راه‌اندازی سایت ۵ زبانه رصدخانه دانشگاه کاشان

۰۶ آبان ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۸ کد : ۱۰۴۴۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۲۵

مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان از راه‌اندازی وب سایت این رصدخانه به 5 زبان خارجی خبرداد.

ایرج صفایی افزود: به منظور بهره‌مندی هر چه بیشتر علاقمندان و مشتاقان به علم نجوم از اقصا نقاط دنیا، سعی شده  تا وب سایت رصدخانه دانشگاه کاشان، به پنج زبان فارسی، انگلیسی، عربی، فرانسه و ترکی ترجمه شود.

وی با اشاره به اینکه در سال 1379 همزمان با برگزاری همایش بزرگداشت غیاث الدین جمشید کاشانی، ریاضی‌دان و اخترشناس برجسته ایران زمین، کلنگ احداث مجتمع تحقیقاتی نجوم دانشگاه کاشان در ارتفاعات شهر نیاسر کاشان بر زمین زده شد، خاطر نشان کرد: ترویج، آموزش نجوم در سطح دانشگاهی و پژوهش در زمینه اخترشناسی مهم ترین اهداف تاسیس رصدخانه دانشگاه کاشان است.

مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان، یازده ابزار اپتیکی و سه دستگاه تصویربرداری را مهمترین ابزارهای نجومی این رصدخانه عنوان کرد و گفت: تلسکوپ با قطر دهانه 16 اینچ مستقر در گنبد در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین تلسکوپهای فعال ایران محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: شش دستگاه تلسکوپ در انواع اندازه‎‌های گوناگون با قطر دهانه 8/4 اینچ تا 12 اینچ و چهار دستگاه دوربین دوچشمی بزرگ دیگر ابزارهای اپتیکی این مجموعه را شامل می‌شود.

 یک دستگاه دوربین CCD ، یک دستگاه videoCCD صفایی با اشاره به اینکه،  یک دوربین عکاسی دیجیتال با قابلیت تصویربرداری نجومی، ابزارهای تصویربرداری رصدخانه را تشکیل می دهد، افزود: یک دستگاه آسمان نمای آموزشی، مجموعه‌ای از کتابهای به زبان فارسی و زبان اصلی، شامل کتابهای نجوم مقدماتی و حرفه ای و نجوم قدیم و یک بانک نرم افزار و فیلم های آموزشی نجومی نیز از دیگر امکانات این رصدخانه است.

رصدخانه دانشگاه کاشان

کلید واژه ها: رصدخانه رصدخانه دانشگاه کاشان نیاسر


( ۶ )

نظر شما :