فراخوان ارسال نامه به سازمان ملل درباره تهدید اتمی ایران

۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۰:۱۴ کد : ۱۰۱۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۹۷

                                   

 

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، عنوان این پایگاه اینترنتی "کمپین معترضین به تهدید هسته‌ای اوباما" نام دارد و از مردم خواسته شده است تا با مراجعه به سایت www.ir-uni.ir این نامه را امضا کنند.
در نامه‌ای که خطاب به "‌بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد نوشته شده، آمده است: صلح و امنیت آرمان‌های اساسی بشریت‌اند، آرمان‌هایی که ملل متحد می‌کوشد در عرصه بین‌المللی تحقق بخشد. اما تحقق این آرمان‌ها در گرو استقرار عدالت است، که در برگیرنده " احترام به حقوق بشر بنیادین، کرامت و ارزش انسان، حقوق برای همة ملل اعم از کوچک و بزرگ، و تعهدات ناشی از پیمان‌ها و سایر منابع حقوق بین‌الملل، و کمک به ترقی اجتماعی و بهبود استانداردهای زندگی با آزادی بیشتر" است.
منشور ملل متحد برای نیل به این هدف‌ها مقرر کرده است که "اعضای ملل متحد در روابط بین‌المللی خود از تهدید به زور یا استعمال آن علیه تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشوری خودداری نمایند."
برخلاف این پیشینه، در ششم آوریل 2010، دولت امریکا سند بررسی مواضع هسته‌ای خود را منتشر کرد، که حاوی اتهامات بی‌اساس علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران است. به دنبال انتشار این سند، رئیس جمهور و وزرای امور خارجه و دفاع امریکا، بر پایه این پیش فرض سراسر غلط که ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است و ان پی تی را نقض کرده است، اظهارات جنگ افروزانه‌ای را مطرح کردند که در تضاد کامل با روح منشور و ان پی تی می‌باشد.
در این نامه تاکید شده است که این اظهارات غیرمسوولانه‌ای نقض فاحش تعهدات ایالات متحده، براساس حقوق بین‌الملل، به ویژه بند 4 ماده 2 و نیز ماده 39 منشور ملل متحد و قطعنامه 984 شورای امنیت‌ است.
در این نامه اعتراض آمیز تاکید شده است: جمهوری اسلامی ایران نه تنها به همه تعهداتش در مورد منشور ان‌پی‌تی یایبند بوده است و همچنان پایبند خواهد بود، بلکه تحقق جهان عاری از تسلیحات کشتار جمعی، از جمله تسلیحات هسته‌ای را دنبال می‌کند.
ایالات متحده، به عنوان یکی از اعضای هسته‌ای آژانس هیچ گامی را در جهت اجرای ماده 6 ان پی تی برنداشته است؛ براساس این ماده، هر یک از طرف‌های معاهده می‌کوشند مذاکرات در مورد تمهیدات مؤثر در رابطه با توقف مسابقه تسلیحات هسته‌ای را در اسرع وقت و خلع سلاح هسته‌ای را با حسن نیت بر اساس یک معاهده خلع سلاح عام و کامل تحت کنترل همه جانبه و مؤثر بین‌المللی دنبال کنند، بلکه علنا از رژیم صهیونیستی که مکرراً منشور را نقض می‌کند و از پذیرش ان‌پی‌تی سرباز می‌زند و برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش را توسعه می‌دهد حمایت می‌کند.
ما به عنوان اعضای جامعه دانشگاهیان ایران، ضمن محکوم کردن این روندها، خواستار اقدامات جدی و سازنده جنابعالی برای مخالفت صریح با تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای و طرد آن هستیم.

 

(به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی-ایرنا)

 

 

 

 

 


نظر شما :