دکتر منوچهر آریان پور حق تألیف کتابهایش را به دانشگاه کاشان بخشید

۰۱ تیر ۱۳۸۴ | ۱۷:۰۹ کد : ۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۴۹۶
«بنده خیلی تحت تاثیر هستم. تصور من این بود که دانشگاه کاشان دارای یک ساختمان کرایه ای با تعداد محدود دانشجوست اما با دیدن این محیط و ساختمانهای مناسب و عرصه وسیع، بسیار برای آینده آن خوشوقت و امیدوار شدم و به عنوان یک کاشانی از وجود چنین موسسه ای آموزشی در کاشان به خود می بالم.»

 

                                                         من فدای میهنم

واقعیت این است که همه چیز از یک برخورد و پیشنهاد ساده شروع شد . دکتر منوچهر آریان پور کاشانی که برغم زندگی ، کار و ازدواج در آمریکا همچنان دل بسته ایران و کاشان است و تقریبا هر ساله به ایران می‌آید؛ آخرین روزهای اردیبهشت 1381 در مجلس عروسی یکی از اقوام کاشانی جوانی خوش سیما و خنده رو را در مقابل خود دید او وحید آریان پور یکی از نوادگان عموی او بود که دومین سال تحصیلش را در رشته مهندسی شیمی دانشگاه کاشان پشت سر می گذاشت. وحید در آن دیدار از این فرهنگ نویس نامی خواست از آنجا که در دانشگاه کاشان رشته زبان انگلیسی دایر است در این سفر، یک روز هم به دانشگاه بیاید و برای دانشجویان سخنرانی کند. او با رغبت و گشاده رویی پذیرفت و ششم خردادماه همان سال در جمع مشتاق و پرشور دانشجویان حاضر شد و برایشان سخنرانی کرد. اما این دیدار اول و اخر او از دانشگاه نبود . او دلبسته دانشگاهی شده بود که بسیار فراتر از حد انتظار او بود. «بنده خیلی تحت تاثیر هستم. تصور من این بود که دانشگاه کاشان دارای یک ساختمان کرایه ای با تعداد محدود دانشجوست اما با دیدن این محیط و ساختمانهای مناسب و عرصه وسیع، بسیار برای آینده آن خوشوقت و امیدوار شدم و به عنوان یک کاشانی از وجود چنین موسسه ای آموزشی در کاشان به خود می بالم.»

از سوی دیگر رغبت مسئولان، استادان و دانشجویان برای بهره گیری از حضور او بسیار فزاینده بود و با اهتمام ویژه آقای سیامک بابایی از اعضای هیات علمی گروه زبان انگلیسی برای مرتبه دوم دکتر آریان پور به همراه همسرش خانم شری اندرسون در نیمه دوم مهرماه 81 طی 32 ساعت دروس «سیری در تاریخ ادبیات انگلیسی» «نمایشنامه های شکسپیر» و «مکالمه» را در کنار سایر سخنرانیها و برنامه های جمعی برای دانشجویان ارائه کردند. دوشنبه 27 مهر سال 83 هم برای سومین بار شاهد حضور و سخنرانی او در دانشگاه بودیم. اما حضور چهارم او در روز سه شنبه 27/2/84 رنگ و بویی دیگر داشت. استاد خود پیشنهاد کرده بود طی توافقنامه ای تمامی حق تألیف آثارش در ایران بعد از وفاتش به دانشگاه کاشان تعلق گیرد. ضمن اینکه از سوی او هر سال یک میلیون تومان به نفر اول رشته زبان انگلیسی هدیه داده شود.

در آیین ویژه ای که به همین منظور در تالار آزادی برپا شد قبل از تبادل موافقتنامه دکتر دقیق رئیس دانشگاه و سیدمحمد فاطمی نژاد عضو هیات علمی گروه ریاضی دانشگاه در سخنان جداگانه ای ضمن معرفی از اقدام کریمانه و بی چشم داشت استاد تمجید و برای ایشان سلامت و طول عمر مسئلت نمودند. دکتر آریان پور هم با پاسخگویی به ابراز احساسات حاضران با موضوع ریشه های هند و اروپا در زبان فارسی سخنرانی کرد.

متن موافقت نامه که با عنوان وصیت نامه تملیکی در صفحه 37 دفتر جلد 94 زوج تحت شماره 35312 مورخ 27/2/1384 در دفتر اسناد رسمی شماره 23 حوزه ثبتی کاشان ثبت شده است به شرح زیر می باشد:

وصی شرعی و قانونی خود قرارداد آقای دکتر منوچهر آریانپور کاشانی فرزند عباس شناسنامه شماره 49 صادره از حوزه سه تهران متولد 1308 به نشانی کاشان خیابان امام خمینی مقابل حبیب بن موسی منزل آقای سیدرضا فلاح، دانشگاه کاشان را که پس از فوت موصی نسبت به تملیک و انتقال کلیه حقوق مادی آثار و تألیفات موصی که تا زمان فوت نامببرده به رشته تحریر درآمده است و به چاپ رسیده یا نرسیده است صرفا به نفع کتابخانه دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان هزینه نماید و نیز در هر سال یک جایزه تا حداکثر ده میلیون ریال و یا کتاب در رشته زبان انگلیسی بنام موصی و دانشجویان ممتاز رشته زبان انگلیسی در نظر گرفته و پرداخت نمایند و رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان بایستی خداوند متعال را در نظر گرفته و بر خلاف وصیت عمل ننماید و صیغه وصیت جاری شد. شماره اوراق معرفی 273873 و 273874 و 273875 می باشد و خق التحریر طی فیش شماره 172980 اخذ و قبض تحریر شماره 661512 صادر و تعمیم شد.

شایان ذکر است حق تألیف آثار دکتر آریان پور در حال حاضر سالانه پنجاه میلیون تومان می باشد. برای این فرهنگ نویس فرهیخته سلامت و توفیق امیدواریم و اقدام بزرگوارانه او را می ستاییم.


( ۷ )

نظر شما :