نخستین همایش ملی دانشجویی معماری ایرانی در دانشگاه کاشان برگزار شد

۲۳ آذر ۱۳۸۷ | ۱۳:۴۸ کد : ۶۲۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۹۴۵

 

نخستین همایش ملی دانشجویی معماری ایرانی با عنوان «حلقة گمشدة معماری ایرانی» روز چهارشنبه در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزار شد.

رئیس دانشگاه کاشان در این آیین، معماری را به عنوان یکی از اجزاء فرهنگ هر جامعه ذکر کرد و گفت: تنوع و نوع ساختمان‌ها با معماری خاص تأثیر به سزایی در جذب بازدیدکنندگان دارد.

دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد افزود: شهر کاشان یکی از شهرهای تاریخی ایران است که نماد بسیار زیادی از معماری سنتی را در خود جای داده و این هنر اصیل ایرانی را حفظ و احیاء کرده است.

به گفته وی، در عصری که هویت ملی یکی از شاخصه‌های امنیتی کشور است باید سعی شود با احیاء هنر و ارائه آثار معماری سنتی و اسلامی، فرهنگ اصیل ایرانی به نسل جوان به خوبی معرفی شود تا هویت خود را بازیابد.

ایشان برگزاری این همایش را گامی در راستای ترویج مباحث معماری پیشرفته و تغییر رویکرد و بازبینی مباحث معماری ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد تا مهندسان جوان با تبادل تجربیات و نظر کارشناسان برجسته کشوری به معماری ایرانی و اسلامی بیشتر توجه کنند.

مدیر کل معماری و شهرسازی وزارت مسکن و شهرسازی در این همایش گفت: اگر معماری را هنر سازماندهی به فضا تلقی کنیم در می‌یابیم که این هنر ذاتاً نیاز به دانش، بینش و خلاقیت فراتر از حد معمول در سایر علوم و به ویژه علوم تجربی دارد.

مهندس غلامرضا میثاقیان افزود: معماری در ذات خود دارای دو وجه عرض (ظاهر) و باطن (مفهوم) است که این دو وجه دارای ارتباطی مستقیم با یکدیگر بوده و عرض معماری بدون توجه به مفهوم آن بی‌معنی است و مفهوم را باید از عرض آن دریافت.

به گفته وی، مفهوم معماری بر پایه اندیشه‌های تئوریک مکاتب اعتقادی استوار است و معماری ایرانی ـ اسلامی از یک سو ریشه در مبانی نظری دین مبین اسلام داشته و از دیگر سو متأثر از فرهنگ و تمدن کهن هم‌وطنان ما در این پهنه از گیتی است.

مهندس میثاقیان با اشاره به اینکه توجه در آثار فاخر معماری ایرانی ـ اسلامی دوره‌های فرهنگی ـ تاریخی از جمله مهمترین منابع موجود در فراگیری دانش معماری برای دانشجویان، هنرمندان و علاقمندان به فرهنگ و تمدن سرزمین ما محسوب می‌شود ابراز امیدواری کرد تا نخستین همایش معماری ایرانی که به همت دانشجویان دانشگاه کاشان برگزار می‌شود علاوه بر توفیق اهداف خود، در این جایگاه متوقف نشده و شاهد روند رو به رشد آن در تمامی ابعاد آموزشی و فرهنگی باشیم.

عضو هیأت علمی گروه معماری دانشگاه شهید بهشتی تهران هم در این همایش، مجهول‌ترین واژه‌ را معماری دانست و گفت: معماری تنها به معنای ساختمان‌سازی نیست بلکه حیات بخشیدن به فضای معماری است.

دکتر هادی ندیمی افزود: اگر معماری ما دچار بی هویتی و بی‌حیثیتی است به دلیل سازندگان آن است و اگر این آسیب را در خود علاج نکنیم معماری قابل توجه نخواهیم داشت.

وی، بازسازی معماری ایرانی را نیاز به انقلاب عمیق و جهاد همگانی دانست و از جوان‌ها خواست تا در حفظ و احیاء معماری اصیل ایرانی گام بردارند.

دبیر علمی برگزاری نخستین همایش ملی دانشجوی معماری ایرانی هم هدف از برگزاری این همایش را اصلاح معماری ایرانی که دارای یک سری مشکلات محتوایی شده متناسب با فرهنگ جامعه و تطابق بر نحوة زندگی مردم، تبادل نظر، کشف حقایق نهفته معماری و شهرسازی ایرانی و چگونگی استفاده از این ارزش‌ها برای پربار ساختن معماری امروز ذکر کرد.

مهندس حمیدرضا فرشچی افزود: از زمان فراخوان 325 مقاله به این همایش ارسال شده که 305 خلاصه مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

به گفته وی، 242 مور از مقاله‌های کامل ارسالی در محورهای مختلف معماری و شهرسازی، معماری و منظر، معماری انرژی، معماری سازه، معماری تکنولوژی و معماری و مرمت توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفت که 70 درصد از مقالات مورد پذیرش و 55 مقاله به صورت اصلی و 15 درصد به صورت پوستر ارائه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد 33 داور از دانشگاه‌های تهران،‌ شهید بهشتی، علم و صنعت، تربیت مدرس، دانشگاه امام خمینی و کاشان داوری، ارزیابی این همایش را به عهده دارند.

 

 


نظر شما :