سمینار تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در دانشگاه کاشان برگزار شد

۲۴ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۳:۳۳ کد : ۹۸۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۸۱۴

 

معاون پژوهشی و دبیر شورای همکاری‌های علمی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: استقلال کشور همراه با اقتدار تکنولوژی ارزش دارد.

دکتر بهزاد سلطانی، در سمینار تخصصی دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در تالار آزادی دانشگاه کاشان افزود: اقتدار اقتصادی و سیاسی کشور همراه با ارتقاء و توان تکنولوژی، فناوری وصنعت هسته‌ای است.

وی، فناوری هسته‌ای را نیاز کشور ایران و از اکتشاف نفت ضروری‌تر دانست و اظهار داشت: باید سطح تکنولوژی کشور را ارتقاء دهیم تا به رشد اقتصادی دست یابیم تا نیاز به دیگر کشورها نداشته باشیم.

به گفته وی، با ارتقاء این فناوری هسته‌ای تمام محصولات کشور دارای ارزش افزوده می‌شود.

 

 

معاون پژوهشی سازمان انرژی اتمی، با اشاره به اینکه ایران فردا نیازمند راه‌اندازی و بهره‌برداری از نیروگاه‌های هسته‌ای است افزود: این مهم مستلزم دسترسی به فناوری هسته‌ای به عنوان منبع تولید انرژی است چرا که در غیر این صورت در آینده‌ای نه چندان دور تمام نفت و گاز تولیدی کشور مصرف تولید انرژی خواهد شد.

دکتر سلطانی، توجیه اقتصادی بهتر نسبت به نفت و گاز، انتشار تکنولوژی و ذخیره‌سازی انرژی برای نسل‌های اینده را ضروری دانست و افزود: انرژی‌های فسیلی دنیا رو به افول می‌رود و تنها انرژی‌های خورشید و هسته‌ای ماندگار است.

وی افزود: باید مصارف غیر سوختی را در کشور توسعه و مصرف سوخت‌های فسیلی را در تولید انرژی برق کاهش داد و سوخت هسته‌ای را جایگزین آنها کرد. با پرتودهی می‌توان عمر مفید برخی محصولات صنایع غذایی همچون گوشت، مرغ و سبزیجات را افزایش داد.

سلطانی، ارتباط دانشگاه با صنعت را لازمه ارتقاء تکنولوژی دانست و افزود: ارتباط مستقیم دانشگاه و صنعت ضعیف و نادرست است. استاد دانشگاه باید یک روز در هفته با صنعت ارتباط پیدا کند و نیازسنجی در تکنولوژی را تشخیص دهد.

 

 

وی، با اشاره به اینکه حلقه فناوری در کشور ضعیف است افزود: فناوری صنعت و دانشگاه، نیاز سنجی تحقیقاتی در صنعت، انجام پروژه‌های بین دانشگاه و صنعت، کارآموزی‌های دانشجویی و انتقال پروژه‌های بنیادی دانشگاه و صنعت لازم است.

رئیس دانشگاه کاشان نیز در این سمینار گفت: آنچه که در دنیای امروز به دنبال آن هستند رسیدن به تعاملات بین المللی و قدرت نرم است.

دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد افزود: یکی از مؤلفه‌های این قدرت نرم عرصه پژوهشی است.

وی، با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر توانمندی علمی کشور اظهار داشت: امروز قدرت از آن کسانی است که قدرت علمی دارند و هر کس علم بیشتر دارد توان بیشتری در دنیای امروز دارد.

رئیس دانشگاه کاشان، جبهه این جنگ نرم را دانشگاه‌ها ذکر کرد و افزود: باید با ارتقاء سطح علمی و تکنولوژی قله‌های پر افتخار علمی را فتح کنیم.

 

دکتر ساداتی‌نژاد، پیشرفت‌های هسته‌ای را مایه فخر و مباهات دانشگاهیان ذکر کرد و افزود: این افتخارات هسته‌ای توسط دانشمندان و دانشگاهیان با توجه به پیام مقام معظم رهبری در زمینه تأکید بر کار و همت مضاعف در عرصه‌های علمی برگ برنده‌ای برای کشور اسلامی ما است.

در این نشست که نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، معاون فرماندار و جمعی از مسئولان ادارات و ارگان‌های دولتی و فرماندهان نیروی انتظامی شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل و جمعی از مسئولان دانشگاهی این دو شهرستان حضور داشتند شرکت‌های هسته‌ای تسا و کالاالکتریک به ارائه دستاوردهای خود پرداختند.

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما :