دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کاشان آمادگی بخش مطالعاتی و ارزیابی پروژه ‏های منابع طبیعی و آبخیزداری را دارد

۲۲ آبان ۱۳۹۶ | ۰۹:۴۵ کد : ۷۴۸۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۷۹۱
دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کاشان آمادگی بخش مطالعاتی و ارزیابی پروژه ‏های منابع طبیعی و آبخیزداری را دارد

نشست مشترک اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان با اعضای شورای پژوهشی پژوهشکده آب، تغییر اقلیم و خشکسالی با موضوع بررسی "پروژه‏ های استحصال آب در دشت کاشان" در محل دفتر رئیس دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه کاشان، برگزار شد. 

 

رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه کاشان ابتدا ضمن خوش‏آمد گوئی و تشکر از برگزاری این جلسه هم‏اندیشی، اعلام نمود که دانشکده منابع طبیعی آمادگی این را دارد که بخش مطالعاتی و ارزیابی پروژه ‏های منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان را با همکاری اداره مذکور انجام دهد.

 

دکتر محسن شاطریان افزود: با توجه به پشتوانه پتانسیل دانشجویی در مقاطع دکترا و ارشد؛ این دانشگاه می تواند نیازهای علمی شهرستان را در بخش‏های مختلف منابع طبیعی، محیط زیست و معادن برآورده نماید.

 

همچنین رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان کاشان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سنوات گذشته این اداره در بخش ایجاد و بهسازی سازه ‏های آبخیزداری شهرستان اظهار داشت: از دهه ۷۰ تاکنون بالغ بر ۲۳۰ بند تأخیری (سنگ و ملاط)، ۱۴ بند خاکی و ۶ مورد پخش سیلاب در حوزه آبخیز کاشان اجرا شده است.

خداپرستان افزود: در کنار پروژه ‏های آبخیزداری؛ این اداره مکلف به اجرای پروژه‏های بیولوژیک نیز می‏باشد که این عملیات در وسعتی برابر ۱۵۰۰ هکتار عملیات بیولوژیک (درختکاری و بذر گونه‏ های جنگلی و مرتعی) صورت پذیرفته است.

مجید خداپرستان از مطالعاتی شدن ۶۰ درصد حوزه‏ های آبخیز شهرستان خبر داد و گفت: ۲۰ میلیارد پروژه آبخیزداری و آبخوانداری در شهرستان کاشان آماده اجرا و در صورت تأمین اعتبار می‏تواند در تعهدات سا‏لهای آینده این اداره قرار گیرد.

 

خداپرستان افزود: علیرغم اجرای این حجم از پروژه‏ های آبخیزداری متأسفانه تاکنون از ۸۱ میلیون مترمکعب رواناب محاسبه شده در طرح های آبخیزداری که اجرایی گردیده، فقط 18 درصد (۱۵ میلیون مترمکعب) رواناب حاصله استحصال شده است.

 

رئیس مرکز تحقیقات آب، خشک سالی و تغییر اقلیم دانشگاه کاشان که پیشنهاددهنده این نشست بود، فعالیت این مرکز را با توجه به وضعیت بحرانی منابع آبی دشت کاشان، مسائل و مشکلات تغییر اقلیم و خشک سالی های پیاپی در این منطقه؛ بیش ازپیش لازم دانسته و با توجه به جایگاه دانشگاهی و علمی این مرکز، لزوم ارائه دستاوردهای علمی قابل اجرا در شهرستان را از وظایف این مرکز دانست.

 

دکتر خراسانی زاده افزود: مراکز مدیریتی که بر منابع شهرستان و دشت کاشان، خاصه منابع آب مدیریت می‏نمایند عبارتند از: مرکز تحقیقات آب، خشک سالی و تغییر اقلیم دانشگاه کاشان که یک مرکز علمی و دانشگاهیست، شورای حفاظت از منابع آب با محوریت اداره منابع امور آب و فرمانداری ویژه کاشان و انجمن حمایت از منابع آب شهرستان کاشان که یک انجمن زیست محیطی مردمی است.

 

رئیس مرکز تحقیقات آب، خشک سالی و تغییر اقلیم دانشگاه کاشان، معتقد است این هم گرائی در سه بخش مردم، دولت و دانشگاه، چشم‏ انداز حل بحران منابع را می‏تواند در دشت کاشان بهبود بخشیده و تسهیل نماید.

 

در این جلسه هر کدام از اعضای شورای پژوهشی  مرکز، دیدگاه‏های خویش و انتظاراتشان از بخش اجرا، منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان را ارائه نمودند.

 

در این جلسه مقرر شد با اعلام نیاز دانشگاه در زمینه انجام مطالعات تحقیقاتی و پژوهشی در یکی از حوضه‏ های شانزده گانه شهرستان، این حوضه به عنوان پایه مطالعاتی و آزمایشگاهی در اختیار دانشگاه قرار گیرد تا از پتانسیل دانشجویان مقاطع دکترا و ارشد بهره گرفته شود.

 

 


( ۱ )

نظر شما :