دوازدهمین دوره المپیاد فرش دستباف ایران در دانشگاه کاشان پایان یافت

۱۰ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۷:۴۶ کد : ۸۱۹۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۹۶۱

رقابت علمی و عملی دوازدهمین دوره المپیاد فرش دستباف ایران با انتخاب برگزیدگان با حضور جمعی از مسئولان کشوری در دانشگاه کاشان پایان یافت.
رییس مرکز ملی فرش ایران در این مراسم گفت: المپیاد فرش دستباف ایران هر ساله با هدف ایجاد انگیزه رقابت و تقویت نگاه جوانانه به عرصه هنرـ صنعت فرش برگزار می‌شود.
دکتر حمید کارگر با بیان اینکه این المپیاد در چهار گرایش طرح و رنگ، بافت، رنگرزی و مرمت برگزار شد افزود: در این راستا برای ایجاد رقابتی سالم و شرایطی یکسان در سطح دانش آموزی المپیاد، دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در هنرستان‌های کار‌دانش و فنی- حرفه ای رشته فرش دستباف و دانشجویان رشته فرش دستباف دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به رقابت پرداختند.


وی با بیان اینکه فرش دستباف ایران نیازمند خلاقیت و نوآوری و زایندگی دائمی است همانگونه که در گذشته های دور بوده است افزود: در مقطع دانش آموزی و دانشجویی سال ها آموزش فرش در دستور کار قرار گرفته و مرکز ملى فرش ایران نیز اجرای المپیاد فرش را در دستور کار خود قرار داد و امسال دوازدهمین دوره در دانشگاه کاشان برگزار می شود.
رییس مرکز فرش ایران با بیان اینکه رشته فرش بدون سنجش نیاز و کشش این رشته به شکل قارچ گونه و تزایدى در دانشگاهها ایجاد شده است افزود: متاسفانه خروجی دانشگاه ها در زمینه فرش دستباف از منظر کاربردى ناچیز است و بعد از دو دهه همچنان در زمینه کلاسهاى پویا، کتابخانه هاى غنى، کارگاه های فعال و استادان خبره  و گروه هاى علمى کنشگر کاستى هاى فراوانى به چشم مى خورد.
وی  یکی از ضعفهاى رشته فرش در دانشگاه ها را نبود پژوهش موثر و کارآمد در حوزه فرش بیان کرد و گفت: در دانشگاه ها به مقاله سازی و توجه به کمیت به جاى کیفیت پرداخته می شود که این روند وضعیت فرش را سامان نخواهد داد.
وی تاکید کرد: دانش آموزان، دانشجویان باید نگاه نو و جوانانه را به این حوزه تزریق کنند و با نگاه بین رشته ای، خلاءهای فرش را شناسایی کنند و به درمان درد و مشکلات فرش بپردازند.
 رییس مرکز ملى فرش ایران خاطر نشان کرد: باید در رشته فرش به جای رشد کمی به رشد کیفی و اصلاح سرفصل های موجود پرداخته شود.
وی خاطر نشان کرد: فرش دستباف ایران علیرغم همه دشواری هایی که داشته اما خوشبختانه روند مناسبی دارد طی می کند.
کارگر با بیان اینکه صادرات فرش ایران در سال 95 حدود 359 میلیون دلار فرش دستباف به 80 کشور بوده است افزود: این روند در 10 ماهه امسال رشد بیش از 21 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.
وی وضعیت صادرات فرش دستباف پس از برجام را ملموس دانست و گفت: در سال 2010 با تحریم مستقیم آمریکا بر فرش دستباف ایران و ممنوعیت ورود هر تخته فرش دستبافت که مبدا آن ایران بود به آمریکا ، صادرات فرش دستباف ایران تحت تاثیر قرار گرفت.
در این مراسم برگزیدگان فرش در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی  در چهار رشته طرح و رنگ، بافت، رنگرزی و مرمت به شرح زیرمعرفی شدند:
در بخش دانش آموزی رشته رنگرزی به ترتیب ' فاطمه سلیمانی ' و ' نازیلا نوری ' از اصفهان و ' ملیکا سلیمانی دهقان ' از تهران رتبه اول تا سوم ودر رشته طراحی، ' زهرا تقی پور' ، ' زهرا واعظی ' و ' آزاده تاج پور ' هر سه نفر از خراسان رضوی به مقام های اول تا سوم دست یافتند.
در بخش دانش آموزی رشته بافت، ' سحر بنیاد امام قلی ' از خراسان رضوی، ' شیرین شیخ مظفری ' از کرمان و ' زینب محمدی ' از اصفهان نیز به ترتیب رتبه های اول، دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
در بخش دانشجویی رشته رنگرزی نیز ' شبنم تخت کوسه ' از اصفهان، ' مژگان یونسی ' از فارس و ' حمیده سلطانی قدیم ' از آذربایجان شرقی رتبه اول تا سوم ودر رشته طراحی، ' مرضیه زنانی فرادنبه ' از چهار محال بختیاری، ' فائزه عسگری ' از تهران و ' میلاد بهمن ' از آذربابایجان شرقی به ترتیب به مقام های اول تا سوم دست یافتند.
در بخش دانشجویی رشته بافت، ' سوسن شجاعی کاریزکی ' از تهران، ' اکرم ناصرپور ' از اصفهان و ' مبارکه پزشکی' از خراسان رضوی به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
در بخش دانشجویی رشته مرمت، ' زهرا قربانی فر ' ، ' نگین قاسمی ' از تهران و ' طاهره زارع ' از فارس به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.
دوازدهمین المپیاد فرش دستباف کشور در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی با 155 شرکت کننده از 20 استان کشور در گرایش های طراحی، بافت، مرمت و رنگرزی از روز سه شنبه تا پنجشنبه هفته جاری در دانشگاه کاشان برگزار شد.

 

 


( ۱ )

نظر شما :