سومین همایش جامعه بینا شهروند نابینا در دانشگاه کاشان برگزار شد

۰۸ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۸:۲۲ کد : ۷۱۴۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۲۵

سومین همایش جامعه بینا شهروند نابینا شهروند نابینا با موضوع نقش و عملکرد خانواده در دانشگاه کاشان برگزار شد.

رییس دانشگاه کاشان در این همایش از برگزار کنندگان سه سال پیاپی این همایش به خصوص خانم دکتر نیکخواه قدردانی کرد و گفت:امید است این همایش ملی در سال های آینده در سطح بین المللی برگزار شود.

دکتر عباس زراعت با اشاره به تاریخچه مسایل نابینایی، به وجود حدود 50میلیون فرد نابینا و کم بینا در جهان اشاره کرد و افزود: با راهکارهای علمی و پزشکی حدود 80درصد از افراد نابینا و کم بینا قابل درمان هستند..

وی  نقش خانواده را در پیشگیری از مشکلات نابینایان حایز اهمیت دانست و گفت: بسیاری از معلولیت ها به خصوص کم بینایی و نابینایی در کودکی قابل درمان است و با مراجعه به مراکز سنجش می توان عیوب چشمی که در ظاهر نمایان نیست را تشخیص داد  و درمان کرد

دکتر زراعت مهمترین رسالت دانشگاه را ارتباط با جامعه و رفع نیازهای قشر آسیب پذیر بیان کرد و افزود: دانشگاه با ارتباط هرچه بیشتر با افراد می تواند نیازهای جامعه را بررسی و با ارائه طرح های تحقیقاتی و پژوهشی در رفع مشکلات جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی تاثیرگذار باشد.

رییس دانشگاه کاشان رسیدگی  حقوق جامعه نابینایان را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشگاه باید بخشی از رساله ها و پایان نامه های خود را  به چگونگی راهکارهای لازم برای احقاق حقوق جامعه نابینایان اختصاص دهند.

دکتر زراعت به تشکیل دبیرخانه بین المللی نابینایان و کم بینایان در دانشگاه اشاره و اظهار امیدواری کرد: برگزاری این همایش به صورت متوالی با ارائه راهکارهای علمی و طرح های تحقیقاتی گامی درراستای  رفع مشکلات جامعه نابینایان باشد.

دبیر علمی همایش جامعه بینا و شهروند نابینا نیز در این همایش زیربنای  تمام مشکلات جامعه را تحقیق و پژوهش دانست و گفت: با برگزاری این همایش ها و با دعوت از محققان و پژوهشگران و برگزاری کارگاه های تخصصی سعی بر این است تا تمام فعالیت ها در راستای تولید دانش باشد.

دکتر نرگس نیکخواه از ارسال 47 چکیده مقاله و 39 اصل مقاله به دبیرخانه این همایش اشاره کرد و افزود: در این همایش دو روزه هشت مقاله به صورت سخنرانی و 22 مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.

وی دلیل نامگذاری این همایش به عنوان جامعه بینا شهروند نابینا توجه هرچه بیشتر جامعه به قشر نابینا و کم بینا بیان کرد و افزود: نابینایان و کم بینایان نیز قشری از افراد جامعه هستند که باید از همه لحاظ مورد توجه مسئولان، دولت و مردم و جامعه قرار گیرند و مشکلات این قشر را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

دکتر نیکخواه از جمله اهداف این همایش را شناسایی ابعاد و مولفه های روانی، تربیتی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی موثر بر تشکیل، تحکیم و پایداری خانواده برای افراد نابینا و کم بینا؛ شناسایی زمینه های موثر در توانمند سازی خانواده های آنان و همچنین ارائه راهکارهایی علمی و موثر جهت مشارکت فعال نابینایان و کم بینایان در عرصه های گوناگون زندگی، بیان کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان از راه اندازی مجله علمی پژوهشی در حوزه نابینایی و کم بینایی خبر داد و افزود: سعی بر این است تا با راه اندازی این مجله مقالات علمی پژوهشگران در زمینه های مختلف انتشار یابد.

همایش جامعه بینا و شهروند نابینا با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران و جمعی از نابینایان و کم بینایان سراسر کشور در دانشگاه کاشان تا نهم شهریور ماه جاری ادامه دارد.


نظر شما :