همایش معماری در دانشگاه کاشان برگزار شد

۰۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۲۱:۱۶ کد : ۷۰۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۲۳

به مناسبت روز معمار و بزرگداشت شیخ بهایی، همایش معماری «توانمندسازی اجتماعی و تقویت هویت مکانی در بافت‌های تاریخی»، روز چهارشنبه دوم اردیبهشت با حضور مهندسان و معماران برجسته کشور در سالن آمفی‌تئاتر دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان برگزار شد.

رئیس دانشگاه کاشان در این همایش، معماری هر شهر را اصالت، هویت و فرهنگ آن شهر ذکر کرد و گفت: معماران باید در کاربری ساختمان‌ها، هنر معماری اصیل اسلامی را به کارگیرند.

دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد، آثار برجای مانده در شهر کاشان را حاصل دسترنج معماران برجسته و نمادی از هویت و فرهنگ اسلامی دانست و از شهرداران، مهندسان و معماران خواست تا در حفظ و احیاء این آثار همت کنند و در بازسازی و توسعه شهرها از هویت ملی و میراث گذشتگان پاسداری کنند.

وی اظهارداشت: تنوع و نوع ساختمان‌ها با معماری سنتی و اصیل نقش بسزایی در جذب بازدیدکنندگان دارد که امید است با ایجاد قریب‌الوقوع رشتة باستان‌شناسی در دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان آثار باستانی این شهر بیشتر معرفی واحیاء شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه «اَمرکین وُرد» هم در این همایش، فرق رشتة معمای را با دیگر رشته‌ها، محدود بودن دایرة سخن و وسیع بودن دایرة معنا ذکر کرد و گفت: باید در معماری سه حلقة مثلث گمشده، مدیریت تعریف پروژه، بازنویسی تعریف پروژه‌ها و اولویت بندی در تصویر پروژه‌ها با یکدیگر متصل شود.

دکتر سیدمصطفی صالحی افزود: برای احیاء بافت قدیم گام نخست اصلاح ساختار اجتماعی و گام بعدی تقویت مکان‌های بافت‌های تاریخی است.

وی اظهار داشت: برای استحکام بخشی و مرمت آثار باید راهکارهایی که برای احیاء اجتماعی بافت فیزیکی و تقویت هویت مکانی در نظر گرفته شود.

عضو هیأت علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه یزد هم در این همایش، با گرامیداشت روز معمار، بحران کارفرما در ایران را از مشکلات معماری دانست و گفت: متأسفانه معماری امروز تنها به جذابیت‌های ظاهر توجه و به جذابیت‌های باطنی کمتر توجه می‌کنند و معماری ما تحت سیطرة کمیت قرار گرفته است.

دکتر محمدرضا اولیاء، مهمترین نقش کارفرما را ساختن معمار ذکر کرد و افزود: از شرایط مهم برای تداوم حیات، در نظرگرفتن ابعاد محیطی و اجتماعی است.

وی، ساختمان مجلس شورای اسلامی را نماد بحران کارفرما در ایران دانست و افزود: کسانی که معتقدند این سرزمین دارای معماری پایدار و اصیل بوده، باید توجه داشته باشند که الگوگیری کارفرمایان از اهرام مصر در مکانی که مشرف به خانة مردم است تأسف‌آور است.

شهردار کاشان هم معماری اصیل سنتی و اسلامی شهر کاشان را نماد فرهنگ اسلامی مردمان شهر دانست و گفت: در طراحی معماری، قدم اول تذهیب نفس است.

سعید زین‌ساز افزود: برای ماندگاری اثر، معماران باید فضای کالبدی و ظاهری بنا را مورد توجه قرار دهند.

در این آیین با اهداء لوح نشانة معماری ایران از چندتن از معماران تجلیل شد.

 

 

 


نظر شما :