همایش خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران در دانشگاه کاشان برگزار می شود

۰۴ دی ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۴ کد : ۷۸۵۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۱۹
همایش خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران در دانشگاه کاشان برگزار می شود

دبیر علمی همایش خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران از برگزاری این کنگره با حضور پژوهشگران و هنرمندانی از دانشگاه تهران، سوییس هنر، کاشان و دائره المعارف اسلامی در روزهای ، ششم و هفتم دی ماه در دانشگاه کاشان خبر داد.

علی میر انصاری گفت: خاندانهای تاثیرگذار مانند غفاری ها و ضرابی ها در این شهرستان زیاد بوده اند که در گام نخست «همایش خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران» برگزار خواهد شد.

وی، تاریخ سیاسی هند در قرن دهم را وابسته به خاندان غفاری دانست و گفت: این خاندان خودش را محدود به کاشان و ایران نکرد و در هند پایه های تاریخ سیاسی را بنا کرده است.

دبیر علمی «همایش خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران» بیان کرد: خاندان غفاری نه تنها مبدع نقاشی مدرن در ایران بوده اند بلکه مبدع گرافیک، سینما و کاریکاتور نیز بوده اند.

وی افزود: این کنفرانس با همکاری مرکزهای علمی دانشگاه های تهران، کاشان، فرهنگستان های ادب و هنر،دائره المعارف بزرگ اسلامی، دانشگاه هنر، و کاخ های گلستان و حاج حسین آقا ملک، فرمانداری و شهرداری کاشان و هتل سرای عامری ها،  برگزار می شود.

میرانصاری از مهر علیزاده استاندار اصفهان و حجت الاسلام یونسی به عنوان میهمانان ویژه این کنفرانس یاد کرد و گفت: پیام خاندان غفاری توسط «سیامک غفاری» از نوادگان فرخ خان امین الدوله قرائت خواهد شد.

وی همچنین گفت: در روز نخست کنفرانس دو پنل اجرا خواهد شد، پنل اول بطور خلاصه به بررسی خاندان های تاثیر گذار ایرانی می پردازد و پنل دوم خاندان غفاری را بررسی خواهد کرد.

میرانصاری افزود: در این کنفرانس آثار کمال الملک غفاری، صنیع الملک غفاری، ابوتراب غفاری، مسعود غفاری، فرخ خان امین الدولله و ابوالحسن مستوفی بررسی می شود.

«محمد غفاری» معروف به «کمال الملک» یکی از مشهورترین و پر نفوذترین شخصیت‌های تاریخ هنر معاصر ایران و نامی ترین فرد خاندان غفاری در کاشان بشمار می‌آید.

وی در یک خانواده‌های هنرمند در روستای کَله (kale) از توابع شهرستان کاشان به دنیا آمد، پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی در کاشان به همراه برادر بزرگش راهی تهران  شد و در مدرسه دارالفنون در رشته نقاشی ادامه تحصیل دهد.

کمال الملک با گذشت سه سال از تحصیل در دارالفنون، هنگامی که ناصرالدین شاه از این مدرسه بازدید می‌کرد، کار او را پسندید و او را به عنوان نقاش در دربار استخدام کرد.

وی با حضور در دربار، ابتدا لقب خان، سپس پیشخدمت مخصوص به وی اهدا شد و پس از چندی ناصرالدین شاه، تحت تاثیر آثار او قرار گرفت و سبب شد تا ناصرالدین شاه خود به شاگردی وی در آید و او را در ابتدا به لقب نقاش‌باشی و سپس به لقب کمال الملک منصوب کند.

کمال الملک در مدت حضورش در دربار 170 تابلو نقاشی خلق کرد که معروف‌ترین آنها «تالار آینه» است که 5 سال آن را نقاشی کرده است.

او پس از کشته شدن ناصرالدین شاه برای مطالعات و تحقیقات به سه سال به رم و پاریس عزیمت کرد و پس از مدتی به دستور مظفرالدین شاه به ایران بازگشت.

بازگشت کمال الملک به ایران مصادف با انقلاب مشروطه شد و این هنرمند با انتشار مقاله ها و ترجمه برخی آثار «ژان ژاک روسو» و دیگر نویسندگان آزادی خواه فرانسه، به سهم خود با حرکت مردم، همراه شد.

سر انجام پس از  مخالفت با خواسته های شاه در سال 1307 به حسین آباد نیشابور تبعید شد و پس از 12 سال سختی و بیماری در سال 1319 دارفانی را وداع و در کنار بارگاه عطار نیشابوری به خاک سپرده شد.


( ۱ )

نظر شما :