برگزاری نشست نوروز: روزی نو با ریشه های کهن

۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰ کد : ۹۷۱۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۷۳۰

نشست یکروزه ای تحت عنوان نوروز: روزی نو با ریشه های کهن  به همت گروه و انجمن باستان شناسی به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز، در آمفی تئاتر دانشکده ی حقوق برگزار شد.

 در این نشست دکتر مهرداد ملکزاده ، مدیر پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، در سخنرانی خود با عنوان "نوروز، در جستجوی ریشه های گمشده" به بررسی ریشه های تاریخی نوروز پرداخت.

وی نوروز را مرتبط گاهشماری ذکر کرد و نقش شناخت زمان نو شدن و آغاز بهار را به جهت نیاز آن در زندگی کشاورزی ضروری دانست.

وی خاطر نشان کرد: ریشه نام نوروزاز نظر زبانشناسی را می توان تا اواخر دوره ساسانی شناسایی کرد اما مدارک نشان می دهد میتوان برگزاری مراسم را تا دوره هخامنشی و شاید حتی ماد به عقب برد.

 دکتر ملکزاده به جشن سال نو بابلی و برابری آن با نوروز به این نظر که نوروز از جشن اکیتو بابلی گرفته شده، اشاره داشت.

در تخت جمشید پلکان های شمالی و شرقی آپادانا با نقش نبرد شیر و گاو و نمایندگان ملت های تابعه هخامنشی که هدایایی در دست دارند، می تواند نمود تصویری نوروز باشد.

خانم دکتر مکوندی عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان هم در سخنرانی خود با عنوان "اکیتو فستیوال: جشن گمشده در دوره هخامنشی" به معرفی جشن سال نو بابلی با نام اکیتو، شیوه برگزاری مراسم آن اشاره کرد.

وی افزود: اکیتو فستیوال در 12 روز برگزار میشد و مراسمی مذهبی، حکومتی بود. در ادامه به بررسی این موضوع پرداختند که چرا در دوره هخامنشی این جشن چندان مورد توجه شاهان هخامنشی نبوده است. زیرا متون بابلی هخامنشی اطلاعاتی را درباره این مسئله نمی دهند.

کلید واژه ها: گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان نوروز


( ۴ )

نظر شما :