ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان آغاز بکار کرد

۲۵ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۱ کد : ۸۶۴۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۸۳

 هشتمین دوره ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان با موضوع سبک زندگی و روشن فکری دینی  آغاز بکار کرد.

رئیس دانشگاه کاشان در این مراسم استاد را رکن اصلی دانشگاه عنوان کرد و گفت: رفتار معلم با دانشجو  باید اعتماد آفرین باشد نه ترس آفرین

دکتر عباس زراعت با بیان اینکه معلم باید، برای علاوه بر مطاله برای کلاس درس برای  لذت بردن از زندگی خود نیز  مطالعه کند خاطر نشان کرد:  اگر معلم در مورد سبک زندگی مطالعه مستمر نداشته باشد نمی تواند دانشجو را به درستی تربیت کند.

دکتر زراعت  آموزش، پژوهش و پرورش را سه شرط معلمی عنوان کرد و افزود: فردیکه تدریس می کند باید از جنبه پژوهشی آموخته های زیادی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه طبق اصل 141 قانون اساسی عضویت هیات علمی دانشگاه شغل نیست اظهار داشت: باید هدف اصلی از معلمی هدایت جامعه و اصلاح فرهنگ جامعه باشد و معلم به این مسوولیت مقدس بعنوان شغل ننگرد.

وی خاطر نشان کرد: معلم باید بتواند انسان ها را  مسئولیت پذیرو کاردان تربیت کند و به او نقشه راه برای انتخاب درست مسیر زندگی ارائه دهد.

رئیس دانشگاه کاشان گفتمان  و ارائه پیشنهادات و انتقادات را لازمه توسعه دانشگاه عنوان کرد و افزود: باید دانشگاه محل گفتگو و  ارائه راه حل و راهکارهای علمی برای پیشرفت و توسعه و رفع نیازهای جامعه باشد.

وی داشتن استقلال را لازمه توسعه یافتگی دانست و خاطر نشان کرد: استقلال یعنی اینکه انجمن های علمی در دانشگاه شکل بگیرد و دانشگاهیان در درون دانشگاه برای خودشان تصمیم بگیرند بگونه ای که رهبری دانشگاهها به دست سمن های و اجتماعات علمی دانشگاهها باشد  و اساتید دانشگاه این نهاد علمی را نقد و خودارزیابی کنند.در حال حاضر اجتماعات علمی در دانشگاهها ضعیف است و از همین روی مرجعیت علمی برای دانشگاهها شکل نگرفته است.

دکتر زراعت تاکید کرد: فرهیختگان دانشگاه باید به این سوالات پاسخ دهند که: فلسفه تشکیل دانشگاه چیست؟چه تعریفی برای دانشگاه وجوددارد؟دانشگاه به دنبال تربیت انسان است یا باید کالای علمی تولید کند؟اساسا تجاری سازی چه مفهومی دارد؟رسالت دانشگاه چیست؟چقدر دانشگاهها به رسالت خود عمل کرده اند ؟و.. این مسایل باید تبدیل به گفتگوی غالب در دانشگاهها شود و گرنه دیگران برای ما تصمیم خواهند گرفت و اگر درک صحیحی از مفاهیم وجود نداشته باشد نقشه راه مناسبی نخواهیم داشت.

رئیس دانشگاه کاشان با بیان اینکه گذشته برای ما باید منبع باشد نه مرجع گفت: یکی از اشکالات اساسی در دانشگاههای ما آن است که دانشگاهها به صورت ترجمه ای اشتباه از دانشگاه های خارجی در ایران شکل گرفت و به فرهنگ و داشته های بومی خودمان توجهی نشد.دانشگاهی که در اروپا شکل گرفته است مخصوص همان جامعه است در حالیکه دانشگاه ایرانی باید ویژگی های ایرانی داشته باشد هرچند غرب هم تجربه و خطاهای زیادی داشت اما سرانجام راه درست را پیدا کرده اند در حالیکه ما هنوز سردرگم هستیم و گرچه می دانیم که این دانشگاه به درد جامعه ما نمی خورد اما نمی دانیم که باید چه دانشگاهی داشته باشیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان نیز در این مراسم با قدردانی از استادان شرکت کننده در ضیافت اندیشه افزود: معلومات به منزله قطر دایره است و مجهولات مساحت و هرچه بر معلومات ما افزوده شود بر چشم انداز معلومات ما افزوده می شود.

حجت الاسلام روحانی تاکید کرد: هرچه در راه فراگیری علم وقت بگذاریم و تلاش کنیم کم وقت گذاشته ایم.

مسئول دفتر نهاد رهبری با اشاره به روایت امام صادق (ع) در باب فراگیری علم گفت: کسی که حرکت کند به سوی علم(انتقال ،فراگیری)، خداوند قدمی به سوی بهشت برای او بر میدارد.پس ما تحت هیچ عنوانی حق نداریم علم خودمان را بفروشیم و رزق وروزی درآوریم.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به اینکه در اسلام در رابطه با با فراگیری علم بازنشستگی نداریم خاطر نشان کرد: علم و تحقیق را نباید استاد متوقف کند و اگر بخواهیم کشورمان مترقی باشد راهی بجز تلاش و کوشش علمی وجود ندارد.

هشتمین دوره ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان با حضور یکصد نفر از استادان دانشگاه همراه با برنامه های متنوع تا بیست و هشتم تیرماه ادامه دارد.


( ۱ )

نظر شما :