باید یک مجموعه علمی و کارآمد در حوزه مطالعات کاشان شناسی ایجاد کنیم

۲۹ آبان ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۷ کد : ۹۱۳۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۱۱

رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان گفت: باید با تجمیع مراکزی که در حوزه های مختلف تاریخ منطقه تحقیق و پژوهش می کنند یک مجموعه علمی، مطالعاتی و کارآمد در حوزه کاشان شناسی به وجود آوریم.

محمد مشهدی  در مراسم تقدیر از دبیران فرهنگی دوره کاشان شناسی در فرهنگسرای مهر اظهار کرد: وقتی از کاشان صحبت می کنیم درباره منطقه ای است که تاریخ، هویت و آیین های چند هزار ساله ای دارد که مرزهای جغرافیایی امروز نمی تواند آن را جدا کنند.

وی با بیان اینکه کاشان جزو 10 شهر با هویت و با فرهنگ ایران است، افزود: شهرهای شهرستان های کاشان، نطنز، آران وبیدگل و بخشی از دلیجان و اردستان و… جزو مناطقی است که با توجه به تاریخ، فرهنگ و هویت مرتبط باید در موضوع پژوهش های کاشان شناسی قرار گیرد.

 

وی با تاکید به اینکه لازم است  مسوولان شهر به مباحث کاشان شناسی بیشتر اهمیت دهند، افزود:  ما  فقر شدیدی در بین شهروندان  درحوزه دانش و اطلاعات مرتبط با مسائل کاشان شناسی داریم.

مشهدی با بیان اینکه سه مرکز کاشان شناسی وجود دارد، تصریح کرد: کتابخانه کاشان شناسی آیت الله غروی ، بنیاد فرهنگ کاشان و مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان دغدغه و مسوولیت تحقیق، مطالعه و پژوهش های مرتبط تاریخ و فرهنگ منطقه کاشان را دارند.

وی  کتابخانه آیت الله غروی را قدیمی ترین مرکز کاشان شناسی نام برد و افزود: این مرکز توسط استاد "حسن عاطفی" و فرزندشان "افشین عاطفی" اداره می شود، ویژگی این مرکز پیوستگی در مطالعات و نشر است که باید از جانب دانشگاه و مراکزعلمی تقویت شود.

وی در ادامه اظهار کرد: بنیاد فرهنگ کاشان که به مدیریت مهندس "حسین محلوجی" اداره می شود با وجود مرکزیت اداری و بودجه مناسب و انتشار آثاری چند، برای معرفی همه زوایای پیدا و پنهان تاریخ و تمدن کاشان  هنوز راه زیادی در پیش دارد

رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان درباره این مرکز علمی گفت: این مرکز به اشخاص وابسته است و بودجه و تشکیلات مشخص و مصوبی ندارد و مدیریت و طرز فکر حاکم بر دانشگاه کمتر به این مرکز توجه دارد مگر بر اساس سلیقه و گرایش رئیس دانشگاه ممکن است این مرکز تقویت و یا تضعیف شود.

وی ادامه داد: با وجود اینکه نیروی کارآمد و بودجه خوبی به این مرکز تعلق نگرفته است در این سال ها توانسته 17 شماره مجله " کاشان شناخت" (پژوهش نامه کاشان) و کتاب های علمی در حوزه های مرتبط با منطقه کاشان را چاپ کند و همایش های بزرگ علمی برگزار و محصولات آن را در قالب مجموعه مقالات منتشر کند. و نهادهای کتابخانه ای مانند کتابخانه تخصصی کاشان شناسی تاسیس نماید.

مشهدی  با پیشنهاد تجمیع و همکاری سه مرکز کاشان شناسی گفت: با استفاده از ویژگی های علمی دانشگاه، تجربه و پیوستگی کتابخانه آیت الله غروی و بودجه های بنیاد فرهنگ کاشان می توان یک مجموعه کامل و موثر در راستای مباحث مطالعاتی منطقه کاشان به وجود آورد.

 

شایان ذکر است در پایان این مراسم حدود 100 نفر از فرهنگیان که در دوره کاشان شناسی که بر اساس تفاهم نامه ی همکاری بین دانشگاه کاشان، سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری و اداره آموزش و پرورش در جهت تدریس درس کاشان شناسی به صورت فوق برنامه در ساختار آموزشی مدارس متوسطه کاشان شرکت کرده بودند با اهدا لوحی با حضور مسوولان تقدیر شد.


نظر شما :