دومین همایش ملی جامعه بینا، شهروند نابینا در دانشگاه کاشان آغاز شد

۲۳ آذر ۱۳۹۵ | ۱۳:۲۰ کد : ۴۸۱۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۳۱
دومین همایش ملی جامعه بینا، شهروند نابینا در دانشگاه کاشان آغاز شد


دومین همایش ملی جامعه بینا، شهروند نابینا با حضور جمعی از پژوهشگران، محققان و دانشجویان نابینا و کم بینای کشور در تالار آزادی دانشگاه کاشان آغاز بکار کرد.

دبیر علمی این همایش به ارسال  57 چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش اشاره کرد و گفت: پس از مراحل داوری 34 مقاله مورد پذیرش قرار گرفت که در این همایش به صورت سخنرانی و پوستر ارائه می شود.

دکتر نرگس نیکخواه به برگزاری نخستین همایش جامعه بینا و شهروند نابینا در دو سال گذشته در این دانشگاه اشاره کرد و اظهار داشت: با راه اندازی دبیرخانه، دومین همایش جامعه بینا و شهروند نابینا نیز با محوریت تشکل های مدنی و کیفیت زندگی نابینایان و کم بینایان در این دانشگاه برگزار شد.

وی نقش تشکل ها برای ارتقاء کیفت زندگی  و حل مشکلات نابینایان و کم بینایان حایز اهمیت دانست و افزود: تشکل های مردم نهاد  به عنوان نماد همدلی و همبستگی بین اعضای تشکل ها با جامعه نابینایان هستند و می تواند فاصله بین قشر نابینایان را با جامعه مرتفع سازند.

وی شناسایی عملکرد تشکل های مدنی نابینایان و کم بینایان در زمینه های مختلف حقوقی، اجتماعی، آموزشی، روانشناختی و بررسی زمینه ها و عوامل موثر برکاهش یا افزایش کیفیت زندگی افراد نابینا و کم بینا و ارائه راهکارهایی علمی و موثر و فراهم کردن زمینه های مشارکت فعال نابینایان و کم بینایان در زندگی شخصی،خانوادگی و اجتماعی را از اهداف برگزاری این همایش بیان کرد و گفت: هم اندیشی بین نابینایان در این گونه تشکل ها برای مطالبه خواسته هایشان از نهادهای دولتی و غیر دولتی امری ضروری است.

دکتر نیکخواه  تقویت بنیان های علمی نابینایان را مورد تاکید قرار داد و افزود: در این همایش از دانشجویان برتر نابینا در کنکور سراسری و پژوهشگران برتر نابینا در اختتامیه تجلیل خواهد شد.

رئیس دانشگاه کاشان نیز در این همایش از برگزارکنندگان و دست اندرکاران این همایش قدردانی کرد و گفت: یکی از رسالت های دانشگاه علاوه بر امور آموزشی و پژوهشی، توجه به مسائل اجتماعی موجود در کشور است .

دکتر عباس زراعت با اشاره به اینکه به همت اعضای انجمن نابینایان سعی داریم که هر سال این سمینار علمی با موضوع های خاصی در این دانشگاه برگزار گردد افزود: دانشگاه و دانشگاهیان به عنوان  قشر فرهیخته در برابر مشکلات نابینایان و آسیب های اجتماعی مسئولند  و باید با تحقیقات و پژوهش های علمی سعی نمایند تا دلیل وجود این همه فرد کم بینا و نابینا در کشور را بررسی و راهکارهایی را برای پیشگیری و رفع این مشکلات ارائه دهند.
 
 

وی اظهار امیدواری کرد: تا دانشگاه با برگزاری این سمینارهای علمی بتواند نقش خود را به خوبی در کاهش آسیبها ی اجتماعی و رفع مشکلات نابینایان و معلولان جامعه ایفا نماید.

همایش ملی جامعه بینا، شهروند نابینا به مدت دو روز در دانشگاه کاشان ادامه دارد.

 

نظر شما :