مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان: دانشگاه ها باید کارآفرین باشند

۲۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۰ کد : ۹۱۳۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۹۵
مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه کاشان: دانشگاه ها باید کارآفرین باشند

 مدیر مرکز کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه کاشان تاکید کرد: دانشگاه های ما باید کارآفرین باشند که لازمه آن تغییر ساختمان یا استادان نیست، بلکه نیازمند تغییر دیدگاه است.

داوود حسنعلیان  در میزگرد ایرنا با عنوان 'ارتباط صنعت و دانشگاه؛ چالش ها و راهکارها'  اضافه کرد: تربیت نیروی انسانی متخصص، با مهارت، دانش آموخته و نوآور نه تنها مشکل صنعت که سایر مشکلات جامعه را برطرف می کند و بر این اساس رویکرد دانشگاه ها باید تغییر یابد تا صنایع نیز به دنبال آن دچار تحول شوند.

وی با بیان اینکه خروجی دانشگاه ها با نیاز جامعه فاصله دارد، خاطر نشان کرد: صنعت در شرایط کنونی رغبتی برای استفاده از دانشگاه ندارد و دانشگاه هم فاقد انگیزه و توانایی چندان برای ورود به صنعت است و تنها نقطه مشترک بین آنها دولتی و وارداتی بودن می باشد.

مدیر مرکز کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه کاشان یادآور شد: نخستین مجموعه آموزشی با عنوان دارالفنون در ایران راه اندازی شد که به واقع محلی برای آموزش مهارت و تخصص بود اما امروز دانشگاه ها مهارت، تخصص و شغل ایجاد نمی کنند.

وی عنوان کرد: الگوهای دانشگاهی البته از حدود یک دهه پیش در قالب سیاستگذاری ها و ایجاد نهادهای مرتبط تغییر کرده و حتی نسبت به تقویت مبدل های فناوری نیز اقدام شده است.

حسنعلیان افزود: دانشگاه در این زمینه کار عملیاتی کرده و مبدل هایی مانند راه اندازی پارک های علم و فناوری، مرکزهای رشد و پژوهشکده ها در دستور کار قرار گرفته اما این ارزیابی مناسب از این عملکرد در مقیاس دانشگاهی می باشد و با نیازها فاصله بزرگی دارد.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها پیش تر تنها رسالت آموزشی داشتند، سپس رسالت پژوهشی و آموزشی یافتند خاطر نشان کرد: اما اگر پژوهش به محصول تبدیل نشود، کارآیی چندانی نخواهد داشت.

حسنعلیان ادامه داد: باید ماهیت نظام آموزشی را که طیف گسترده ای را شامل می شود، تغییر دهیم تا نیازها را برطرف و راهبردهای اجتماع را تبیین کند؛ دانشگاه تنها برای تربیت متخصص نیست بلکه باید خود را بخشی از صنعت بداند و دولت هم حامی آنها باشد.

وی بیان کرد: باید ذهنیت ها نسبت به حل مساله تغییر کرده و مرکزهای آموزشی به کانون نوآوری ها تبدیل شوند تا استمرار فعالیت آنها به حل مشکلات بیانجامد.

مدیر مرکز کارآفرینی و مرکز رشد دانشگاه کاشان تاکید کرد: تغییر معیارهای ارزیابی دانشگاه ها و استادان ضرورت است زیرا امروزه باید با تعریف طرح ها برای دانشگاه ها درآمدزایی کرد.

حسنعلیان گفت: از سوی دیگر صنعتی که دانشگاه را قبول نداشته باشد، مزیت رقابتی را از دست می دهد زیرا سازمان ها و صنایع برای استمرار فعالیت نیازمند نوآوری هستند.

وی تصریح کرد: صنعت وارداتی و مونتاژ نیاز به تحقیق و توسعه ندارد چرا که در واقع کارخانه می باشد؛ دانشگاه باید با نوآوری، ثروت عرضه کند تا اعتماد متقابل ایجاد شده و هر دو طرف رشد کنند.

وی تشریح کرد: نزدیک به 40 واحد در مرکز رشد دانشگاه کاشان در این راستا مستقر و سال گذشته نیز پنج واحد دانش بنیان شدند؛ همچنین نزدیک به 90 دوره مهارتی و تخصصی برگزار شده که گام هایی امیدبخش اما ناکافی است.


( ۲ )

نظر شما :