تهیه طرح راهبردی «باغ فرآوری یا پارک علم و فناوری کاشان»

۲۳ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۳:۲۵ کد : ۶۶۸۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۱۱۹
تهیه طرح راهبردی «باغ فرآوری یا پارک علم و فناوری کاشان»

مدیر فناوری و ارتباطات علمی دانشگاه کاشان از طراحی مفهومی و تهیه ماکت باغ فرآوری (پارک علم و فناوری) کاشان خبر داد.

 

دکتر علی رضا فرجی استاد مشاور این طرح گفت: این طرح با رویکرد تعامل دانشگاه با شهر با استفاده از ظرفیت ها و استعداد های منطقه ای، توسط خانم فاطمه اسدی دانشجوی کارشناسی ارشد گروه معماری و استاد راهنمایش آقای دکتر سلمان نقره کار عضو هیات علمی گروه معماری دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان انجام شده است.

 

دکتر سلمان نقره کار استاد راهنمای این طرح نیز گفت: باغ فرآوری دانش، مجموعه ای از دانش ها در زمینه های صنعتی، اجتماعی، اقتصادی،فرهنگی،زیست محیطی و... می باشد که با استفاده از توانایی بومی یک منطقه در یک محیط فیزیکی با کیفیت بالاهمراه با زیر ساخت های مناسب و سیاست های راهنمایی کننده تحت عنوان شرکت های دانش بنیان و نوآوری های اجتماعی-فرهنگی در کنار یکدیگر قرار دارند و در اندیشگاه ها و اتاق فکر های مرتبط با دانش خود متناسب با پتانسیل های شهر (ظرفیت های درونی) به رفع نیاز های جامعه می پردازند.

 

وی با بیان اینکه  پارک های علم وفناوری به عنوان یکی از نهاد های اجتماعی موثر در امر توسعه فناوری و افزایش توان اقتصادی کشور بر مبنای مدیریت دانش مورد توجه بسیاری از کشور های جهان واقع شده است اظهار داشت: در ایران نیز اهمیت موضوع «اقتصاد مقاومتی» در همه عرصه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و.. بر اهمیت ایجاد پارک های فناوری می افزاید.

 

دکتر نقره کار افزود: طبق مطالعات انجام گرفته از نظر متخصصان، بهره گیری از توان بومی منطقه به کمک دانش و توسعه منطقه از طریق ارتباط بین صنعت و دانشگاه از عوامل اصلی موفقیت پارک ها می باشد که در بحث تجاری سازی دانش اهمیت دارد. ولی موضوع قابل توجه این است که بهره گیری از توانایی های یک منطقه فقط مربوط به بعد صنعت و اقتصاد نیست بلکه توجه به سایر ابعاد شهر و جامعه و برقراری تعامل بین شهر و دانشگاه از اهمیت ویژه تری برخوردار است.

 

دکتر سلمان نقره کار خاطر نشان کرد: بنابر این به منظور تعامل بین دانشگاه و شهر ایده باغ فرآوری دانش به عنوان مکانی مناسب در جهت فرآوری و نوآوری تمامی علوم دانشگاهی با کمک توانایی های بومی منطقه در همه ابعاد شهر و جامعه ملاک عمل قرار می گیرد.

 

وی با اشاره به اینکه باغ فرآوری دانش در جبهه جنوبی دانشگاه کاشان ، حد فاصل خیابان دانش (خیابان ارتباط دهنده شهر با دانشگاه و منتهی به اتوبان تهران-اصفهان) قرار گرفته است اظهار داشت: این مکان یابی ضمن فراهم کردن شرایط لازم برای حضور دانشگاهیان امکان حضور مردم شهر کاشان، منطقه و کشور و حتی گردشگران داخلی و خارجی که جهت بازدید از بخش های گردشگری شهر سفر می کنند ایجاد می نماید.

 

وی تاکید کرد: این باغ به گونه ای طراحی شده است که بتواند به طور مطلوب از ظرفیت های شهر و دانشگاه کاشان حداکثر استفاده را ببرد و در جهت نیل به اهداف «اقتصاد مقاومتی» کارایی مجموعه را افزایش دهد. به گونه ای که هم از ظرفیت های نرم افزاری دانشگاه (توانایی دانشکده های مختلف) در ایجاد فضای ارتباطی آموزشی، مشاوره و... بین شهروندان و دانش پژوهان در رشته های مختلف علوم انسانی،علوم پایه،هنر و معماری،فنی و مهندسی، منابع طبیعی و... استفاده کند و هم از ظرفیت های سخت افزاری دانشگاه (عناصر کالبدی و فیزیکی موجود) بهره کافی را ببرد. در واقع برخی فضا های ارتباطی بین شهر و دانشگاه را در دل باغ فرآوری ایجاد کند و از برخی فضا های موجود در دانشگاه به منظور کاهش ساخت وساز و سرمایه گذاری غیر مفید به طور مشترک استفاده نماید.

 

دکتر نقره کار با بیان اینکه طراحی باغ باید از انسجام فرمی مناسب برخوردار باشد به گونه ای که هم امکان ارتباط شهروندان  با باغ را فراهم کند و همچنین امکان حضور شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد پرورش یافته دانشگاه کاشان را ایجاد نماید افزود: در این طرح  از سه الگوی «بست (جلوخان)، کاروانسرای ایرانی و باغ ایرانی» در مجموع پروژه استفاده گردیده است.

 

به گفته وی بهره گیری از هریک از الگو ها در تعریف مناسب زون ها و منطقه بندی باغ فرآوری دانش نیز تاثیر بسزایی دارد، «فرم بست» با توجه به ماهیت دعوت کنندگی و جذب و کشش مردم به داخل فضا در ابتدای مجموعه و در مجاورت خیابان دانش طراحی شده است و مراکز رشد، نمایشگاه آثار، کلاس ها و کارگاه های آموزشی و مشاوره در ارتباط با شهروندان و... را در بر دارد.

 

عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه کاشان با بیان اینکه «الگوی کاروانسرا» به دلیل فرم درون گرا و بسته، فضای خصوصی شرکت های دانش بنیان را به خود اختصاص می دهد افزود: با توجه به پیشینه و عملکرد کاروانسرا ها در گذشته به عنوان فضای اقامتی و داد و ستد، مکان مناسب جهت تجاری سازی دانش در دل باغ فرآوری را فراهم می کند.

 

وی اظهار داشت: «باغ» جایگزینی برای عنوان پارک است که از الگوی باغ ایرانی تبعیت می کند و دو فرم بست و کاروانسرا را در خود جای داده است.

 

 دکتر نقره کار  تصریح کرد: علاوه بر فرم کلی مجموعه، بهره گیری از توانایی¬های شهر و دانشگاه کاشان به روش های مختلفی در زمینه های معماری داخلی، طراحی فضای سبز، آرایه ها و تجهیزات، مصالح ، سازه، تاسیسات و بهره گیری از انرژیهای بومی، به شکل های متفاوتی نمود کالبدی پیدا کرده است و به گونه ای که امکان آشنایی مستقیم و غیر مستقیم با دانش و فرآوری را به شهروندان نشان می ده


( ۳ )

نظر شما :

عاطفه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۱:۴۲
با توجه به این که رشته ی تحصیلی من حسابداری است این طرح برای رشد اقتصادی و ایجاد شغل مناسب می باشد بسیار خوشنودم و امیدوارم این طرح به زودی اجرا شود.
ناصر ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۹:۲۷
ضمن تشکرازدانشحوی محترم واستادگرامی پارک فن آوری ایده به روزودرچارچوب اقتصادمقاومتی است مسولان آنراعملیاتی کنند
abbas asefi ۰۲ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۶
باسلام وتبریک سال نو امیدوارم این طرح خلاقانه وزیبا اجرای گردد وموجب اسفاده دیگردانشجویان قرار گیرد
ام البنین تاکی ۰۲ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۳:۵۱
سلام و درود با تشکر از جناب دکتر فرجی و دکتر نقره کار و سرکار خانم اسدی طرح فوق در شرایط اقتصاد مقاومتی بسیار لازم و کار آمد و با شعار اقتصاد مقاومتی .تولید و اشتغال در یک جهت می باشد . و می تواند زمینه اشتغال زایی خوبی باشد . در ضمن در متون تاریخی ایران از پردیس به جای باغ استفاده شده است .