تدوین نقشه راه مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی​

۰۷ آذر ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۷ کد : ۴۷۹۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۳۸
تدوین نقشه راه مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی​

رییس دانشگاه کاشان از تدوین نقشه راه مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی در این دانشگاه خبر داد.

دکتر عباس زراعت در جلسه بررسی این نقشه راه، به راه اندازی کرسی علمی وقفی توسط خیر ارجمند مهندس سعیدی در سال گذشته در این دانشگاه اشاره کرد و گفت:  پروفسور منصوری مجری این کرسی تاکنون فعالیت های ارزشمندی ارائه دادند که یکی از انها تدوین نقش راه نجوم ایران می باشد.

وی اظهار کرد: این نقشه که با مشارکت اساتید متعددی از دانشگاههای شریف و شهید بهشتی و خوارزمی و پژوهشگاه دانش های بنیادی تهیه شده است به بررسی تاریخچه نجوم در جهان و ایران پرداخته و زمینه فعالیت رصدخانه بین المللی کامو را بررسی می کند.

رییس دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: فعالیت دوم، بررسی علمی راه اندازی پژوهشکده نجوم در قمصر می باشد که با مشارکت سازمان فضایی کشور صورت گرفته و قرار است سازمان فضایی تمام یا عمده هزینه های آن را بپردازد.

 

وی با اشاره به اینکه دانشگاه کاشان نزدیک ترین دانشگاه دولتی به محل رصدخانه می باشد افزود: تاسیس این پژوهشکده در قمصر نقش مهمی در مشارکت دانشگاه در نخستین طرح کلان علمی کشور و بین المللی کردن دانشگاه خواهد داشت زیرا دانشمندان بین المللی به صورت مستمر در اینجا حضور داشته و اساتید ودانشجویان دانشگاه با آنها تحقیقات مشترک انجام می دهند.

دکتر زراعت خاطر نشان کرد: فعالیت دیگر، انجام پروژه یافتن  شهابسنگ ها پس از سقوط است که تاکنون ۵ دوربین مجهز خریداری شده و زیر نظر دانشمندان فرانسوی در شعاع ۱۰۰ کیلومتری اطراف کاشان در حال نصب است تا شهابسنگ ها را شناسایی و محل سقوط آنها مشخص گردد.

وی تصریح کرد: این شهاب سنگها ارزش مادی و علمی زیادی دارند و دانشمندان ما می توانند اطلاعات علمی زیادی از آنها استخراج کنند در حالی که کشورها هزینه های هنگفتی صرف می کنند تا فضانوردان را به فضا بفرستند تا به یافته های اینچنینی دست پیدا کنند.

رییس دانشگاه کاشان فعالیت بعدی را پروژه رصدگاه اقلیم شناسی کوه کرکس  بیان کرد و افزود: برای اجرای این پروژه تاکنون ۴۲ حسگر دراطراف کاشان نصب گردیده تا هر شش ماه یک بار اطلاعات لازم به دست آید و این پروژه با همکاری مرکز تحقیقات مدیترانه در فرانسه و مرکز اقیانوس شناسی ایران انجام می شود.

وی پروژه تقویم گرده های کاشان را از دیگر طرح ها ذکر کرد و گفت: هدف از اجرای این طرح که برای نخستین بار در خاورمیانه انجام می شود، تهیه اطلس گرده های منطقه کاشان است که در فاز اول قرار است شهرداری کاشان به طور منظم گرده های گیاهی سطح شهر را شناسایی کرده و به شهروندان که آلرژی دارند هشدار داده شود تا در مناطق خاصی حضور نیابند.

دکتر زراعت خاطر نشان کرد: یکی دیگر از پروژه های مهم، ایجاد شعبه، آی سی تی پی ایتالیا در کاشان است که طی سفری به این مرکز، مذاکرات اولیه و مکاتبه با سازمان یونسکو نیز انجام شده است.

رییس دانشگاه کاشان با بیان اینکه ادامه این فعالیت ها نیاز به هزینه های زیادی دارد که پرداخت آنها ازعهده دانشگاه خارج است یادآور شد: از همین روی مهندس سعیدی  با توجه به دیدگاه بلندی که دارند هزینه های آن را تقبل نمودند.

وی تاکید کرد: برهمین اساس پیشنهاد گردید ​موسسه ای با عنوان موسسه مطالعات پیشرفته سعیدی تشکیل گردد تا این فعالیت ها را حمایت کند و یک یا چند فعالیت دانش بنیان درآمد زا از قبیل تولید اسانس و گیاهان دارویی و تولید انرژی خورشیدی در این موسسه تاسیس گردد و درآمدهای این فعالیت ها صرف تحقیقات و پژوهش های دانشگاه شود.

در این جلسه مهندس راهب از شرکت ایران گلاب و خانم مهندس حجازی از شرکت باریج اسانس و آقای نوابی و آقای صباغیان از فعالان این صنعت در منطقه و نیز رییس خوشه گلاب و اتحادیه گلاب داران و سایر صاحب نظران حضور داشتند و پیشنهاد های ارزشمند ارایه دادند.

نظر شما :