نخستین نشست علمی و تخصصی کنگره ملی محققان آرانی در دانشگاه کاشان برگزار شد

۳۰ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۰:۱۶ کد : ۸۱۲۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۹۷۵

نخستین نشست علمی و تخصصی کنگره ملی محققان آرانی با هدف بازشناسی احوال، آراء و آثار و بزرگداشت استادان و شاگردان حوزه درسی کاشان(قرن سیزدهم) با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان، جمعی از پژوهشگران، استادان، دانشجویان و طلاب حوزه های علمیه منطقه کاشان در دانشگاه کاشان برگزار شد.
نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در این نشست، برگزاری چنین کنگره هایی بمنظور شناساندن این مفاخر علمی و دینی به نسل جوان را حایز اهمیت دانست و گفت: الگوگیری از این بزرگان دینی منشاء رشد و سعادت بشری است.

آیت الله عبدالنبی نمازی علم را منشاء حیات بشری دانست و افزود: در نظام توحیدی آن چیزی که موجب نجات و سعادت انسان می شود علم است.
وی تلاش و مجاهدت برای کسب علم را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: فردی که بخواهد عالم شود باید رنج و سختی و ریاضت بکشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در دانشگاه ها و حوزه های علمیه باید الگو وجود داشته باشد خاطر نشان کرد: دستیابی به مراتب عالیه علم به عنصر هجرت نیاز دارد.


وی ملاعلی آرانی را یکی از مفاخر و الگوهای بسیار ارزشمند برای استادان و طلاب حوزه های علمیه دانست و افزود: ملا علی آرانی در سال 1177قمری متولد و پس از 67 سال مجاهدت و فراگیری علوم در سال 1244 در گلپایگان دار فانی را وداع گفت و در مسجد میرزا ابوالحسن گلپایگان دفن شد.
آیت الله نمازی به حدود 56 کتاب ملاعلی آرانی در علوم مختلف اشاره کرد و گفت: مرحوم ملاعلی آرانی دروس علوم پایه را تا سن 22 سالگی در منطقه کاشان  فرا گرفتند و پس از آن به گلپایگان و برای تکمیل علوم دینی به کربلا هجرت کردند و آثار ماندگاری را از خود بر جای گذاشتند.


استاد حوزه و دانشگاه و دبیر علمی این کنگره هم در این نشست از محققان آرانی به عنوان بزرگان و مفاخر علوم دینی یاد کرد و گفت: این کنگره با هدف بازشناسی احوال، آثار و نکوداشت شخصیت علمی ملاعلی آرانی(گلپایگانی)، ملاغلامرضا کاشانی آرانی و ملا محمدعلی عاملی آرانی، از عالمان بزرگ و محقق علوم دینی در قرن سیزدهم برگزار شد.

آیت الله احمد عابدی با بیان اینکه این سه عالم بزرگوار از پرچمداران مبارزه با تفکر اخباری گری هستند خاطر نشان کرد: این عالمان دینی کتاب هایی را در خصوص ظن نوشته اند بدین منظور که ما نباید افرادی باشیم که تمام روایات را قطعی بدانیم.

 


ارائه سخنرانی دکتر سید علی ضیایی در خصوص خدمات علمی فرهنگی و اجتماعی ملااحمد نراقی و ارایه پنل های تخصی از سوی استادان حوزه و دانشگاه، حجت الاسلام مصطفی صادقی، دکتر محمد مشهدی نوش آبادی، محسن حجازیان و دکتر رضا شجری از دیگر برنامه های این نشست علمی بود.
پس از نشست کاشان، در شهرهای محل دفن این سه عالم دینی (گلپایگان، نجف اشرف و قم) نیز در روزهای اول، دوم و هشتم اسفند سال جاری نشست هایی تخصصی و علمی در دانشگاه های پیام نور- مرکز گلپایگان، علوم و معارف قرآن کریم -قم و کوفه برگزار خواهد شد.

 


( ۱ )

نظر شما :