راه اندازی مجمع علمی گفتگوهای ایران و جهان عرب در دانشگاه کاشان

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۳ کد : ۸۴۲۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۲۵۸

رئیس مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی و مسئول دبیرخانه دائمی گفتگوهای ایران و جهان عرب از راه اندازی مجمع علمی گفتگوهای هنرمندان ایران و جهان عرب در دانشگاه کاشان خبر داد و افزود: با راه اندازی این مجمع این نشست های علمی، هنری و فرهنگی بین ایران و کشورهای جهان عرب به طور مستمر تداوم خواهد یافت.

محمد علی ربانی در جمع خبرنگاران در دانشگاه کاشان با بیان اینکه پیشینه غنی مشترک معماری و هنر در دو حوزه جغرافیایی ایران و جهان عرب و نقش آن در ارتباطات علمی و فرهنگی در جهان اسلام، موضوع مهمی است که کمتر بدان پرداخته شده است  اظهار امیدواری کرد: با ایجاد این مجمع کاشان به عنوان کانون تعاملات علمی و دانشگاهی بین ایران و جهان عرب با رویکرد هنر قرار گیرد.

وی از برگزاری  کنفرانس بین المللی نقش هنر و معماری در ارتباطات علمی ایران و جهان عرب در دانشگاه کاشان خبر داد و تصریح کرد: هدف از برگزار ی این کنفرانس بین المللی، ارتباط عمیق و هرچه بیشتر بین نخبگان دانشگاهی ایران و جهان عرب است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های مثبت کاشان در زمینه های مختلف فرهنگی، هنر و معماری با هماهنگی ها انجام شده این کنفرانس بین المللی در روزهای  بیست و دوم و بیست و سوم اردیبهشت ماه جاری با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در دانشگاه کاشان برگزار می شود.

 ربانی با بیان اینکه در این کنفرانس چهره های علمی برجسته ای از استادان کشورهای الجزایر، تونس ، سوریه، عراق و عمان حضور دارند اظهار امیدواری کرد : با برگزاری این کنفرانس بین المللی، امید است تعاملات فرهنگی و هنری ایران با مجامع دانشگاهی این کشورها توسعه یابد.

رئیس دانشگاه کاشان هم یکی از اهداف و سیاست های دانشگاه را تعاملات و ارتباطات بین المللی عنوان کرد و گفت: برگزاری کنفرانس بین المللی نقش هنر و معماری در ارتباطات علمی ایران و جهان عرب، با هدف تعاملات و ارتباطات هر چه بیشتر با کشورهای جهان عرب برگزار می شود.

دکتر عباس زراعت به 70 فعالیت بین المللی طی چهار سال  گذشته این دانشگاه اشاره کرد و افزود:  دانشگاه کاشان در بسیاری از ارتباطات بین المللی همچون جذب دانشجویان خارجی جزء پنج دانشگاه برتر کشور است.

وی تاسیس رصدخانه بین المللی، ایجاد شعبه آی سی تی پی ، راه اندازی آزمایشگاه باستان سنجی و چاپ مقالات علمی محققان این دانشگاه در مجله ساینس، برگزاری کرسی های وقفی بین المللی، سمینارها و کنگره های بین المللی را از جمله فعالیت های بین المللی این دانشگاه ذکر کرد و افزود: امید است با راه اندازی دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی نقش هنر و معماری در ارتباطات علمی ایران و جهان عرب در این دانشگاه، تعاملات و فعالیت های بین المللی دانشگاه کاشان ارتقاء یابد.

دبیر علمی کنفرانس بین المللی نقش هنر و معماری در ارتباطات علمی ایران و جهان عرب نیز از ارسال 130 مقاله علمی به دبیرخانه این کنفرانس اشاره کرد و افزود: از این میان، 80 مقاله در مرحله اولیه مورد پذیرش قرار گرفت و پس از ارسال به داوران کنفرانس، 56 مقاله پذیرش نهایی شد.

دکتر احمد دانایی نیا متون ادبی، تاریخی و نسخه شناسی، معماری و تزئینات وابسته و هنر و باستان شناسی را از محورهای این کنفرانس بیان کرد و اظهار داشت: کنفرانس بین المللی نقش هنر و معماری در ارتباطات علمی ایران و جهان عرب، محصول هم اندیشی و همکاری دانشگاه کاشان و سازمان ارتباطات اسلامی است که به منظور تعامل، واکاوی و شناسایی زمینه های مشترک علمی-فرهنگی میان ایران و جهان عرب در حوزه های هنری و معماری برگزار خواهد شد و در پی آن است تا از این طریق زمینه های توسعه فرهنگی و ارتباطات علمی میان دو حوزه جغرافیایی را ارتقاء بخشد.

این رویداد بزرگ علمی روز بیست و دوم اردیبهشت ماه سال جاری به مدت دو روز با حضور جمعی از استادان، پژوهشگران و متخصصان ملی و بین المللی در دانشگاه کاشان برگزار می شود.


( ۷ )

نظر شما :