گردهمایی اخترشناسی بیکران آسمان با حضور استادان، دانشجویان و علاقمندان نجوم در دانشگاه کاشان برگزار شد

۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۲۰:۱۰ کد : ۱۰۱۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۷۱

 

 

گردهمایی اخترشناسی بیکران آسمان روز سه‌شنبه هفتم اردیبهشت 89 در دانشگاه کاشان برگزار شد. این گردهمایی توسط رصدخانه دانشگاه کاشان با همکاری انجمن علمی آسمان تاریک دانشگاه و نیز انجمن علمی دانشجویی فیزیک برگزار گردید.

 

 

 

در این گردهمایی تعدادی از اعضای هیأت علمی دانشگاه کاشان از جمله دکتر مجید منعم‌زاده معاون پژوهشی، دکتر احسان روزمه مدیر گروه فیزیک و دکتر بهرام خوشنویسان مسئول رصدخانه همچنین اعضای انجمن‌های نجوم منطقه از جمله: انجمن نجوم اختران آران و بیدگل، انجمن نجوم آسمان کویر دانشگاه پیام نور آران و بیدگل، انجمن نجوم دبیرستان بهشتی کاشان و انجمن نجوم دبیرستان فرزانگان کاشان، انجمن نجوم سپهر کاشان، تعدادی از علاقمندان دانش‌اخترشناسی و دانشجویان دانشگاه حضور داشتند.

 

دکتر بهرام خوشنویسان مسئول رصدخانه ضمن خوش‌آمدگویی، سخنانی در رابطه با اهمیت دانش نجوم و تمایز آن با سایر رشته‌های تخصصی ایراد نموده و وجود شاخه آماتوری نجوم را از ویژگی‌های منحصر به فرد این رشته قلمداد نمودند.

 

 

در ادامه ا.صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان با اشاره‌ای مختصر به نسبیت خاص، در مورد نسبیت عام انیشتین و ساختار فضاـ زمان و انحنای عالم مطالبی را برای شرکت کنندگان ایراد کرده و به پیشگویی نظریه نسبیت در مورد وجود امواج گرانشی و نیز ساختار و علت وجود آنها صحبت کردند. و ضمن تشریح ساختار انواع آشکارسازهای امواج گرانشی در مورد بزرگترین آشکارسازهای این امواج که از نوع تداخل سنج لیزری می باشد، مطالبی را برای شرکت کنندگان بیان کردند.

 

 

 

 اسحاقی مدیر مرکز نجوم ادیب اصفهان در مورد ساختار بزرگ مقیاس کیهان صحبت کرده و ضمن تبیین تاریخچه دیدگاه کیهان‌شناسی بشر و مقایسه آن با دیدگاه‌های نیوتن و انیشتین، مدل‌های کیهان‌شناسی را تشریح کردند. اشاره به ماده تاریک و انرژی تاریک که از معماهای کیهان‌شناسی نوین می‌باشد. بخش پایانی سخنان ایشان را تشکیل می‌داد.

 

 

حامد میرزاخلیل دبیر کمیته کاهش آلودگی نوری شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران، با نماهنگی از جذابیت‌های آسمان پرستاره و دانش نجوم و تأثیرات نورپردازی غیر استاندارد در این عرصه صحبت خود را آغاز نمود و در ادامه به مغایرت استفاده از نورهای مصنوعی در امروزه با هدف اولیه اختراع لامپ‌ها و استفاده ناصحیح فعلی از این اختراع مهم اشاره نمود.

 

دبیر کمیته کاهش آلودگی نوری انجمن نجوم ایران همچنین به بررسی خطرات و تأثیرات نامطلوب آلودگی نوری بر زندگی روزمره بشر، محیط زیست و سلامت جامعه پرداخت.

 

وی با اشاره به ساخت رصدخانه ملی در این منطقه لزوم کنترل آلودگی نوری را امری اجتناب ناپذیر دانست و از مسئولین خواست تا با جدی‌تر گرفتن این مسئله به تسریع ساخت رصدخانه ملی کمک کنند.

 

 

در پایان این گردهمایی، شرکت‌کنندگان از نمایشگاه عکس با موضوع آلودگی نوری، که به همت انجمن آسمان تاریک دانشگاه کاشان برپا گردیده بود، بازدید کردند.

 

 

 رصدخانه دانشگاه کاشان

 

 

 

 

 


نظر شما :