همایش خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران در دانشگاه کاشان برگزار شد

۰۷ دی ۱۳۹۶ | ۰۱:۳۲ کد : ۷۹۳۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۲۰۷

همایش خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران با حضور حجت الاسلام دکتر علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی و مهندس مهرعلیزاده استاندار  اصفهان و خاندان غفاری در دانشگاه کاشان برگزار شد.

دبیر علمی همایش خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران  هدف از برگزاری این همایش را آشنایی و آگاهی نسل جوان با خاندان غفاری ذکر کرد و گفت: خاندان غفاری نه تنها مبدع نقاشی مدرن در ایران بوده اند بلکه مبدع گرافیک، سینما و کاریکاتور نیز بوده اند.

دکتر علی میر انصاری سخنرانی و ارائه مقالت علمی محققان برجسته کشوری در خصوص بررسی خاندان های تاثیر گذار ایرانی و خاندان غفاری از برنامه های این همایش دو روزه است.

میرانصاری افزود: در این کنفرانس همچنین آثار کمال الملک غفاری، صنیع الملک غفاری، ابوتراب غفاری، مسعود غفاری، فرخ خان امین الدولله و ابوالحسن مستوفی بررسی می شود.

در این مراسم پیام خاندان غفاری توسط «سیامک غفاری» از نوادگان فرخ خان امین الدوله قرائت شد.

رونمایی از تندیس صنیع الملک و کمال الملک از دیگر برنامه های روز نخست این همایش بود.

محمد غفاری معروف به کمال‌المُلک نقاش ایرانی (1224 کاشان- 1319 نیشابور) یکی از مشهورترین و پر نفوذترین شخصیت‌های تاریخ هنر معاصر ایران به شمار می‌آید. او برادرزاده صنیع الملک است.

وی در یکی از خانواده‌های هنرمند و سرشناس در کاشان چشم به جهان گشود. غفاری پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در کاشان به همراه برادر بزرگترش به تهران آمد و در دارالفنون در رشتهٔ نقاشی ادامه تحصیل داد. پس از گذشت سه سال تحصیل وی در دارالفنون، هنگامی که ناصرالدین شاه از این مدرسه بازدید می‌کرد، کار او را پسندید و وی را به دربار فراخواند.

 سرانجام محمد غفاری (کمال الملک) در ((27 مرداد سال 1319ه.ش ))ساعت 2 بعدظهر روز یکشنبه بر اثر کهولت سن بیمار شد و درسن نود وپنج سالگی در منزل محمد غفاری نوه ی دختری اش چشم از جهان فرو بست.او وصیت کرده بود که در باغ خودش واقع درحسین آباد دفن شود مدفنش محل استراحت دوستان ودوست دارانش باشد‚اما بنا به دلایلی وی را در نیشابور‚مجاور مزار شیخ فریدالدین عطار نیشابوری  به خاک سپردند.

 

 


( ۷ )

نظر شما :