همایش بهره‌وری و انرژی در دانشگاه کاشان برگزار شد

۰۱ خرداد ۱۳۸۷ | ۲۰:۱۰ کد : ۴۸۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۲۸

همایش بهره‌وری و انرژی به مناسبت روز بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف در دانشگاه کاشان برگزار شد.

رئیس دانشگاه کاشان در این همایش یکی از چالش‌های اساسی جهان امروز را انرژی ذکر کرد و گفت: با توجه به رشد روزافزون جمعیت و افزایش تولیدات و خدمات، تأمین انرژی و استفاده بهینه از آن ضروری است.

 

 

 

دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد، با اشاره به اینکه انرژی در سرمایة کشور و رفاه اجتماعی مردم نقش به سزایی دارد افزود: تکنولوژی‌های نوین در جهت استفاده صحیح و کاهش مصرف انرژی حایز اهمیت است.

وی، تولید انرژی پاک زیست محیطی را از جمله موارد مهم در مصرف انرژی دانست و گفت: استفاده از انرژی‌های نو موجب افزایش بهره‌وری و تولید و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

به گفته وی، استفاده از انرژی‌های خورشیدی از موارد مهم در کاهش مصرف انرژی است که خوشبختانه منطقة کاشان با داشتن متوسط ساعت آفتابی 300ساعت، منبع و سرمایه مهم انرژی خورشیدی است.

دکتر ساداتی‌نژاد ابراز امیدواری کرد تا در راستای صنعت توسعه راهبردی کاشان با استفاده از پتانسیل انرژی خورشیدی منطقه و پژوهشکده انرژی و برگزاری همایش‌های بین‌المللی و ارائه مجله علمی پژوهشی ضمن ترویج فرهنگ مصرف انرژی؛ این شهرستان را به عنوان قطب علمی مصرف انرژی معرفی و از پیشگامان در این عرصه باشیم.

دکتر ناصر باقری‌مقدم رئیس کمیته انرژی‌های نو دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری هم در این همایش، از مهمترین اقدامات این دفتر را کمک به توسعه فناوری نانو تکنولوژی ذکر کرد و گفت: با توجه به جوان بودن این تکنولوژی سعی می‌شود با همکاری‌های تکنولوژی‌های منابع و تعامل با متخصصان داخلی و خارجی زمینة توسعه تکنولوژی فراهم شود.

وی، رویکردهای امنیتی، محیط زیست و انرژی‌های نو را از جمله موارد مثبت در مصرف انرژی ذکر کرد و گفت: باید سعی شود منابع به صورت غیر متمرکز در جایی که تولید می‌شود به مصرف برسد.

وی، یکی از راه‌های تولید غیرمتمرکز انرژی را استفاده از فناوری پیل سوختی ذکر کرد و اظهار داشت: باد، خورشید و هیدروژن از موارد مهم در تولید انرژی است که با استفاده از منابع غنی گاز طبیعی ایران می‌توان به انرژی هیدروژن دست یافت.

دکتر باقری مقدم با اشاره به نزدیک بودن کشورمان به مدارهای خورشیدی گفت: استان اصفهان و شهرستان کاشان از مراکز مثبت جهت استفاده از انرژی خورشیدی است.

عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران هم، استفاده نامناسب مصالح در ساختمان‌ها ر از عوامل مصرف بیش از حد انرژی در کشور ذکر کرد.

دکتر بهروز کاری افزود: با استفاده از مبحث 19 مقررات ملی ساختمان شامل عایق کاری سیستم تأسیسات و لوله‌ها، عایق کاری جداره خارجی ساختمان، نصب پنجره‌های دوجداره استاندارد در ساختمان می‌توان مصرف انرژی در ساختمان را کاهش داد.

کارشناس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت هم در این همایش، پرداختن به مباحث 19، تجهیزات و لوازم خانگی و آبگرمکن‌های خورشیدی را از جمله رویکردهای مهم این شرکت ذکر کرد.

صفورا صیفی‌کار، مهم‌ترین منبع انرژی‌های نو را خورشید ذکر کرد و افزود: استفاده از این انرژی نامحدود آسان و همیشه در اختیار بشر قرار دارد.

ایشان، عدم آلودگی، رایگان بودن، جلوگیری از خطرات مسمومیت و حوادث غیرمترقبه را از مزایای استفاده از این انرژی دانست و اظهار داشت: متأسفانه به جهت فقدان نیروهای متخصص و عدم آگاهی مردم از این انرژی هنوز به صورت مطلوب از این فناوری استفاده نمی‌شود.

رئیس پژوهشکده انرژی دانشگاه کاشان هم در این همایش با اشاره به اینکه 39درصد مصرف انرژی کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود گفت: از مهم‌ترین روش‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان بهره جستن مناسب از انرژی خورشیدی است.

دکتر مجید سبزپوشانی، انتخاب مناسب جداره‌های ساختمان، استفاده از سایبان را از جمله راهکارهای استفاده بهینه و کاهش هزینه گرمایش و سرمایش در کشور ذکر کرد.

 


نظر شما :