کسب مقام دومی دانشجویان دانشگاه کاشان درنخستین دوره نانو استارت آپ انتخابی المپیاد جهانی

۲۲ آبان ۱۳۹۶ | ۱۴:۱۶ کد : ۷۴۸۳ اخبار دانشگاه دستاورد و افتخارات دانشگاه
تعداد بازدید:۵۶۰۳
کسب مقام دومی دانشجویان دانشگاه کاشان درنخستین دوره نانو استارت آپ انتخابی المپیاد جهانی

نتایج نهایی نخستین دوره‌ توانمندسازی استارت‌آپ‌های فناوری نانو(نانواستارتاپ) با هدف انتخاب نماینده ایران برای حضور در المپیاد بین‌المللی فناوری نانو ( تهران ۲۰۱۸) اعلام شد.

 در مرحله پایانی نانواستارت‌آپ، هفت گروه با ارائه طرح‌هایی در خصوص به‌کارگیری فناوری نانو در حوزه آب و پساب به رقابت پرداختند که در پایان این رقابت ها تیم پاکاب از دانشگاه کاشان با ارائه طرح  "کیت چند کاربردی تست سلامت آب" با امتیاز 71/24حائز رتبه دوم شد.

احسان قنبری دکتری نانو فیزیک، حسین خجسته دکتری نانو شیمی، پگاه رضایی کارشناس ارشد مهندسی شیمی، روح الله شاکرنژاد دکتری فیزیک از دانشگاه کاشان و حسن متقی دکتری شیمی تجزیه دانشگاه اصفهان اعضای این تیم را تشکیل دادند.

یکی از اعضای گروه پاکاب در خصوص ایده‌ی ارائه‌شده در این رویداد گفت: تیم ما ایده‌ی طراحی یک کیت تشخیص سلامت آب را ارائه کرده است. این کیت که از فناوری نانو بهره می‌برد قادر است سلامت آب را به‌صورت دقیق، سریع و ارزان بسنجد.

حسین خجسته با بیان اینکه این کیت بر مبنای یک کاغذ طراحی شده است اظهار داشت: در این کاغذ میکروکانال‌هایی طراحی شده است که انتهای این میکروکانال‌ها یک سری نانو شناساگر قرار دارند. هر یک از این شناساگرها مختص یک نوع آلاینده هستند. شناساگرهایی که ما از آن ها استفاده کردیم شناساگرهای مربوط به آلاینده‌های خطرناکی مثل آرسنیک، سرب، جیوه و نیترات بودند.

وی با اشاره به آسانی استفاده از این نانوکیت افزود: عملکرد این کیت بدین صورت است که پس از چکاندن یک قطره از آب مورد نظر بر روی کاغذ، آب از میکروکانال ها به نقاطی که توسط شناساگر ها حساس شده اند می رسد و اگر آلاینده ای در آب موجود باشد شناساگر میزان آن را با تغییر رنگ نشان می‌دهد. همچنین می‌توان برای کمی‌سازی نتایج از جدول رنگی قرار داده شده در پشت صفحه کیت استفاده کرد. این جدول شدت رنگ را به غلظت آلاینده مرتبط می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از مزایای محصول ما این است که به تخصص خاصی نیاز ندارد و عموم مردم می‌توانند با یک تغییر رنگ ساده به کیفیت آب مورد استفاده‌شان پی ببرند. همچنین نیازی به استفاده از تجهیزات پیشرفته نیست. این محصول می‌تواند مطابق با نیاز مشتری سفارش‌سازی شود؛ بدین معنی که بر اساس نیاز مشتری می‌توان از شناساگرهای مختلفی برای تشخیص میزان آلاینده‌های مختلف استفاده کرد.

رویداد نانواستارت‌آپ یک رویداد رقابتی است که در آن از شرکت‌کنندگان خواسته‌شده است تا ایده‌ای را در حوزه‌ی نانو با کاربرد در حوزه‌ی آب طراحی کنند. .

نانواستارت‌آپ شامل دو مرحله حضوری (شناسایی فرصت-فناوری) و غیرحضوری (اثبات مفهوم راهکار ارائه‌شده و شناسایی بازار پیشنهادی) بود.

محوریت این دوره، راه‌اندازی کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری نانو برای حل مسائل آب و پساب بوده و تیم‌های شرکت‌کننده در دوره، توسط ۱۱ داور حوزه فنی و تجاری‌ مورد ارزیابی قرار گرفتند.


( ۳ )

نظر شما :