سمینار وقف در دانشگاه کاشان برگزار می شود

۱۷ آذر ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۲ کد : ۴۸۰۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۸۲
سمینار وقف در دانشگاه کاشان برگزار می شود

به مناسبت هفته وقف نشستی باحضور رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان ، رییس دانشگاه کاشان، مدیر عامل انجمن خیرین مدرسه ساز  در دانشگاه کاشان برگزار شد.

رییس دانشگاه کاشان در این نشست وقف را سنت الهی و نقش و تاثیر آن را در زندگی حایز اهمیت دانست و گفت: انفاق همواره از تأکیدات اسلام بوده و رستگاری و سعادتمندی انسان را به دنبال دارد.

دکتر عباس زراعت حضور و مشارکت واقفین و خیرین در دانشگاه کاشان را قابل توصیف دانست و اظهار داشت: خیرین نقش مهمی در توسعه فضاهای آموزشی، خدماتی و رفاهی و پژوهشی این دانشگاه داشته است و دانشگاه کاشان توانسته با جذب خیرین،  رتبه نخست  را در بین موسسات آموزش عالی کشور کسب کند.

وی وقف را در توسعه علمی حایز اهمیت دانست و گفت: سنت حسنه وقف از ضروریات جامعه است و مسئولان باید از تمام ظرفیت‌ها برای گسترش فرهنگ وقف در جامعه تلاش کنند.

وی به برگزاری نخستین همایش ملی وقف با هدف شناسایی مبانی علمی وقف و مسایل آن، ترویج فرهنگ وقف و تعمیق و گسترش سنت وقف در آموزش عالی  دو سال گذشته در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: با توجه به دستاوردهای مهم این همایش، دانشگاه کاشان سعی دارد تا دومین همایش وقف را در این دانشگاه برگزار نماید.

رییس دانشگاه کاشان با بیان اینکه یکی از نتایج این سمینار، چاپ مجموعه مقالات و کتاب تجربه وقف در کشورهای اسلامی بود، خاطر نشان کرد: برخی از خیرین علاقه مند هستند وجوهات شرعی خود را برای کارهای علمی و تحقیقاتی هزینه کنند و دنبال راهکار شرعی هستند که بنده مقاله ای با عنوان وقف وجوهات شرعی به سمینار ارایه دادم.

دکتر زراعت افزود: همچنین در کتابی که بنده به چاپ رساندم تجربه خوبی از وقف در کشورهای اسلامی ارایه شده است و اگر سازمان اوقاف از این تجربه استفاده کند وقف تبدیل به بزرگترین نهاد حقوقی کشور با بالاترین سرمایه می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین مشکلی که برای وقف وجود دارد عدم اعتماد مردم است که نهادهای عمومی بر خلاف نظر آنها از موقوفات استفاده می نماید تصریح کرد: دانشگاه می تواند راهکارهایی ارایه دهد که اعتماد مردم جلب شود و انشالله موضوع سمینار دوم همین مساله خواهد بود.

رئیس دانشگاه کاشان ترویج فرهنگ وقف را لازم دانست و خاطر نشان کرد: شارع مقدس، نهاد وقف را برای تامین اعتماد مردم تشریع کرده است اما عملا موجب بی اعتمادی مردم شده است و دانشگاهیان و حوزویان برای ارایه راهکار ها مسوول هستند.

دکتر زراعت با اشاره به مشکلات پیش روی حوزه وقف گفت: دانشگاه کاشان از طرح های تحقیقاتی با موضوع وقف حمایت می کند و آماده برگزاری کارگاه های آموزشی  برای کارشناسان و پرسنل سازمان وقف است.

مدیر عامل ستاد توسعه دانشگاه کاشان نیز در این  نشست گفت: وقف یکی از سنت‏های حسنه الهی است که باید همواره به آن توجه داشت و در مسیر اشاعه و ترویج آن از هیچ کوششی دریغ نکرد.

محمد الماسی  به هزینه های میلیاردی تحقیقاتی کشور آمریکا اشاره کرد و افزود: بخش اعظمی از این هزینه ها از طرف مردم تامین می شود که این امر در کشورمان جایش خالی است.

الماسی خاطر نشان کرد: وقف نباید تسلیم قدرت شود و حق و حقوق واقفین و خیرین باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل انجمن خیرین مدرسه ساز کاشان در این نشست  کاشان را در بخش خیرین و وقف سرآمد دانست و گفت: کاشان در بخش مدرسه سازی، سلامت و آموزش عالی پیشتاز و رتبه نخست را داشته است.

محمد کتابچی فرهنگ سازی و آسیب شناسی وقف را لازم دانست و اظهار داشت: رفع چالش ها و موانع در حوزه وقف در کشور نیازمند آسیب شناسی و پیشنهادهای کابردی در این حوزه است و با ارائه راهکارهای مناسب می توان آینده بهتری را در حوزه وقف در کشور شاهد بود.

وی با بیان اینکه وقف برای حل مشکلات است خاطر نشان کرد: درآمدهای وقف باید خرج توسعه و آبادانی همان محل و روستا شود.

کتابچی با تاکید بر اینکه برای شکوفایی وقف در جامعه باید موانع و مشکلات را مرتفع و فرهنگ وقف را ترویج کرد، ادامه داد: برای این منظور تنها یک نهاد یا ارگان مسئول نیست بلکه همه دستگاه های اجرایی و تبلیغی کشور موظفند تا در جهت اعتلای این فریضه با یکدیگر همکاری کنند

وی داشتن اعتماد به سازمان اوقاف را برای توسعه و ترویج فرهنگ وقف لازم دانست و افزود: باید حق و حقوق واقفین حفظ شود.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان نیز در این نشست وقف را از مهمترین سنت های دین مبین اسلام بیان و تأکید کرد: هدایت موقوفات به سمت و سوی نیازهای عمومی جامعه یکی از ضرورت های مهم این حوزه محسوب می شود.

حجت الاسلام جنتی همکاری اداره اوقاف کاشان را با دانشگاه در راستای ارائه راهکارهای علمی لازم برای حل مشکلات وقف خواستار شد.


نظر شما :