دهم اسفندماه همایش آلودگی نوری در دانشگاه کاشان برگزار می‌شود

۰۴ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۲:۰۰ کد : ۶۸۲ اخبار دانشگاه معاونت پژوهشی
تعداد بازدید:۲۰۱۷

 

 

همواره برای انسان، روز زمان کار و فعالیت و شب زمان استراحت بوده است. گذشتگان ما با غروب خورشید دست از کار می‌کشیدند و به خواب می‌رفتند و با آغاز روشنایی به تکاپو می‌پرداختند.این چرخه طبیعی بدن انسان است. اما اکنون چطور؟ در شهرهای بزرگ دیگر نه تاریکی شب وجود دارد و نه آسمان پرستاره؛ همواره روز است و زمان بیداری!

آلودگی نوری استفاده نادرست و بیش از اندازه از نورهای مصنوعی است. زمانی مشکل آلودگی نوری پیش می‌آید که چراغ‌ها ما به جای روشن کردن زمین، آسمان را روشن می‌کنند. بیشتر چراغ‌های خیابان‌ها، پارک‌ها، مجتمع‌های بزرگ و حتی چراغ‌های جلوی در خانه‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بخش زیادی از نورآنها مستقیم به آسمان می‌تابد یا از زمین بازتاب می‌شود. به همین دلیل سال‌هاست در شهرها آسمان تیره شب جای خود را به آسمانی قرمز رنگ داده است.

اما آلودگی نوری تنها مانع کار منجمان نیست. انسان برای حفظ سلامت خود، نیاز به روزهای روشن و شب‌های تاریک دارد. نور چراغ‌های شهر که شب‌ها از پنجره وارد اتاق خواب می‌شود، ‌اتاق را روشن می‌کند و مانع استراحت کامل بدن هنگام خواب می‌گردد. همچنین نور زیاد در شب، به منظور روشن کردن خیابان‌ها و مجتمع‌ها، همیشه برای دید مناسب نیست؛ کیفیت نورپردازی در شب باید با مطالعه ساختار چشم و بینایی همراه باشد تا با طراحی مناسب به بینایی انسان آسیب نزند.

آلودگی نوری زندگی حیوانات، گیاهان و تمام محیط زیست ما را به خطر می‌اندازد.

همایش آلودگی نوری که توسط انجمن آسمان تاریک دانشگاه کاشان و با همکاری رصدخانه دانشگاه برگزار می‌گردد قصد دارد اثرات مخرب این آلودگی را برای دوستداران حیات شرح دهد و راهکاری برای کاهش این آلودگی بیابد.

این همایش روز شنبه 10 اسفندماه با حضور بابک امین‌تفرشی (مدیر پروژه TWAN سال جهانی نجوم در ایران) و در آمفی‌تئاتر آزادی دانشگاه کاشان برگزار می‌گردد.

 

عناوین و زمان برگزاری برنامه‌های این همایش به شرح ذیل می‌باشد:

 

 

عنوان

ساعت

*سخنرانی جناب آقای صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان با موضوع «تشریح فعالیت های رصدخانه دانشگاه کاشان و معرفی انجمن نجوم آسمان تاریک دانشگاه کاشان»

15

*سخنرانی جناب آقای امین تفرشی در مورد «تاثیر آلودگی نوری بر آسمان شب»

15:30

*برگزاری کارگاه آموزشی جناب آقای کیانوش در خصوص «روش سنجش میزان آلودگی نوری»

16:30

*رصد شبانه و سنجش آلودگی نوری در رصد خانه دانشگاه کاشان که در فاصله کمتر از بیست کیلومتر از محل احداث رصدخانه ملی ایران قرار دارد.

20

 

 


نظر شما :