دانشگاه کاشان آماده ارائه خدمات علمی به مدیریت شهری است

۰۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۵:۳۲ کد : ۱۰۸۳۲ اخبار دانشگاه دانشگاه کاشان در رسانه ها
تعداد بازدید:۱۵۵۷

رئیس دانشگاه کاشان از آمادگی این دانشگاه برای ارائه خدمات علمی به مجموعه مدیریت شهری و جامعه خبر داد و گفت: تعامل دانشگاه با مدیریت شهری توسعه هدفمند شهر را در پی خواهد داشت.

دکتر عباس زراعت در نشست با شهردار کاشان، با اشاره به وجود بسیاری از معضلات و مشکلات جامعه شهری از مجموعه  شهر خواست تا نیازها و مشکلات این شهر را به دانشگاه اعلام کنند.

وی خاطر نشان کرد: ارتقاء سواد عمومی، فرهنگ عمومی، مشارکت اجتماعی و مسئولیت‌پذیری مردم از جمله مسایل فرهنگی شهر است که  دانشگاه می‌تواند نقش بسزایی در حل آنها داشته باشد.

وی همکاری بیشتر  شهرداری با دانشگاه را خواستار شد و افزود: بسیاری از هزینه‌هایی که  در شهر انجام می شود هدف دار نیست، درحالی که با انجام کارهای تحقیقاتی و علمی می توان در کاهش هزینه‌ها و ارتقائ هرچه بیشتر فعالیت‌ها همت گماشت.

دکتر زراعت به تشکیل معاونت نوآوری و اقتصادی در دانشگاه کاشان اشاره کرد و گفت: این معاونت در راستای ارتباط هر چه بیشتر دانشگاه با صنعت و فراهم کردن اشتغال جوانان و تبدیل ایده به ثروت و تجاری سازی علم برای نخستین بار در دانشگاههای کشورایجاد شده است.

وی به ارائه حدود یک هزار پایان نامه و رساله دانشجویی در سال در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: اگر مدیریت شهری نیازها و مشکلات شهر را به دانشگاه اعلام کنند می توان این پایان‌نامه‌ها را هدفمند و کاربردی  کرد و در راستای رفع مشکلات شهر از آنها استفاده نمود.

دکتر زراعت همچنین به ایجاد شرکت‌های دانش بنیان  اشاره کرد و افزود: این شرکت‌ها، به منظور فراهم کردن زمینه مشارکت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در پژوهش و فن‌آوری، کمک به تجاری سازی تحقیقات، ایجاد شغل و کسب و کارهای دانش‌بنیان با ارزش افزوده بالا و ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت ایجاد شده اند.

وی پارک علم و فناوری و مرکز نوآوری و تجاری‌سازی را از دیگر پتانسیل‌های دانشگاه کاشان عنوان کرد و افزود: ایده‌های خلاقانه اعضای هیات علمی نخبه دانشگاه‌ها و ارتباط دانشگاه با حوزه‌های مختلف شهری می‌تواند گره‌گشای بسیاری از ناهنجاری های جامعه باشد.

شهردار کاشان هم در این نشست با قدردانی از همکاری دانشگاه در ارائه خدمات به مدیریت شهری گفت: حال شهر کاشان خوب نیست ونیاز به تیم پژوهشی قوی داریم تا شهر کاشان را به خوبی چکاپ کند تا ایرادها و اشکالات آنرا بررسی و راهکارهایی را برای آن تدوین کنند.

 سعید ابریشمی راد با اشاره به اینکه هیچ وقت در مساله‌یابی موفق نبودیم، خاطر نشان کرد: باید سه حلقه مفقوده دانش، تکنولوژی و بازار به یکدیگر ملحق شوند تا بتوان جامعه‌ای پویا را در شهر شاهد بود.

وی با بیان اینکه شهرداری در حوزه های عمران شهری و نظام مهندسی و نگه داشت شهر و دیگر موارد شهری هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کند خاطر نشان کرد: باید سعی شود تا با بهره گیری از تکنولوژی‌های نو هزینه اقدامات و فعالیت‌های مجموعه شهری را کاهش داد.

شهردار کاشان همکاری اعضای هیات علمی و دانشجویان را برای کمک به مجموعه شهری خواستار شد و افزود: شهرداری آماده هرگونه همکاری با دانشگاه کاشان است و حضور اساتید و خبرگان علمی در همه طرح‌ها لازم و پشتوانه علمی پروژه‌ها است.

 ابریشمی راد با بیان اینکه هر چه تعامل دانشگاه و دانشگاهیان با مدیریت شهری افزایش یابد، مشکلات کمتری در حوزه شهری را شاهد خواهیم بود، افزود: ارتباط و تعامل شهرداری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی همکاری دو سویه ای است، چرا که شهرداری در پی ارتقاء رفاه شهروندی است و دانشگاه نیز که وظیفه پرورش نیروی انسانی و تولید علم  را دارد، بایستی در تعامل و پیشبرد کاربردی علم و دانش و سامان دادن به وضعیت موجود شهر گام بردارد.

در این نشست معاونان پژوهشی و فناوری، آموزشی و تحصیلات تکمیلی، نوآوری و اقتصادی و دانشجویی و فرهنگی دانشگاه کاشان و مدیران شهرداری نیز دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را در خصوص ارتباط هر چه بیشتر دانشگاه با مجموعه شهری مطرح کردند.

انعکاس خبر در رسانه ها:

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری تسنیم

کاشان آنلاین

خبرگزاری فارس

خبرگزاری مهر

کلید واژه ها: شهردار کاشان دانشگاه کاشان ارتباط دانشگاه با جامعه ارتباط دانشگاه با شهر


( ۲ )

نظر شما :