همایش بزرگداشت روز جهانی معمار در دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان برگزار شد

۱۳ آبان ۱۳۸۸ | ۱۲:۴۲ کد : ۸۵۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۵۵

 

همایش بزرگداشت روز جهانی معمار با حضور صاحب‌نظران و اساتید معماری، رئیس دانشگاه کاشان، رئیس بنیاد علمی پژوهشی معماری و شهرسازی ایران، اعضای هیأت علمی و دانشجویان رشته‌های مهندسی معماری و مهندسی معماری ایرانی از دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان و دانشجویان دانشگاه‌های منطقه، استادکاران سنتی معماری، شهرداران کاشان و قمصر، شورای اسلامی شهر کاشان و جمعی از مسئولان شهری کاشان روز سه‌شنبه 12/8/88 در تالار اجتماعات دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان برگزار شد.

رئیس دانشگاه کاشان در این همایش گفت: معماری هنری است که ما انسان‌ها از لحظه تولد تا مرگ با آن سر و کار داریم.

دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه امروزه اصالت‌های اسلامی و انسانی معماری ما فراموش شده است گفت: نقش و رسالت معماران در احیای هویت اسلامی و اصالت‌های ایرانی معماری حیاتی است.

وی گفت: بزرگترین آفت فرهنگی ما فراموشی داشته‌های خودمان است. اصالت‌ها در جامعه ایرانی و شرقی تفاوت‌های بنیادی با فرهنگ غرب دارد. ما باید حدود مشتری‌مداری را مشخص کنیم و برای درخواست مشتری خط قرمزهایی داشته باشیم.

دکتر ساداتی‌نژاد گفت: برای معمار مسلمان ایرانی اصالت‌ها مهم است و معماران بدانند به تاریخ معماری بدهکارند.

رئیس دانشگاه کاشان ابراز امیدواری کرد رشته‌های مهندسی معماری و مهندسی معماری ایرانی بتوانند با بسط امکانات و تثبیت سرفصل‌ها در رشد و رونق معماری ایرانی، اسلامی به ویژه در شهر تاریخی و دارالمؤمنین کاشان موفق باشند.

عضو بنیاد علمی، پژوهشی معماری و شهرسازی ایران گفت: 90درصد ساخت و سازها در کشور در حوزه مسکونی است و تنها 10درصد ساخت و سازها در فضاهای عمومی است.

 

 

دکتر نادر روزرخ افزود: بر این اساس سرفصل‌های درسی دانشجویان و نیز نیروی اجرایی معماران بیشتر باید به سوی ساخت و سازهای عمده کشور یعنی حوزه مسکونی هدایت شود نه فضاهای خاص.

وی گفت: ما باید قبل از کیفیت، کمیت‌ها را سازماندهی کنیم و مقادیر مداخلات و معیارها را مشخص کنیم.

فوق تخصص برنامه‌ریزی معماری افزود: علم برنامه‌ریزی معماری کوشش می‌کند کمیت‌ها را روشن کند و آن را در اختیار مهندسان قرار دهد

وی با اشاره به برخی از نمونه‌های اجرایی کارهایش از جمله در مصلای بزرگ تهران، گفت: برنامه‌ریزی در معماری فعالیت‌هایش را به صورت ساختاری تنظیم می‌کند و معماران و طراحان بر پایه آن ساختار حرکت می‌کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد. معماری رشته‌ای زاینده و مرکب از هنر و مهندسی است. اگر از زاویه هنر نگاه کنیم فضاهای معماری باید انسانی تولید شوند و اگر از زاویه مهندسی نگاه کنیم ساختمان را باید مقاوم بسازیم و مأموریت دانشگاه در زمینه معماری این است که این هنر و مهندسی را به صورت ترکیبی آموزش دهد.

 

 

وی به دانشجویان توصیه کرد در برخوردشان با یک پروژه معماری کمیت‌ها را غیر دارای ارزش بدانند.

دبیر ستاد اجرای همایش نیز گفت: این همایش با هدف جلب توجه افکار عمومی به معماری و شهرسازی و جلب توجه به معماری ایرانی و اسلامی و ارزش‌های مغفول آن به عنوان یک سرمایه عظیم ملی برگزار شده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های علمی، پژوهشی گروه‌های مهندسی معماری و مهندسی معماری سنتی در دانشگاه کاشان گفت: سعی ما سوق‌دادن دانشجویان به کارهای اجرایی است و با تمرکز بر تزئینات بنا از جمله آجر، معرق، کاشی و ... ذوق دانشجویان را به تکاپو وا می‌داریم.

عضو هیأت علمی گروه معماری دانشگاه کاشان، شهر کاشان و مجموعه‌های معماری آن را دارای بسترهای تاریخی و فرهنگی مناسب برای فعالیت‌های تحقیقی دانشجویان خواند و گفت: بحمدالله میزان پذیرش دانشجویان این رشته در مقطع کارشناسی ارشد بسیار خوب است.

شایان ذکر است سه میزگرد تخصصی با موضوعات فناوری نوین ساختمانی (صنعتی‌سازی ساختمان)، نقد معماری (ارائه یک پروژه اجرایی در کاشان) و تشریح گرایش‌های کارشناسی ارشد در رشته معماری و تجلیل از پیشکسوتان و برگزیدگان معماری از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

همچنین نمایشگاه عکس، پوستر و ماکت‌های آثار معماری در حاشیه این همایش برپا شده بود.

 

 


نظر شما :