برگزاری اولین کارگاه رقابت تعیین هدف علمی برای تاسواره‌ها

۱۴ شهریور ۱۳۹۶ | ۰۸:۵۸ کد : ۷۱۶۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۸۵
برگزاری اولین کارگاه رقابت تعیین هدف علمی برای تاسواره‌ها

اولین کارگاه رقابت تعیین هدف علمی برای تاسواره‌ها، با همکاری سازمان فضایی ایران و مؤسسه ی مطالعات پیشرفته ی سعیدی، روز چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ در تالار ابن‌هیثم دانشکده فیزیک دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

دکتر منصوری، رئیس موسسه مطالعات پیشرفته سعیدی درباره اهمیت برگزاری این کارگاه گفت:  مهم است هنگامی که تجهیزاتی فصایی قرار است ساخته شود و پرتاب بشود بدانیم می خواهیم با آن چکار بکنیم. ندانستن هدف پرتاب و صرفا اعلام حضور در فضا در شأن ما نیست.

وی با اشاره به اینکه معمولا هدف علمی یا ماموریت علمی برای یک ماهواره منجر به دستاوردهای فناوری با ارزشی می شود اظهار داشت: این برای  اولین بار است که داشتن هدفی علمی در ایران مطرح می شود.

دکتر منصوری اظهار امیدواری کرد: این تجربه به ما بیاموزد که رشد فناوری را همگام با پیشرفت علمی مورد نیاز کشور بکنیم.

 لازم به ذکر است که در این کارگاه، بیش از بیست گروه دانشجویی در دور‌ه‌های کارشناسی تا دکتری از دانشگاه‌های امیرکبیر، تهران،  سیرجان، صنعتی شریف، کاشان و همدان، شرکت داشتند.

 کارگاه ابتدا با سخنرانی دکتر رضا منصوری، مدیر مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی در کاشان، پیرامون چرایی و چیستی هدف علمی و چگونگی برگزاری این رقابت آغاز شد.

سخنران دوم این برنامه مهندس سرادقی، معاون توسعه فناوری سازمان فضایی ایران در اهمیت پرداختن به موضوع تعیین هدف علمی برای ماهواره‌های مکعبی صحبت کردند و اینکه تا به حال در مسابقات قبلی، سازمان فضایی به طراحی و ساخت این ماهواره‌ها توجه می‌کرده اما با راه‌اندازی این رقابت، از ایده تعیین هدف علمی بسیار استقبال کرده و کاملاً از آن حمایت خواهد کرد.

بخش دوم کارگاه که شکل آموزشی داشت با تدریس دو ساعته‌ مهندس سجاد غضنفری‌نیا در مورد زیرسیستم‌ها و فرایند طراحی سیستمی همچنین ساختار و کارکرد تاسواره‌ها ادامه یافت.

در ساعات پایانی برنامه، به پرسش و پاسخ تعاملی گروه‌های شرکت‌کننده با دکتر ایمان بهمن جهرمی و مهندس ایمان حسیبی گذشت و برای درک بهتر و عمیق‌تر شرکت کنندگان از چگونگی ارائه پیشنهاده، گروه مکعب سبز از مرکز تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، به سرپرستی دکتر درودی، پیشنهاده‌ خود را در قالب سئوالات علمی و فنی ارائه کردند.

برگزاری این کارگاههای رقابتی تا بهمن ماه امسال ادامه خواهد داشت.

 


نظر شما :