دانشگاه ها نقش بسزایی در اقتصاد دانش بنیان دارند

۲۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۰:۴۴ کد : ۹۱۳۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۷۸۱
دانشگاه ها نقش بسزایی در اقتصاد دانش بنیان دارند

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان به نقش تاثیر گذار دانشگاه ها در اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: دانشگاه ها باید به  دانشگاه های کارآفرین تبدیل شوند .

دکتر بهزاد سلطانی در نشست زنگ اندیشگاه با موضوع دانشگاه کارآفرین اظهار داشت: ازمعیارهای مهم در نظام رتبه بندی، میزان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

وی  سیاست  وزارت علوم را  توسعه کارآفرینی، تجاری سازی و تولید ثروت ملی  در دانشگاهها ذکر کرد و افزود: دانشگاه کارآفرین و موفق دانشگاهی است که حول محور اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد مبتنی بر نوآوری، افزایش بهره وری و مبتنی بر منابع  حرکت کند.

مدیرکل سابق پژوهشی وزارت علوم با اشاره به روند رو به رشد پژوهش در کشور گفت: امروز کشور از پژوهش مقاله محور  عبور کرده و رتبه های خوبی را داشته اما باید در آینده نگاهمان به جلو و تولید ثروت باشد  تا تاثیرگذاری آن بر جامعه  را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه اقتصاد ، حوزه های منابع انسانی، تولید مالی و همه فضاهای اجتماعی را شامل می شود افزود: اقتصاد مبتنی بر منابع از طریق فروش نفت و یا فروش معادن  حاصل می شود اما اقتصاد مبتنی بر نوآوری ،  از طریق فروش دانش و نوآوری به دست می آید.

وی به وجود  سه هزار و 600 شرکت دانش بنیان در کشور اشاره کرد و افزود: تعداد شرکت های دانش بنیان تا 10 سال آینده باید به بیش از 70 هزار شرکت توسعه یابد.

دکتر سلطانی با بیان اینکه نوآوری تنها محدود به محصول نمی شود  خاطر نشان کرد: نوآوری، حرکت خلاقانه ای است که ایده، محصول، تولید و بازار را به سمت سودآوری و توسعه رشد دهد.

رئیس سابق صندوق نوآوری  و شکوفایی کشور تاکید کرد:  در حال حاضر  کشور در ابتدای  راه بهره وری است  فضا زیادی  برای رشد وجود دارد.

وی تعداد زیاد  دانش آموختگان دانشگاهی  را از مزیت های ایران عنوان کرد و افزود: متاسفانه بزرگترین مزیت به بزرگترین تهدید تبدیل شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان به نرخ بیکاری جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی 26 درصد است و  75 درصد بیکاران جامعه سن 15 تا 40 سال دارند.

وی خاطر نشان کرد: حدود سه  تا پنج میلیون بیکار در جامعه است و هر  سال حدود 1/2 میلیون نفر به تعداد بیکاران اضافه می شود.

دکتر سلطانی نقش دانشگاه ها را دررشد اقتصادی کشور حایز اهمیت دانست و گفت: دانشگاه ها باید به گونه ای عمل کنند که بتوانند زمینه اشتغال جوانان فارغ التحصیل را فراهم کند .

وی به روند رو به رشد توسعه فناوری در حوزه مجازی اشاره کرد و افزود: موج فناوری در کشور شروع شده و دانشگاه در دستیابی به تکنولوژی های جدید نقش دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها به دانشگاه های نسل اول دوم، سوم و چهارم تقسیم شده اند خاطر نشان کرد: هدف کلان دانشگاه های نسل اول: آموزش، نسل دوم: آموزش و پژوهش ونسل سوم و چهارم : آموزش، پژوهش و کارآفرینی است.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان لازمه دانشگاه های نسل سوم و چهارم را خلق ارزش افزوده ، مدیران حرفه ای و علوم مدرن بین رشته ای عنوان کرد و افزود: وظیفه دانشگاه های نسل چهارم این است که بتواند جامعه را هدایت و بر سطح کلان جامعه تاثیرگذار باشد.

وی بابیان اینکه کارآفرینی تنها شامل رشته های مهندسی نیست بلکه رشته های علوم انسانی را نیز شامل می شود تاکید کرد: اگر  دانشجو بخواهد کارآفرین باشد باید خوشبین، ریسک پذیر، شکارچی فرصت ها، متمرکز روی هدف، موفقیت محور و دارای روحیه کار و پشتکار، ارتباطات قوی، صبر و تحمل در برابر شکست و خلاق و شجاع باشد.

دکتر سلطانی ایجاد شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها را لازم دانست و افزود: دانشگاه ها می توانند  توسط فارغ التحصیلان خود شرکت ایجاد کنندو خلق ایده و ثروت نمایند.

در پایان این نشست  جمعی از شرکت کنندگان  نقطه نظرات و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

 


نظر شما :