چهارمین همایش جامعه بینا شهروند نابینا در سطح بین الملی برگزار می شود

۰۹ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۳ کد : ۷۱۴۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۲۷۴
چهارمین همایش جامعه بینا شهروند نابینا در سطح بین الملی برگزار می شود

سومین همایش جامعه بینا شهروند نابینا با محوریت نقش و عملکرد خانواده روز پنجشبه با حضور جمعی از مسئولان و محققان و پژوهشگران نابینا و کم بینای سراسر کشور پایان یافت.

دبیر علمی برگزاری این همایش از برگزاری چهارمین همایش جامعه بینا شهروند نابینا در سطح بین المللی خبر داد و گفت: تجربه ی سه دوره همایش ملی جامعه بینا،شهروند نابینا در سطح ملی نشان داد که ارتقاء کیفیت زندگی نابینایان و کم بینایان در سطوح متفاوت مستلزم بهره گیری از امکانات، فرصت ها و راهکارهایی مناسب جهت تحقق مشارکت کامل و تساوی حقوق افراد نابینا و کم بینا خواهد بود.

دکتر نرگس نیکخواه اظهار داشت: این مهم نه تنها به واسطه حضور در انجمن های مردم نهاد و تشکل های مدنی ویژه نابینایان و کم بینایان بلکه در درون خانواده امکان بروز و ظهور خواهد یافت.

وی هدف از برگزاری این همایش را شناخت نقش و عملکرد خانواده نابینایان و کم بینایان در تشکیل، تحکیم، پایداری و به تبع آن بستر سازی برای رشد و بروز توانائیهای نابینایان و کم بینایان، توانمندسازی و شناساندن آنها به جامعه و نیز تجربه زندگی آزاد و مطلوب بیان کرد.

وی افزود: در این همایش سعی بر این است که ابعاد و مؤلفه های روانی، تربیتی، اجتماعی،اقتصادی و حقوقی مؤثر در توانمندسازی خانواده های آنان شناسایی شود و راهکارهایی علمی و مؤثر جهت مشارکت فعال نابینایان و کم بینایان در عرصه های گوناگون زندگی ارائه شود.

دکتر نیکخواه از شرکت محققان و پژوهشگران انجمن های نابینا و کم بینا از 21 شهر کشور به این همایش اشاره کرد و افزود: سعی بر این است که در سال های آینده این همایش در سطح بین المللی برگزار شود.

معاون فرهنگی دانشگاه کاشان نیز در این همایش گفت: جامعه ای که نتواند به وظایف خود در قبال شهروندان نابینای خود جامه عمل بپوشد و راه را برای شکوفایی استعدادهای خدایی آن بردارد در واقعه جامعه ای معلول و فاقد صلاحیتهای اخلاقی و انسانی است که بیش از آن که به فکر معلولان جسمی اش بود باید به فکر اصلاح آن جامعه و به خصوص نگرش مدیران و کارگزاران آن پرداخت.

دکتر حسین ستار با اشاره به اینکه  به عنوان یک شهروند جامعه خود را دچار کم بینایی در دیدن شهروندان با معلولیت جسمانی می بینم اظهار امیدواری کرد: مدیران و کارگزاران این جامعه بتوانند از این توان و استعداد نابینایان و کم بینایان حداقل در چارچوب اهداف خود بهره ببرند.

وی افزود: جامعه نابینایان کاشان نمونه موفقی است از بروز این تواناییها، آن هم با تکیه بر همدلان و همراهانی که بی هیچ چشم داشتی و فقط در سایه سار وجدان اخلاقی و وظیفه شهروندی خود در این مسیر بدون انتظار از سازمانهای دولتی گامهایی بلند در این مسیر برداشتند.

وی با بیان اینکه معلولیت نوعا در بستر خانواده اتفاق می افتد خاطر نشان کرد: انکار؛خاموشی و پنهان کردن معلولیت ها توسط خانواده نه تنها بار این مسئولیت را از دوش ما برنمی دارد بلکه موجبات نابسامانی نظام خانواده و درگیریهای روحی و روانی تمانی اعضای خانواده به خصوص والدین را فراهم میکند.

معاون فرهنگی دانشگاه افزود: تربیت و آموزش فرد معلول و نشان دادن مواجهه صحیح او با اجتماع و افراد پیرامونی اش نه تنها لذت زندگی را برای معلول فراهم میکند بلکه از سنگینی نگهداری او می کاهد.

وی با تاکید بر اینکه جامعه باید به جای اندیشه سرباری معلولان به سرمایه ارزشمند این طیف از جامعه توجه کند گفت: در این زمینه سوگمندانه فقر فرهنگی در خانوارهای ایرانی در موارد متعددی مشهود است.

دکتر ستار خاطر نشان کرد: جامعه بینا با رصد این فقر و در نظر گرفتن عواقب ناشی از آن باید به توانمند کردن خانواده های دارای فرزند معلول بپردازد و زمینه آموزش و فرهنگ سازی خانوارها را فراهم نماید.

در مراسم اختتامیه این همایش از دو کتاب  "در همین چند قدمی" اثری از راضیه کباری و رضا بهار و "همگام با کودکان دارای آسیب بینایی و خانواده و آنان"  اثر حمدالله خواجه حسینی رونمایی شد.

در این همایش از نویسندگان،مؤلفان و محققان و رتبه های برتر دانشجویان نابینا در کنکور سراسری و دانشگاه ها تجلیل شد.

در این همایش همچنین کتاب منتخب مجموعه مقالات سومین همایش ملی جامعه بینا شهروند نابینا منتشر شد.

برگزاری کارگاه بررسی راهکارها و فرایند ازدواج و تشکیل خانواده برای افراد نابینا و کم بینا ،کارگاه دستاوردهای نوین در تحرک و جهت یابی،فرزندپروری در خانواده با والدین آسیب مند بینایی و کارگاه چگونگی مواجهه خانواده با نابینایی و کم بینایی از دیگر برنامه  های این همایش دو روزه بود.


نظر شما :