مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی زمینه ساز توسعه و تحول علمی کشور است

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۰۹:۴۱ کد : ۶۸۵۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۸۰۴
مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی زمینه ساز توسعه و تحول علمی کشور است

رئیس مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی دانشگاه کاشان گفت: این مؤسسه زمینه تحول در دانشگاه کاشان و نیز مدلی برای توسعه ی علمی کشور را فراهم می سازد.

دکتر رضا منصوری با بیان اینکه مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی دانشگاه کاشان حدود دوسال پیش به نام اندیشگاه فعالیت خود را آغاز نمود بدین منظور که دانشگاه کاشان به رده جهانی ارتقا یابد،اظهار داشت: یک سال پیش طرح ایجاد این مرکز در هیات امناء تصویب شد و به نام مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی نامگذاری شد .

وی به بیش از 50 "موسسه مطالعات علمی پیشرفته" در دانشگاه های جهان اشاره کرد و افزود: دانشگاه های کشورهای صنعتی جهان در پنجاه سال اخیر چنین مؤسساتی تاسیس کرده اند و انگیزه آن آمادگی برای همراهی با تحولات سریع علم در جهان بوده است. پیشنهاد تاسیس این موسسه در دانشگاه کاشان اما بیش از هر چیز به شرایط فعالیت های دانشگاهی در ایران و کاشان بستگی داشته است که خوشبختانه مورد تصویب قرار گرفت .

وی علت نامگذاری این مؤسسه به نام سعیدی را حمایت و تامین اعتبار هزینه های تحقیقاتی را از سوی خیری به نام مهندس علی سعیدی بیان کرد و گفت: از همان دوسال پیش بعضی طرح های پژوهشی در این مؤسسه تعریف و شروع شد. هدف این بود که به عنوان نمونه به طرح های بپردازیم که موضوع آن ها با ایران مرتبط باشد، هزینه آن ها در چارچوب کرسی استادی سعیدی یا منابع دیگر دانشگاه قابل تامین باشد، و به ارتباط بین المللی و جذب منابع پژوهشی بینجامد.

استاد منصوری به برگزاری هم اندیشی به نام اندیشگان زمین و حیات در دو سال گذشته در این دانشگاه اشاره کرد  و گفت: یکی از زمینه های فعالیت این مؤسسه پس از این هم اندیشی زمین و حیات اعلام شد که موضوعی است میان رشته ای، مرتبط با نیازهای کشور، مورد توجه اجتماع علمی جهانی، و با تعداد قابل توجه متخصص داخلی در زمینه های مرتبط..

دکتر منصوری ماموریت علمی به کویر لوت را یکی از طرهای تحقیقاتی نام برد که در این موسسه تعریف شده و افزود: برای انجام این کار تحقیقاتی نزدیک یکسال با همکاران داخل و خارج از ایران بحث داشتیم. می دانستیم که کویر لوت ایران یکی از سه نقطه گرم کره زمین است و سرانجام به این پرسش به عنوان محور یک برنامه تحقیقاتی رسیدیم که چگونه حیات وجود در گرمترین نقطه کره زمین وجود دارد بدون این که گیاه وجود داشته باشد، یعنی این شناخت که چرخه حیات در کویر لوت ایران چگونه است؟

وی خاطر نشان کرد: از این پرسش تعدادی طرح تحقیقاتی تعریف شد و از متخصصانی درزمینه های مختلف زمین شناسی، اقلیم شناسی، جانورشناسی، خزنده شناسی، میکروب شناسی، آب شناسی و باستان شناسی که بتوانند به این پرسش پاسخ دهد کمک گرفته شد.

وی تاکید کرد:به همین منظور در پائیز سال گذشته اولین ماموریت به کویر لوت و فروردین امسال نیز دومین سفر به کویر لوت انجام شد که در ماموریت اول 7 روز و در ماموریت دوم نیز که به مدت 10شبانه روز به طول انجامید داده های علمی زیادی کشف شد که به مرور منتشر خواهد شد.

رئیس مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی دانشگاه کاشان افزود: نخستین سفر در جامعه علمی جهان به حدی اهمیت داشت که گزارش آن در مجله معتبر بین المللی ساینس چاپ شد. پس از آن مجله پر تیراژ ژئو از آلمان تقاضا کردند که در گشت دوم حضور داشته باشند. با آمدن نمایندگان این نشریه طبیعت گزارش مفصلی از این برنامه تجقیقاتی بزودی در این مجله با تیراز بیش از 3 میلیون چاپ خواهد شد، که این امر اعتبار قابل توجهی برای کشور و دانشگاه کاشان خواهد بود.

وی از موافقت معاونت علمی ریاست جمهوری برای پذیرش پژوهشگران پسا دکتری در چارچوب بنیاد نخبگان در این موسسه خبر داد و افزود: این افراد که از دانش آموختگان خارج از کشور هستند به زودی در این مؤسسه مشغول فعالیت خواهند شد.

آزمایشگاه باستان سنجی در دانشگاه کاشان راه اندازی می شود

دکتر منصوری از دیگر فعالیت های مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی را انعقاد تفاهم نامه با مؤسسه آی ان اف ان ایتالیا ذکر کرد و گفت: این مؤسسه 80 مرکز تحقیقاتی را شامل می شود و در این مجموعه چند مؤسسه در زمینه های باستان سنجی فعال اند. با ارتباطی که با این موسسه ها داشتیم و تفاهم نامه ای که منعقد شده است از متخصصان این مرکز در دو نوبت به کاشان آمدند و قرار است که با همکاری این مؤسسه آزمایشگاه باستان شناسی در دانشگاه کاشان راه اندازی بشود.

پیرو آن مسئولان یکی از این مراکز که شبکه باستان شناسی در ایتالیاست در چند روز اخیر از دانشگاه بازدیدی داشتند به منظور برآورد آمادگی دانشگاه و ارزیابی برای راه اندازی آزمایشگاه باستان سنجی با کمک آن مرکز و چگونگی همکاری با آن موسسه. اکنون در دانشگاه کاشان، با نظارت موسسه سعیدی، تفاهم نامه ای میان دانشکده فیزیک و گروه باستان شناسی منعقد شده و پیرو آن، با حمایت معاونت پژوهشی دانشگاه، فضای آزمایشگاهی برای راه اندازی اولین آزمایشگاه باستان سنجی در ایران فراهم شده است.

راه اندازی شعبه آی سی تی پی

دکتر منصوری از دیگر اقدامات و فعالیت های مثبت این مؤسسه را هماهنگی جهت راه اندازی شعبه آی سی تی پی در دانشگاه کاشان عنوان کرد و افزود: مرکز آی سی تی پی در سال 1964 به ابتکار مرحوم پروفسور عبدالسلام در تریست ایتالیا تاسیس گردیده است .

وی اظهار داشت: این مرکز از نظر حقوقی وابسته به سازمان یونسکو است اما تصمیمات اجرایی توسط شورای علمی مرکز اتخاذ می گردد که مرکب از ده شخصیت علمی بین المللی است. شعبات مرکز در کشورهای مختلفی از جمله برزیل، مکزیک، رواندا وترکیه تاسیس شده است وایده تاسیس شعبه در ایران نیز از سال 1382 مطرح شده که به دلایلی تاکنون عملیاتی نشده است.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد این مؤسسه در کاشان بیش از دو سال است که پیگیری می شود. در مرحله اول که یک سال و نیم پیش بود پیشنهاد ایران به امضاء وزیرعلوم به یونسکو رفت. با پیگیری های مستمر امید است این پیشنهاد بزودی در شورای اجرایی یونسکو مطرح و تصویب شود .

دکتر منصوری با اشاره به اینکه تجربه گردهم آوردن کشورهای مختلف و مبادله افکار تجربه مفیدی است و زمینه توسعه علمی کشور را فراهم می آورد افزود: زمینه اصلی فعالیت این مؤسسه در دانشگاه کاشان فعالیت در پیرامون همان موضوع هایی خواهد بود که ئر موسسه مطالعات پیشرفته ی سعیدی پیش بینی شده است.

دکتر منصوری با اشاره به اینکه با ایجاد این مرکز در پردیس دانشگاه کاشان در قمصر محققان و اندیشمندان اقصا نقاط جهان به منظقه خواهند آمد فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای اسکان و محل اقامت این افراد را ضروری دانست.

وی خاطر نشان کرد: با همکاری مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی همچنین در زمینه علوم و اکتشافات فضایی نیز تفاهم نامه ای تنظیم شده که امیدواریم بزودی به امضاء برسد.

امید می رود با این اقدامات مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی توسعه علمی روز افزون کشور را شاهد باشیم.


( ۵ )

نظر شما :