معاون فرهنگی دانشگاه: پیوند دین و هنر ناگسستنی است و بدون هم معنا ندارد

۱۹ تیر ۱۳۹۶ | ۱۴:۵۷ کد : ۶۹۹۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۹۹۲

معاون فرهنگی دانشگاه کاشان پیوند دین و هنر را ناگسستنی دانست و گفت: همواره دین بر هنر تأثیر گذار بوده  و هنر نیز برای انتقال پیام دین کمک کرده و در تاثیر ذو تاثری متقابل به تقویت یکدیگر کوشیده اند.
 دکتر حسین ستار در   نشست صمیمانه با هنرمندان در دومین شب نشست همایش میانچال مدار معرفت که در خانه تاریخی عطارهای دانشگاه کاشان برگزار شد با بیان اینکه دین ریشه در هنر دارد اظهار داشت: دین، عرفان و هنر امور ذاتا هم سنخ و هم ریشه هستند و دین بدون هنر نه تاب ماندن دارد و نه توان رساندن پیام را دارد.


وی قرآن را به مثابه اثری هنری دانست و افزود: قرآن مهمترین کتاب بین مسلمانان و کلام خداوند است از اینرو می‌توانیم از هر جهت به آن به عنوان یک اثر هنری ارزشمند و ارزشمند‌ترین اثر هنری نگاه کنیم.
وی خاطر نشان کرد: هنرها در انتقال مفاهیم و پیام‌های قرآنی نقش بسیاری دارند و ما  بسیاری  از مفاهیم هنری‌ را در متون دینی بیابیم.
معاون فرهنگی دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه  عالمان نظر به مقتضیات زمانی و مکانی به سه گروه  دانایان تاریخی، دانایان زمانه و دانایان آینده نگر تقسیم می شوند اظهار داشت: دانایان تاریخی در گذشته و با همان اهداف و آرمانها و بالاتر با همان نگاه و ابزار زیست میکنند و دانایان زمانه آگاه به مقتضیات زمانی و مکانی و درک شرایط تاریخی و کل نگری نسبت به جهان دارند و دانایان آینده نگر با توجه به نیاز انسان آینده و ترسیم شکل فعالیت و علوم امروز با توجه به  فردا نجات نوع انسان را در سر می پرورانند
دکتر ستار به قلت دانایان آینده نگر در جامعه اشاره کرد و افزود: عالمان شیعی تلاش نموده اند که متناسب با همان اهداف عالیه دانایان آینده نگر به فعالیت بپردازند . وی افزود  خانواده مدنی ها از سنخ  عالمان آینده نگر هستند که  از مدرسه و مسجد میانچال پایگاهی هنری در جهت وصول به اهداف انقلاب و اسلام  ساختند.
وی خاطر نشان کرد: وقتی فعالیتهای هنری این پایگاه در دهه 50 مورد ارزیابی قرار می گیرد مشاهده می شود دین، هنر، تئاتر با یکدیگر پیوندی عمیق داشته اند . در همین راستا تئاتر یکی از جذابترین و موثرترین ابزارهایی است که خانواده مدنی از آن بهره برده اند.
اکبر رضوانیان رئیس شورای مدیریت خانه تئاتر کاشان و مشاور معاون فرهنگی دانشگاه کاشان نیز در این مراسم الگوی خاندان مدنی ها را برای تحول فرهنگی و ترویج هنر بسیار حایز اهمیت دانست و گفت: خانه تئاتر کاشان امیدوار است با همت مسئولان بویژه نهادهای فرهنگی با درک موقعیت خاص امروز و با الگوگیری از کسانی همچون حجت الاسلام محمد مدنی که یک تنه و بطور خودجوش در آن شرایط موجب آن همه تحول شدند بتوانند شرایطی را فراهم سازند که هنرمندان این شهر بدون دغدغه رسالت و نقش عظیم خود را ایفا کنند.
سخنرانی و بیان خاطره گویی و اجرای نمایشنامه خوانی شهید اردهال جمعی از هنرمندان از دیگر برنامه های این نشست بود.
در این مراسم همچنین از خانواده دو هنر مند فقید شهر خانواده اقایان صدقگو و عباس محسنی که فعالیتهایی هنری ارزتده ای در این کانون فرهنگی داشته اند تقدیر شد.
در این مراسم حجت الاسلام محمد مدنی و بیت آیت الله مدنی، رییس اداره فرهنگ و ارشاداسلامی و جمعی از شعرا و هنرمندان حضور داشتند.

 


نظر شما :