تیرماه روز حجاب و عفاف

۲۳ تیر ۱۳۸۸ | ۱۳:۴۹ کد : ۷۸۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۸۱۷

 

به مناسبت نامگذاری  این روز به عنوان روز عفاف و حجاب مصاحبه‌ای با سرکار خانم مریم هاشمی مشاور ریاست دانشگاه در امور بانوان و معاونت فرهنگی دانشکده معماری و هنر انجام پذیرفته است که به شرح ذیل می باشد.

1. علت بدحجابی و بی حجابی را در جامعه چه می دانید؟

فرهنگ حجاب و عفاف و نهادینه کردن آن در جامعه ، یکی از مسئله های حساس و بحث انگیز است که در هر صورت  متلابه جامعه ماست و آثار زیادی بر رفتار جمعی و فردی آحاد جامعه می گذارد. پرداختن به این موضوع و ارائه برنامه درباره آن نیازمند عواملی است که بررسی راهکارهای توسعه فرهنگ عفاف و حجاب از آن جمله است .

بدحجابی و بی حجابی را نمی توان معلول یک علت دانست. علل گوناگونی باعث بروز این ناهنجاری اجتماعی شده است که به بعضی از آنهااشاره می‌شود:

وسایل ارتباط جمعی پر مخاطب، الگوهای مطلوب و قابل قبولی را به نسل سوم انقلاب ارائه نمی‌دهد.جوانان الگوهای مطلوب را بخوبی نمی شناسند.

وسایلی دیگر چون ماهواره و اینترنت با سبک دیگر از تهاجم فرهنگی و به تعبیر بهتر شبیخون فرهنگی چشم و دل جوانان ما را بمباران می کنند و آنان را در معرض صحنه های غیر اخلاقی قرار میدهند. مهم ترین و اصلی ترین علت انحراف های اخلاقی ، به نظر من مربوط به این شیوه تخریب است . این روش فتنه، فرصتی برای تفکر و مطالعه و آشنایی با معارف دینی نمی گذارد. و در بخش ایجابی هم با ابزار و امکانات پیشرفته و مدرن، زمینه و امکان ارائه سرگرمی های مشروع فراهم نمی شود و متاسفانه حساسیت این تهاجم اخلاقی و فرهنگی در جامعه به خوبی درک شده است؟

2.نقش و رسانه ها در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب را چگونه ارزیابی می کنید؟

ناید منکر تلاش رسانه‌ها در ارائه الگوی مثبت بود. صدا و سیما موثرترین وسیله انتقال الگو و مفهوم های ارزشی برای توسعه فرهنگ دینی است . اما هنوز کیفیت کار در معرفی عوارض عدم توجه به بحث عفاف و حجاب ضعیف است. گو اینکه ارائه شخصیت و الگوهای نامناسب ، در برخی از سریال‌ها و فیلم‌ها نیز منجر به بد آموزی می‌شود که توجه بیشتر مسئولین امر را طلب می‌کند.

بایستی رسانه‌ها و نهادهای اجتماعی نقش یکدیگر را در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب تقویت کنند. رویه‌های متفاوت نهادها نه تنها هم افزایی نداشته بلکه باعث تضعیف یکدیگر می‌شود.

3. جایگاه خانواده در فرهنگ جاری عفاف و حجاب کجاست؟

خانواده نقشی ویژه در این راستا ایفا می‌کند. متاسفانه تعدادی از خانواده‌ها با شیوه‌های درست تربیت دینی آشنا نیستند و ازآن آگاهی ندارند. در مقابل خانواده‌هایی هستند که آگاهی و شناخت دینی مناسب دارند و با استفاده از روش های محسوس و نامحسوس امکان رشد مناسب را مهیا می سازند و جوانان خود را با وجود ضعف ها و نارسایی در مقابل آسیب های اجتماعی مقاوم می سازند و این در حالی است که جوانان اما بدلیل انعطاف پذیری و روحیه خاص خود تأثیرات نامطلوبی را از محیط خواهند پذیرفت و چنانچه اندک تزلزلی در باورها  و آموزه های دینی جوانان وجود داشته باشد. این اثرات محیطی پر رنگتر جلوه خواهد کرد.

4. بهترین راه توسعه فرهنگ عفاف و حجاب چیست؟

بنظر می رسد ابتدا باید مسئله را آسیب شناسی و ریشه یابی کرد. و سپس با تدوین سیاست های مشخص و راهکارهای عملی ایجابی و سلبی به اشاعه فرهنگ صحیح دینی در این رابطه پرداخت . استفاده از نظرات اندیشمندان دینی از حوزه های فرهنگی من جمله اساتید دانشگاه و حوزه، جامعه شناسان و روان شناسان به منظور تدوین منشوری از مجموعه راهکارها ضروری بنظر می رسد. لازم به ذکر است که پذیرش بحث حجاب از باور فردی و اعتقادی شروع می شود و به اقدام عملی در رعایت آن می‌رسد اما از طرفی رعایت حجاب اسلامی در حکومت دینی صرفا یک نگرش فردی و مشخص نیست که نیازمند اطمینان قلبی برای اقدام عملی باشد بلکه از الزامات اجتماعی بوده لازم است رعایت حجاب از حوزه فردی به رفتار اجتماعی تبدیل شده چرا که رعایت آن حکم قانون دارد و لازم الاجراست.

 

 

 


نظر شما :