ضرورت تعامل و همکاری‌های علمی - دانشگاهی ایران و جهان عرب

۲۶ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۲۱ کد : ۷۵۲۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۷۶۶
ضرورت تعامل و همکاری‌های علمی - دانشگاهی ایران و جهان عرب

رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان در سومین مجمع علمی دانشگاه ایران و جهان عرب که 20 و 21 آبان ماه با حضور جمعی از شخصیت‌های فرهنگی و ادبی دو کشور در محل سالن اجتماعات هتل المشتل تونس، برگزار گردید بر ضرورت تعامل و همکاری‌های علمی - دانشگاهی ایران و جهان عرب اشاره کرد.   

دکتر سعید قماشی در این نشست با بیان اینکه  پیش از این نیز نشست هایی درباره ی تعامل  علمی و فرهنگی میان ایران و جهان عرب وجود داشته و در آنها بحث های نظری درباره ی ضرورت این همکاری به میان آمده است  افزود: آنچه در این مقطع ضروری است نشان دادن یک اراده ی جدی برای عملی کردن آن است که از این پس باید بارور شود .

وی اظهار امیدواری کرد:  این نشست ها چنان به پیش برود که موضوع آن ها  در جلسه های آینده ارزیابی برنامه ی این همکاری باشد .

دکتر قماشی با بیان اینکه به طور کلی گفتگوی علمی کوشش گروهی برای دستیابی به حقیقت و به اشتراک گذاشتن فکر،باور و احساس است افزود:این امر خود مستلزم وا نهادن هرگونه برتری جویی هایی  مانند قومی ، ملیتی و مذهبی ،غرور و خود شیفتگی است .

وی افزود: به طور کلی گفتگو آن هم از نوع علمی در نهاد خود یک نظام اخلاقی را در بر دارد .این نظام اخلاقی با ارزش "برابری " آغاز می شود ."برابری "به عنوان پیش شر ط هر گفت  و گو ،سرچشمه ی زایش و پذیرش ارزش های اخلاقی و انسانی است . هنگامی که تن به گفتگو می دهیم  یعنی خود را از باور ها و احساسات برتری  طلبانه و ستیز جویانه رهانیده ایم و حقیقت یا منفعت را در چنبره یی از لایه های معرفتی جست و جو می کنیم .

وی خاطر نشان کرد: وجه مشترک  مهم میان ایران و جهان عرب  "اسلام"  است و امروز  جهان اسلام (به ویژه ایران و جهان عرب) شدیدا نیازمند همکاری و گفت و گو است چرا که آنچه امروز در بخشی از جهان اسلام حرکت هایی پدید آمده که از آن با عنوان افراطی گری یاد می شود که بر آیند برتری جویی  و دوری از به اشتراک گذاشتن   فکر، باور و احساسات است.

دکتر قماشی با بیان اینکه  از آن جا که آدمی  موجودی  فرهنگی است و از پایگاه فرهنگ  به همه ی ابعاد زندگی می نگرد  افزود: گفت و گوی فرهنگی بارویکرد علمی ،ضرورت  جهان اسلام به ویژه ایران و جهان عرب است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از وجهه های فرهنگ دین و مذهب است و در جهان اسلام مذاهب و فرقه های گوناگونی داعیه دار حقانیت  و خلافت  پیامبراسلام (ص) هستند و هر مذهب  یا فرقه ای به  اقتضای باور های  خود ظرفیت برتری جویی دارد که به طور طبیعی  می تواند منجر به ستیز جویی و تولید خشونت شود .بد ین رو گفت و گو به ویژه  با رویکرد علمی مانع باورر شدن  این ظرفیت است .

رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان افزود:  یکی از عوامل خشونت خرده فرهنگ های مدعی است که گاه با دست یازیدن به جهل و خرافه بذر کینه می افشانند و میان انسان ها جدایی می افکنند و خشونت درو می کنند. گفتگوی علمی می تواند  خرده فرهنگ های خشونت زا را تضعیف کند و منجر به فرهنگ کلان بشری شود و این نیست مگر با ابزار گفتگوی علمی که از رهگذر پالایش فرهنگ انجام می یابد.

دکتر قماشی خاطر نشان کرد: گفت و گوی علمی در عرصه ی فرهنگ می تواند انسان هارا از قومیت مداری دور و نهال انسان مداری را غرس کند و هم گرایی و شفافیت فرهنگی را بارور سازد.طبیعی است پرچم دار این گفتگو باید مراکز علمی به ویژه دانشگاه ها باشند.

http://www.icro.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=261&pageid=32738&p=1&showitem=15599

 

 

 


نظر شما :