مرکز پژوهشی اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان دانشجو می‌پذیرد

۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۵ | ۱۵:۴۶ کد : ۹۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۵۰
مرکز پژوهشی اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان خود را برای فصل جدید از فعالیت که «پذیرش دانشجو»، «جذب اعضای هیأت علمی» و «تولید محصولات صنعتی اسانس» را شامل می‌شود آماده می‌کند. با اینکه کلنگ این مرکز پژوهشی ۱۲ سال پیش (سال ۱۳۷۳) توسط آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری وقت ایران در حاشیه سفر به کاشان به زمین زده شده بود و مبدع آن دکتر تقی شامخی، رییس آینده‌نگر و پرتلاش دانشگاه کاشان (۱۳۷۵-۱۳۷۲) اندیشه‌های بزرگی برای آن در سر داشت؛ اما پس از رفتن زود هنگام ایشان چرخ توسعه این مرکز کند و کندتر شد. با این همه اقدام‌های اصولی و دید وسیع او در همان سال‌ها مثل اختصاص ۳۳ هکتار از دامنه کوهپایه شرقی قمصر که کاملاً مشرف به پایتخت گل ایران است؛ خریداری ۲۱ سهم از یک رشته قنات، ایجاد دو مزرعه گل، تأمین برق و ... باعث شد این پتانسیل بزرگ برای دانشگاه مغتنم بماند تا اینکه در سال ۸۳ با اخذ مجوز سه گروه پژوهشی استخراج و شناسایی ترکیبات اسانسی، کشاورزی و اصلاح نژاد گیاهان اسانسی و دارویی و طراحی نیمه صنعتی و صنعتی پروسه‌های فرآوری اسانس‌های طبیعی از سوی وزارت علوم، مرحله تازه‌ای از فعالیت آغاز شد و به پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد در رشته شیمی آلی گرایش اسانس‌های طبیعی انجامید و راه‌اندازی مقطع کارشناسی گیاهان اسانسی در محل مرکز در قمصر در دستور کار قرار گرفت. هم اکنون دو باب ویلا به عنوان استراحتگاه، ساختمان نگهبانی و سوله کارگاهی به بهره‌برداری رسیده و ساختمان اصلی با زیربنای ۱۸۰۰ مترمربع در دو طبقه در حال احداث است. این ساختمان ۸ آزمایشگاه تحقیقاتی و آموزشی و یک آمفی‌تئاتر دو منظوره برای گردهم‌آیی و کلاس درس و نیز فضای آموزشی دارد و اینها تازه فاز اول توسعه کالبدی، آموزشی، اداری و اسکانی است.

 

مرکز پژوهشی اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان خود را برای فصل جدید از فعالیت که «پذیرش دانشجو»، «جذب اعضای هیأت علمی» و «تولید محصولات صنعتی اسانس» را شامل می‌شود آماده می‌کند.

با اینکه کلنگ این مرکز پژوهشی 12 سال پیش (سال 1373) توسط آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رییس جمهوری وقت ایران در حاشیه سفر به کاشان به زمین زده شده بود و مبدع آن دکتر تقی شامخی، رییس آینده‌نگر و پرتلاش دانشگاه کاشان (1375-1372) اندیشه‌های بزرگی برای آن در سر داشت؛ اما پس از رفتن زود هنگام ایشان چرخ توسعه این مرکز کند و کندتر شد. با این همه اقدام‌های اصولی و دید وسیع او در همان سال‌ها مثل اختصاص 33 هکتار از دامنه  کوهپایه شرقی قمصر که کاملاً مشرف به پایتخت گل ایران است؛ خریداری 21 سهم از یک رشته قنات، ایجاد دو مزرعه گل، تأمین برق و ... باعث شد این پتانسیل بزرگ برای دانشگاه مغتنم بماند تا اینکه در سال 83 با اخذ مجوز سه گروه پژوهشی استخراج و شناسایی ترکیبات اسانسی، کشاورزی و اصلاح نژاد گیاهان اسانسی و دارویی و طراحی نیمه صنعتی و صنعتی پروسه‌های فرآوری اسانس‌های طبیعی از سوی وزارت علوم، مرحله تازه‌ای از فعالیت آغاز شد و به پذیرش دانشجو در دوره کارشناسی ارشد در رشته شیمی آلی گرایش اسانس‌های طبیعی انجامید و راه‌اندازی مقطع کارشناسی گیاهان اسانسی در محل مرکز در قمصر در دستور کار قرار گرفت. هم اکنون دو باب ویلا به عنوان استراحتگاه، ساختمان نگهبانی و سوله کارگاهی به بهره‌برداری رسیده و ساختمان اصلی با زیربنای 1800 مترمربع در دو طبقه در حال احداث است. این ساختمان 8 آزمایشگاه تحقیقاتی و آموزشی و یک آمفی‌تئاتر دو منظوره برای گردهم‌آیی و کلاس درس و نیز فضای آموزشی دارد و اینها تازه فاز اول توسعه کالبدی، آموزشی، اداری و اسکانی است.


نظر شما :