هنر ظرفیت مناسبی برای همکاری بین کشورهای ایران و جهان عرب است

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۵ کد : ۸۴۷۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۵۳

رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی و مسئول دبیرخانه دائمی گفتگوهای ایران و جهان عرب گفت: هنر ظرفیت بسیار مناسبی برای ارتباط، تعامل و همکاری بین کشورهای عربی و ایران است.

محمدعلی ربانی در مراسم اختتامیه کنفرانس بین المللی نقش هنر و معماری در ارتباطات علمی ایران و جهان عرب ،ابتکار عمل دانشگاه کاشان در میزبانی و برگزاری  این همایش علمی بین المللی را قابل تقدیر دانست و گفت: امروز یکی از وظایف خطیر و سنگین نهادهای فرهنگی کشور ارتباطات و تعاملات بین المللی است.

وی اظهار داشت: در زمانی که صدای خشونت و خود حق پنداری و ترویج نفرت و خشونت مورد گفتمان شده بود برگزاری این نشست ها با رویکرد تعامل و گفتگو که نشان و نمادی از خردورزی و اعتدال است و دعوت به وحدت و همدلی می کند اتفاق مبارک و میمونی است.

وی افزود: وقتی فرهنگ و تمدن و هنر اسلامی را به عنوان پیکره واحد می دانیم عقلانیت و اسلامیت دو عنصر کلیدی در تمدن نوین اسلامی است.

ربانی خاطر نشان کرد: در این شرایط پیچیده بین المللی که صدای جهل و افراط گرایی است، هم افزایی نخبگان ایرانی و عربی ضروری است.

وی گفتگو و تعامل را یکی از راههای برون رفت مشکلات دانست و افزود: برای چالش های موجود با رویکرد تعامل باید به این موضوع توجه کرد.

وی افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به دلیل شرایط بین المللی راهکار و طرح دبیرخانه دائمی گفتگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب را مطرح کرد و این برای سازو کار مناسب برای تعاملات بین کشورهای عربی بود و  در سال گذشته مجامعی شکل گرفت و اتفاقات خوبی را شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه هنر یک ظرفیت خوبی برای هم افزایی است اظهار داشت: اولین نشست با رویکرد گفتگو و نقش هنر و معماری در ارتباطات علمی ایران و جهان عرب در دانشگاه کاشان برگزارشد وتأسیس مجمع این گفتگو نیز در این دانشگاه فرصت مناسبی است تا ارتباط  و پروژه مشترک  با نهادهای علمی ایران و کشورهای عربی را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه در طول دو روز برگزاری این کنفرانس علمی آنچه اساتید تاکید داشتند بر مشابهت ها و وجوه مشترک بین فرهنگ و هنر اسلامی بود و پیشنهاداتی که مطرح شد در قالب سازوکارها و انجام پروژه های مشترک بود اظهار امیدواری کرد: تاسیس مجمع گفتگوهای هنر ایران و جهان عرب که در دانشگاه کاشان تاسیس شده این توافقات و پیشنهادات دائمی شود و سازمان ارتباطات اسلامی نیز وظیفه دارد از این مجمع حمایت کند.

وی خاطر نشان کرد: دبیرخانه دائمی گفت و گوهای هنر و معماری ایران و جهان عرب هر سال به صورت مستمر در رشته های هنری، صاحب نظران هنر و صاحب فضل و دانش را از کشورهای عربی گرد هم می آورد تا با اجماع نظر، راهکارهای مناسبی برای توسعه ارتباطات علمی و فرهنگی ارائه دهند.

ربانی عنوان کرد: هر چه جایگاه اندیمشندان جهان اسلام کمتر شود، صدای افراط گرایی و خشونت بیشتر خواهد شد؛ از این رو برای توسعه در ارتباطات و تعاملات فرهنگی با کشورهای عربی به ظرفیت صاحبان اندیشه نیازمندیم..

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به نقش کمرنگ نخبگان در تصمیم گیری و سیاستگزاری تصریح کرد: دبیرخانه دائمی گفت و گوهای هنر و معماری این فرصت را فراهم می آورد تا نخبگان بتوانند سهم بیشتر و موثرتری در تصمیم سازی برای تعاملات ایران و جهان عرب داشته باشند.


نظر شما :