همایش ملی فرهنگ و توسعه در دانشگاه کاشان برگزار شد

۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۴:۱۶ کد : ۷۵۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۰۲

همایش ملی فرهنگ و توسعه در منطقه مرکزی ایران روز دوشنبه در سالن آزادی دانشگاه کاشان با حضور استادان برجسته کشوری برگزار شد.

استاد دانشگاه تهران در این همایش حفظ فرهنگ را لازمة توسعه منطقه دانست و گفت: باید از فرهنگ استفاده حداکثری شود تا بتوان به توسعه پایدار رسید.

دکتر تقی شامخی، بازنگری فرهنگ گذشتگان و به روز کردن فرهنگ قدیم را ضروری ذکر کرد و افزود: با استفاده از ابزار و تکنولوژی‌های جدید و فرهنگ گذشتگان و انتقال آن به نسل جوان می‌توان عقب‌ماندگی‌ها را جبران و به توسعه رسید.

وی، اراده ملی، اراده سیاسی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها را رمز رسیدن به توسعه و شکوفایی است. دکتر شامخی، راه‌اندازی دوره‌های کارشناسی ارشد و مراکز پژوهشی و تبدیل دانش به روز را از جمله راهکارها و پیشنهادات برای دانشگاه کاشان تأکید کرد و افزود: برای پیشرفت و ترقی و رسیدن به توسعه ارادة یک کشور لازم است و در راستای حفظ فرهنگ خود بکوشیم که فاصله گرفتن از فرهنگ موجب عقب ماندگی منطقه می‌شود.

دکتر شامخی، پتانسیل‌های موجود در شهرستان کاشان و میراث گذشتگان از نظر معماری، فرش و صنایع مختلف را زمینه‌ساز تحول و توسعه منطقه دانست و به روز کردن دانش و علم را توصیه کرد.

رئیس دانشگاه کاشان هم در این آیین، فرهنگ را مجموعه‌ای از معارف، اعتقادات و آداب و رسوم ذکر کرد و گفت: نوسازی و بهبود و تغییراتی که زندگی یک فرد را بهبود می‌بخشد توسعه است.

دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد رابطة فرهنگ با توسعه را الزامی دانست و افزود: برای توسعه، توجه و حفظ فرهنگ ضروری است.

وی، شهرستان کاشان را به عنوان قطب بزرگ و تأثیرگذار فرهنگی دانست و افزود: تمدن هفت هزار ساله سیلک نشان از تمدن و فرهنگ و آغاز جامعه‌شناسی این منطقه است.

به گفته ایشان، نیروی انسانی یکی از اجزاء مهم و تأثیرگذار فرهنگ و توسعه هر منطقه است و با حفظ اصالت‌های فرهنگی و هنری منطقه فرد در راستای توسعه منطقه کوشش کنیم.

دکتر ساداتی‌نژاد به نامگذاری سال جاری به اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد و افزود: برای ارتقاء فرهنگ و توسعه باید از فرهنگ مصرف گذشتگان تقلید کرد.

مدیر کملیته علمی این همایش و استادیار گروه اجتماعی دانشگاه کاشان هم در این همایش گفت: از زمان اعلام فراخوان در تابستان 87، 80 مقاله علمی به دبیرخانه این همایش ارسال شد که 20 مقاله برای ارائه طرح در همایش در نظر گرفته شد و 40 مقاله هم در دست چاپ است.

دکتر مهران سهراب‌زاده، هدف از برگزاری این همایش را شناخت ظرفیت‌ها، ابعاد مؤلفه‌های فرهنگی مناطق مرکزی ایران، شناسایی تعاملات فرهنگ سنتی و مدرن شناسایی نقش میراث فرهنگی و اجتماعی و مواریث ملی و اسلامی ذکر کرد.

در این همایش فرماندار، شهردار و رؤسای ادارات شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل حضور داشتند.

برگزاری نمایشگاه کتاب و نشست‌های تخصصی از دیگر برنامه‌های این همایش دو روزه است. این همایش تا 15 اردیبهشت‌ماه در دانشگاه کاشان ادامه دارد.

 

 

 


نظر شما :