم اما توصیه می کنم از ضدعفونی کنندهای "طبیعی"،  "ارزان" و "در دسترس" هم غافل نشویم تا بتوانیم از نظر روانی و کاربردی مصرف مواد شیمیایی دارای عوارض و ناسازگار با محیط زیست را به حداقل لازم کاهش داده و از سودجویی اقتصادی و تلاطم بازار اندکی بکاهیم.

این ضدعفونی کننده ها عبارتند از:

- آفتاب

 پرده ها را کنار بزنید و در صورت امکان از پنجره باز کنیم تا آفتاب با تمام دامنه ممکن به درون خانه بتابد.
بسیاری از وسایل، لباسها و دستمالها، پاکتهای خرید و برخی محتویات آنها و بسیاری از اشیایی که قابل شستشو نیستند را می توان توسط آفتاب ضدعفونی کرد. خشک کردن لباسها، دستمالها و حوله ها در آفتاب را هم فراموش نکنید.
خودتان نیز در طول روز تا آنجا که ممکن است با رعایت نکات ایمنی زیر نور آفتاب قرار گیرید.
توصیه می شود در محل کار شرایطی فراهم شود که لباسها به جای رختکن به صورت آویزان در آفتاب نگه داشته شوند.

- آب داغ

موقع شستشو ظروف، لباسها و سایر وسایل و حتی دستها، از بالاترین دمای آبی که آسیبی به آنها نمی رساند استفاده کنید. سعی کنید دمای آب بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد باشد. همچنین قراردادن مواد خوراکی یا وسایل در آب گرم/داغ باعث کاهش بار میکروبی/ویروسی در آنها می شود. در صورتی که امکان جوشاندن در آب وجود دارد، با انجام این کار به مدت ۵ دقیقه می توان از سلامت آن اطمینان حاصل کرد.
به عنوان مثال برای ضدعفونی کاسه ظرفشویی و روشویی می توان به جای استفاده مداوم از مواد ضدعفونی کننده شیمیایی، از این روش هم کمک گرفت.
البته مراقب باشید این روش سبب نشستن و ماندن رطوبت در فضا نشود.

- شعله، بخاری و حرارت

 قرار دادن حوله ها پس از هر بار استفاده یا سایر وسایل بر روی سیستمهای گرمایشی خانه تا حدی که دمای آن به بالای ۵۰ درجه برسد، در حذف ویروس بسیار موثر است. اما بهترین دما، دمای بالای ۷۰ درجه است و هرچه دما بالاتر باشد، زمان تاثیر کوتاهتر می شود. وسایل فلزی مانند دسته کلید و یا ظروف فلزی را می توانید روی شعله یا بخاری ضدعفونی کنید. اینگونه حرارتهای خشک بهترین راه مقابله با ویروس کروناست.

- نمک

روی تمام سطوحی که قبلا تمیز و ضدعفونی کرده اید یا سطوحی که به راحتی قابل ضدعفونی مداوم نیستند حتی کف زمین، روی فرشها، موکتها و کف پوشها و غیره یک لایه نمک بپاشید. نمک با جذب رطوبت و ضمنا با بر هم زدن تعادل یونی محیط زندگی میکرو ارگانیسمها باعث از بین رفتن یا غیر فعال شدن آنها می شود.

- اتو کشیدن

اتو کشیدن لباسها و پارچه ها باعث ضدعفونی آنها می شود.

- سشوار

هوای گرمی که با  شدت از سشوار خارج می شود می تواند در میکروب زدایی موثر باشد. به خصوص اجسام مرطوبی که توسط سشوار خشک شوند.

- ریزموج (مایکرویو)

هر ظرف، ماده خوراکی یا جسمی که قابل استفاده در اجاق ریزموج (ماکروفر) باشد می تواند توسط تابش امواج میکروبزدایی شود.

- سرکه و نمک

می توانید مواد خوراکی ای که محبور به مصرف آنها به صورت خام و بدون پوست کندن هستید را چند ساعت در محلول سرکه و نمک با غلظت مناسب قرار دهید. این محلول با تغییر pH و تعادل یونی مورد نیاز برای زنده ماندن میکروارگانیسمها آنها را از بین می برد.  

- محلول محتواهای  شستشوی کف زا

به طور کلی انواع شوینده های کف زا در شرایط معمول و عادی برای از بین بردن ویروس و ضدعفونی بسیار موثر و کافی اند. بنابراین شستشوی لباسها، ظروف، کف سالن، دستشویی و حمام، کاسه ظرفشویی و روشویی با این مواد برای از بین بردن بار میکروبی و ویروس کرونا کافی است.
همچنین می توانید میوه های دارای پوست قابل جدا شدن را به مدت ۳۰ ثانیه با محلول آب حاوی مایع ظرفشویی یا صابون مایع بشویید و سپس آبکشی و خشک کنید.

- انواع خوراکیهای ضدعفونی کننده لیمو ترش، سیر و پیاز، نعنا و عرق آن، پودر فلفل، زردچوبه، زنجبیل و غیره را   به خوراکیها اضافه کنید تا از خواص ضد میکروب آن بهره ببرید و محلول آبی حاوی عصاره آنها به همراه کمی نمک بهترین محلول برای شستشوی دهان و (در مواردی) بینی است.

دکتر مریم اخباری

کلید واژه ها: کرونا ویروس دانشگاه کاشان کووید


( ۳ )

نظر شما :

م.ش ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۹
سلام.ممنون.خدا خیرتون بده که راه های ساده و با عوارض کم (بدون عوارض) ذا پیشنهاد می دهید.ای کاش برخی از مسولین به جای پر کردن جیب بعضی ها به حرف های علمی شما گوش می دادند.