اهدا نسخه های عکسی آثار محققان آرانی به کتابخانه کاشان شناسی

۲۹ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۴:۰۶ کد : ۸۱۱۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۵۷

فایل الکترونیکی نسخه‌های عکسی آثار محققان آرانی به کتابخانه کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان اهدا شد.

رییس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان گفت: فایل عکسی تعدادی از  نسخه های کتاب هاب محققان آرانی که در زیارتگاه محمد هلال آران و کتابخانه های چند شهر دیگر ایران است در اختیار کتابخانه تخصصی کاشان شناسی دانشگاه کاشان قرار گرفت.
محمد مشهدی نوش آبادی افزود: کنگره ملی "محققان آرانی"  بزرگداشت ملاعلی آرانی، ملاغلامرضا آرانی و ملامحمدعلی عاملی آرانی در شهرهای کاشان، قم و گلپایگان و کوفه  برگزار می شود.
وی با بیان اینکه نشست اول این کنگره در 30 بهمن در دانشگاه کاشان برگزار خواهد شد، افزود: در این راستا فایل عکسی تعدادی از کتاب‌های این محققان که عمدتاً از محمدعلی بن محمدحسن و غلامرضا بن محمدعلی است از سوی برگزارکنندگان این کنگره به کتابخانه تخصصی کاشان شناسی دانشگاه کاشان اهدا شد.
وی تصریح کرد: اصل نسخه‌ کتاب های محققان آرانی در کتابخانه زیارتگاه محمد هلال آران و دیگر ‌شهرهای ایران است.
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان گفت: ملاعلی بن محمدحسن معروف به ملاعلی آرانی کاشانی (1177-1244ق) از شاگردان احمد نراقی و عالمی پرتلاش و پر تألیف است که  بیشتر موضوعات آثارش علومی است که در حوزه‌های علمیه سنتی شامل مباحث فقهی، اصول فقه، منطق و دستور زبان عربی که بیشتر این آثار عربی هستند مطرح بوده است.
مشهدی نوش ابادی افزود: بنا بر رساله شرح احوال که زندگی‌نامه خودنوشت ملاعلی می باشد این عالم بر کتاب‌های علوم دینی دوره خود شروح منظومی نوشته که. این شروح شامل عدد حیرت‌انگیزی و بالغ‌ بر صدها هزار بیت می‌شود.
وی تصریح کرد: از میان آثار ملا علی "رساله شرح" به لحاظ اشتمال بر زندگی‌نامه و برخی حوادث کاشان و ایران در دوره زندیه و قاجاری اهمیت قابل‌ملاحظه دارد.
رییس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان درباره شخصیت ملاغلامرضا آرانی گفت: غلامرضا آرانی کاشانی (۱۱۹۲–۱۲۶۵ ق) فرزند محمدعلی و از نوادگان ابوالحسن نورالورا بیدگلی از شاگردان ملاعلی آرانی است که آثار متعددی که تقریبا شمار آثار فارسی‌ آن تقریبا با آثار عربی برابر می باشد.
مشهدی نوش آبادی سادگی و صمیمیت خاصی را ویژگی آثار ملاغلامرضا آرانی دانست و افزود: شاید توجه به فارسی‌نویسی هم ناشی از همین روحیه بعلاوه مردم‌دوستی و اهمیت به مخاطب عام است گرچه به لحاظ علمی شاید در سطح آثار استادش ملاعلی نباشد اما به‌ عنوان یک نویسنده‌ مردمی و گاهی عامیانه نویس شناخته می شود که این عامیانه نویسی تا حدودی از کتاب رساله هلالیه وی دیده می شود.

 

 


( ۱ )

نظر شما :