برگزاری نخستین کارگاه آموزشی زلزله در دانشگاه کاشان

۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۱۳:۱۸ کد : ۴۸۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۷۶۳

نخستین کارگاه علمی آموزشی زلزله با موضوع «روستا و زلزله» در دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان برگزار شد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله در این کارگاه گفت: اگر در جهت مقاوم‌سازی سازه‌های موجود روستایی کشور چاره‌اندیشی نشود، وقوع زلزله فجایع انسانی بزرگی را به همراه خواهد داشت.

دکتر «ساسان عشقی» با اشاره به احتمال وقوع زلزله در تمام نقاط کشور افزود: وجود 70هزار منطقه روستایی در کشور و به طور میانگین وجود 3500 روستا در هر استان بر لزوم و اهمیت مدیریت بحران در این زمینه می‌افزاید.

وی یادآور شد: نوع مصالح به کار رفته در سازه‌های روستایی به ویژه خشت و گل و با توجه به نامشخص بودن ضریب آن در زلزله به خطرات ناشی از وقوع زلزله می‌افزاید.

همچنین ایشان بر بکارگیری چوب به عنوان سازه سبک در ساخت و سازهای روستایی تأکید کرد و خاطرنشان کرد: باید امکانات منطقه‌ای و بومی با تکنولوژی تلفیق شود و در خدمت انسان قرار گیرد.

دکتر عشقی با تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان این کارگاه ابراز امیدواری کرد دانشجویان رشته معماری با آشنایی کامل از زلزله بتوانند در ارائه راهکارهای مقابله با این پدیده طبیعی مؤثر باشند.

گفتنی است، بررسی کلی بحران زلزله، مصادیق زلزله در سراسر دنیا و ارائه نمونه ساخت و سازه‌های روستایی و جلسه پرسش و پاسخ از جلمه بخش‌های این کارگاه آموزشی یکروزه بود.

 


نظر شما :