مراکز رشد در دانشگاه ها مکان تجلی ایده های نوآورانه، اجرایی و اقتصادی است

۰۵ تیر ۱۳۹۷ | ۰۹:۲۱ کد : ۸۶۰۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۶۹
مراکز رشد در دانشگاه ها مکان تجلی ایده های نوآورانه، اجرایی و اقتصادی است

رئیس مرکز رشد دانشگاه کاشان گفت: مراکز رشد به عنوان یکی از ارکان مهم‌ اکوسیستم کارآفرینی مکان تجلی ایده‌های نوآورانه، اجرایی و اقتصادی است.

 مهندس داوود حسنعلیان اظهار کرد: در این مرکز می‌توان با بهره‌گیری از پتانسیل‌های دانشگاه برای افراد ایده‌پرداز که بر روی ایده محوری خود تمرکز نموده‌اند ، فرایند تجاری‌سازی محصول را در واحدهای فناور رشدیافته مشاهده نمود.

وی خاطر نشان کرد: امروز معیار اصلی ارزش و رتبه‌بندی واقعی دانشگاه‌ها بیش از آن‌که به امکانات و ظرفیت‌های آموزشی و حتی پژوهشی آن مستفاد شود به تعدد خروج شرکت‌های دانش‌بنیان و یا شرکت‌های دانشی، تعداد و کیفیت اختراعات، نوآوری و میزان موفقیت و درآمد شرکت‌های رشدیافته اشاره دارد.

رئیس مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه کاشان با بیان اینکه وقتی شرکتی با بکارگیری دانش و فناوری ایجاد درآمد می‌کند یعنی به نیازی پاسخ می‌دهد تاکید کرد: غلبه این تفکر که دانشجویان (شرکت‌ها) به نیازی پاسخ می‌دهد و یا بالاتر از آن نیازی را ایجاد نمایند نشاندهنده وصول به اهداف اصلی و رسالت دانشگاه است.

حسنعلیان با اشاره به اینکه امروزه مرکز رشد دانشگاه کاشان با پشتوانه و برخورداری از زیرساخت‌ها و زحمات مدیران قبلی به جایگاهی قابل قبول از نظر کمی و کیفی رسیده است افزود: در حال حاضر تعداد 41 واحد در مرکز رشد پذیرش شده که از این تعداد 16 واحد شرکت و 25 واحد در مرحله پیش رشد قرار دارند که از مجموع کل آن‌ها 13 واحد آن از میان اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه کاشان می‌باشند.

 

وی با بیان اینکه زمانی مراکز رشد موفق می‌شوند و یا به عبارتی ریسک آن‌ها کاهش می‌یابد که محلی جهت تلاقی فناوران، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران باشد، خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین معضلات مراکز رشد این است که سرمایه‌گذاری به واسطه عدم اقبال بانک‌ها و مؤسسات مشمول حمایت از فناوری باعث شده درصد کمی از خروجی‌های مرکز ، قدرت سرمایه‌گذاری برای فعالیت تولیدی داشته باشند.

 رئیس مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه کاشان تاکید کرد: نظر مساعد سرمایه‌گذاران و پذیرش و ریسک سرمایه‌گذاری بر روی چنین محصولاتی می‌تواند دستاورد قابل قبولی جهت اشاعه محصولات فناور ایجاد نماید.

 


( ۱ )

نظر شما :