اساتید و دانشجویان نمونه پژوهشی و آموزشی دانشگاه کاشان تجلیل شدند

۰۱ دی ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۴ کد : ۴۸۳۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۲۱
اساتید و دانشجویان نمونه پژوهشی و آموزشی دانشگاه کاشان تجلیل شدند

مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تقدیر از اساتید و دانشجویان نمونه پژوهشی و آموزشی در دانشگاه کاشان برگزار شد.

رییس دانشگاه کاشان در این مراسم با تبریک هفته پژوهش و قدردانی از مهندس جوکار حامی پژوهشی دانشگاه، تحقیق و پژوهش را رمز توسعه یافتگی جامعه دانست و گفت: پژوهش، خلاقیت و نوآوری، اساسی ترین نیاز یک جامعه برای رسیدن به پیشرفت، توسعه و رفاه اجتماعی  است.

دکتر عباس زراعت معضل اصلی جامعه امروزی را بی سوادی سفید دانست و افزود: در جامعه ای که  محقق و استاد و معلم توان استفاده بهتر و ارتباط  اجتماعی و دانشجو پروری را نداشته باشد بی سوادی سفید رخ می دهد.

وی با اشاره به اینکه در کشورهای توسعه یافته بیشترین بودجه را برای کارهای تحقیقاتی و پژوهشی در نظر می گیرند خاطر نشان کرد: در کشور آمریکا حدود 300 میلیارد دلار در یکسال به امر پژوهش اختصاص می دهند که این امر رشد اقتصادی و توسعه یافتگی را به همراه  دارد.

وی خاطر نشان کرد: به ازای هر یک میلیون  نفر در کشور آمریکا 5 هزار محقق وجود دارد در حالیکه در کشور ایران 100محقق به ازای هر یک میلیون نفر وجود دارد.

دکتر زراعت  با بیان اینکه در برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه، برنامه دانشگاه این بوده که سه درصد از تولید ناخالص ملی ، به امر پژوهش اختصاص دهند افزود: این در حالیست که در حال حاضر زیر نیم درصد از درآمد تولید ناخالص ملی به امر پژوهش اختصاص می یابد که این میزان بودجه جوابگوی نیاز تحقیقاتی پژوهشگران نمی باشد.

وی به قرار گرفتن دانشگاه کاشان جزء یک درصد برتر دانشگاه های جهان ، و سطح دو در بین موسسات آموزش عالی کشور اشاره کرد و افزود: معرفی  دکتر مسعود صلواتی و دکترمحسن نیازی  به عنوان پژوهشگران برتر و کسب عنوان برتر طرح دکتر فرشته مشکانی در جشنواره خوارزمی از افتخارات و نشان مجاهدت علمی و تلاش پژوهشگران این دانشگاه است.

رییس دانشگاه کاشان با طرح پرسش هایی که دانشگاه چه تاثیری در بهبود رفاه اجتماعی دارد؟ چه میزان جامعه در برابر وضعیت دموکراسی مسئول است؟ از استادان و محققان خواست تا تحقیقات خود را در راستای پاسخ به این سوالات ارائه دهند.

دکتر زراعت با بیان اینکه دانشگاه کاشان بر اساس سند چشم انداز، باید دانشگاه اسلامی مبتنی بر بینش توحیدی، برخوردار از هوشمندی رقابتی و نظام مدیریت راهبردی، پاسخگو به نیازهای جامعه، فعال در سطح بین المللی، نهادی منطقه ای، کیفیت محور، یادگیرنده و نوآور باشد افزود: از مهمترین راهبردهای دانشگاه نیز ارتقاء کیفیت، تولید و نشر علم، حفظ پژوهشگران برجسته علمی و بین المللی و همکاری های علمی و ایجاد زیر ساخت هاست.

رییس دانشگاه کاشان ایجاد 12 شرکت دانش بنیان را از مهمترین سیاست های این دانشگاه عنوان کرد و گفت: با مشارکت وتوان علمی استادان و مجموعه کارکنان دانشگاه می توان اهداف و سیاست های دانشگاه را محقق ساخت.

دکتر محمد الماسی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه کاشان نیز در این مراسم با تبریک هفته پژوهش، گزارشی از نحوه انتخاب استادان و دانشجویان نمونه آموزشی این دانشگاه را ارائه نمود.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه نیز در این نشست به قرار گرفتن این دانشگاه در سطح دو دانشگاه های کشور اشاره کرد و گفت: این دانشگاه تنها دانشگاه غیر مرکز استان بود که به این موفقیت نایل شد.

دکتر مجید منعم زاده کسب عناوین برتر در جشنواره های نانو، جشنواره خوارزمی، کسب عنوان پرکارترین دانشمند جهان اسلام از بین استادان را از افتخارات پژوهشی این دانشگاه بیان کرد و افزود: باید پژوهش های کاربردی، تولید صنعت و اشتغال زایی و کارآفرینی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در وضعیت کنونی تحقیقات صرف جوابگوی نیاز بازار و اشتغال جوانان نیست اظهار داشت: تنها موردی که می تواند رشد صنعتی و توسعه علمی و اقتصادی را تامین کند، ایجاد شرکت های دانش بنیان و اقتصاد مبتنی بر دانش است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه کاشان افزود: اگر بخواهیم دانشگاه پویا و فعالی داشته باشیم باید ارتباطات خود را با ایران و خارج از منطقه توسعه دهیم و زمینه فرصت های مطالعاتی را با دیگر کشورها ارتقاء  بخشیم.



نظر شما :