کارگاه فهم خانه ایرانی؛ از مشاهده تا روایت برگزار شد

۱۴ آبان ۱۳۹۶ | ۰۹:۰۳ کد : ۷۴۲۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۳۴۰
کارگاه فهم خانه ایرانی؛ از مشاهده تا روایت برگزار شد

به همت مرکز پژوهشی معماری و شهرسازی دانشگاه کاشان، کارگاه فهم خانه ایرانی با حضور صاحب نظران، اندیشمندان، دانشجویان دانشکده‌های معماری منطقه و علاقمندان در خانه تاریخی عطارها برگزار شد.

رییس مرکز پژوهشی معماری و شهرسازی دانشگاه کاشان در تشریح ابعاد و اهداف برگزاری این کارگاه به مجهولات پاسخ داده نشده در حوزه معماری مسکن و فهم نادرست و کج فهمی های موجود از معماری ایرانی اشاره نمود و افزود: به نام معماری ایرانی و با عاریت گرفتن از ظواهر معماری ایرانی، اقدام به ساخت و ساختمان سازی می کنیم، بدون آنکه ظرایف و اعماق  آن را فهم کرده باشیم.

دکتر دانائی نیا اظهار داشت: روح معماری ایرانی که برگرفته شده از مبانی اسلامی است، با شرایط بومی هر منطقه تلفیق شده و در هر منطقه از ایران رنگ، بو و جلای خاص خود را دارد.

وی تاکید کرد: معماری ایرانی به ما یاد داده که در هر حوزه جغرافیایی و متناسب با بسترهای اجتماعی و فرهنگی هر منطقه، نوع ساخت و ساز متفاوت می شود و چهره ای خاص می یابد و این دقت نظر در ساخت و سازهای امروز ما نیز باید متجلی شود و به نظر می رسد که با گذشت زمان و دور شدن از اصالت ها به فهم عمیق تر این خانه ها نیاز بیشتری داریم.

رییس مرکز پژوهشی معماری و شهرسازی دانشگاه کاشان، در ادامه با ابراز تأسف از نحوه مواجهه با مرمت ابنیه تاریخی و به ویژه اتفاقات نامیمونی که به صورت پروژه های شتابزده تغییر کاربری در حوزه خانه‌های تاریخی شهر کاشان و به نام حفاظت و مرمت در جریان است، ادامه چنین روندی را هدر رفت هزینه‌ها و تخریب تدریجی تاریخ و فرهنگ معماری خواند.

وی پاسداشت از خانه‌های تاریخی و فهم درست از مرمت را لازمه حیات ابنیه تاریخی برشمرد که باید مورد توجه مسئولان، پیمانکاران و علاقمندان قرار گیرد. 

کارگاه «فهم خانه ایرانی؛ از مشاهده تا روایت» در دو پنل آسیب شناسی و فهم خانه ایرانی در نوبت صبح و بخش طراحی در نوبت عصر ادامه داشت و قرار است تا دستیابی به نمونه الگوهای بهینه مسکن برای زمین‌های مخدود، متناسب با فهم خانه ایرانی، به صورت ادامه دار در جریان باشد.

 در این کارگاه مهندس ثریا بیرشک پیشکسوت معماری از شرکت مشاوران شارستان، دکتر حسین ستار معاون فرهنگی دانشگاه، مهندس حسین توفیقی مدیر طرح های عمرانی دانشگاه، مهندس مهدی هوشمندی نژاد شهردار ناحیه تاریخی کاشان، مهندس صادقی از حوزه مرکز مشاوره دانشگاه، دکتر رضا شجری از گروه ادبیات دانشگاه  و اساتید گروه معماری دانشگاه آقایان مهندس سید مطلب یوسفی، دکتر احمد دانائی نیا، دکتر جواد دیواندری، دکتر حمید رضا جیحانی و دکتر محمد رضاحاتمیان به بیان دیدگاه های تخصصی پرداختند.


( ۳ )

نظر شما :