برگزاری نخستین کارگاه آموزشی اسانس و ترکیبات طبیعی گیاهی در دانشگاه کاشان

۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۱۸:۳۲ کد : ۴۸۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۸۴۲

 

 

نخستین کارگاه آموزشی اسانس و ترکیبات طبیعی گیاهی روز دوشنبه در پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان در قمصر برگزار شد.

رئیس دانشگاه کاشان در این آیین، پژوهشکده اسانس دانشگاه را به عنوان تنها پژوهشکده اسانس در خاورمیانه ذکر کرد و گفت: این مرکز به منظور واحدی علمی تحقیقاتی برای دانشجویان ایجاد و اولین دانشجوی اسانس کشور در سال گذشته در مقطع کارشناسی ارشد از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

دکتر سیدجواد ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه اسانس در حال حاضر یکی از احتیاجات دنیا به شمار می‌رود افزود: با وجود بیش از 350 گونه اسانس در منطقة کاشان زمینه مناسبی جهت توسعه این صنعت در این منطقه وجود دارد که پژوهش‌های علمی بیشتری در جهت ارتقاء این صنعت لازم است.

ایشان ایجاد مرکز رشد اسانس در پژوهشکده اسانس قمصر را ضروری دانست و گفت: با افتتاح این مرکز و استفاده از صاحبان ایده در گروه‌های سنی مختلف در بحث اسانس زمینه ترقی این صنعت و معرفی این قشر به عنوان قطب اسانس‌های گیاهی در ایران فراهم می‌شود.

رئیس دانشگاه کاشان از احداث باغ موزه گیاهان دارویی در شهر قمصر خبر داد و خاطر نشان کرد:

این باغ با همکاری شهرداری قمصر جهت کارهای تحقیقاتی دانشجویان در آینده‌های نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

دکتر ساداتی‌نژاد به برگزاری هر ساله کارگاه آموزشی در این پژوهشکده تأکید کرد و گفت: با دعوت از کارشناسان علم و صنعت اسانس و انتخاب افراد برگزیده باید سعی شود این پژوهشکده به عنوان قطب علمی و بین‌المللی معرفی شود.

 

 

رئیس انجمن گیاهان دارویی هم در این نشست ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این کارگاه آموزشی ابراز امیدواری کرد تا این کارگاه مقدمه‌ای در جهت ارتقاء صنعت اسانس در کشور باشد.

دکتر محمدباقر رضایی با اشاره به تشکیل انجمن گیاهان دارویی ایران در سال 84 افزود: چاپ و نشر مقاله‌های علمی، فصلنامه علمی، پژوهشی انگلیسی، برگزاری کنگره و همایش ملی و بین‌المللی، نشست با نخبگان از جمله برنامه‌های این انجمن است.

رئیس پژوهشکده اسانس‌های طبیعی دانشگاه کاشان و دبیر برگزاری این کارگاه هدف از برگزاری این کارگاه آموزشی را آشنایی دانشجویان با روش‌های پیشرفته اسانس ذکر کرد.

دکتر محسن بهپور گفت: در این کارگاه آموزشی با استفاده از کارشناسان اسانس در همکاری دانشگاه سعی می‌شود کارهای تحقیقاتی و پژوهشی آنها به محصول تبدیل شود.

در این نشست بخشدار و شهردار قمصر هم به تاریخچه تولید گل محمدی و مراحل تبدیل آن به گلاب و اسانس اشاره کردند.

در این کارگاه آموزشی از پروفسور روستائیان پدر علم اسانس ایران و مهندس حسین حجازی پدر صنعت اسانس به پاس 30 سال تجربه درخشان آنها در این زمینه تجلیل شد.


نظر شما :