رئیس دانشگاه کاشان: توسعه منطقه نیازمند مدیریت شهری است

۱۰ آبان ۱۳۹۵ | ۱۴:۰۰ کد : ۴۷۵۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۸۲۹
رئیس دانشگاه کاشان: توسعه منطقه نیازمند مدیریت شهری است

 

رئیس دانشگاه کاشان گفت: توسعه و پیشرفت هر منطقه نیازمند مدیریت شهری و همکاری تمامی مسئولان است.

 

دکتر عباس زراعت در همایش ملی برنامه ریزی و توسعه شهری در تالار اجتماعات فیض کاشانی دانشگاه کاشان اظهار کرد: در چند سال گذشته تعامل و ارتباط خوبی بین مدیریت شهری و شهرداری بوقوع پیوسته و این همکاری باید به الگوی برای سایر سازمان ها تبدیل شود.

 

وی با بیان اینکه مدیریت شهری یک مجموعه و پازل است، تصریح کرد: برای تکمیل این مجموعه نیاز به همکاری سایر دستگاه ها و ارگان ها داریم تا اقتصاد و مدیریت و توسعه شهری را از حالت سنتی خارج کنیم.

 

زراعت با اشاره به اینکه  در کاشان مراکز آموزش عالی متعددی وجود دارد ولی بیشتر فارغ التحصیلان دانشگاهی جویای کار هستند، خاطر نشان کرد: در این زمینه از استاندارد کشوری پایین تر هستیم و برای جبران آن لازم است از شرکت های دانش بنیان بهره ببریم.

 

وی استفاده از فناوری نوین و همچنین بر لزوم ایجاد زیر ساخت ها تاکید کرد و افزود: تا وقتی که حقوق ماهانه از دولت می گیریم و اقتصاد کشور به نفت وابسته است شرایط تغییری نخواهد کرد بنابراین باید در این زمینه عزم جدی صورت گیرد

 

رئیس دانشگاه کاشان با تاکید بر اینکه نیروی انسانی و زیر ساخت ها منطقه فراهم است و فقط نیازمند مدیریت هستیم، اضافه کرد: انرژی خورشیدی، گل و گیاه، دریاچه نمک، آثار باستانی و موقعیت های بسیارزیادی درمنطقه کاشان این شهر را از سایر شهرها متمایزکرده و می تواند منبع درآمد زای خوبی باشد.

 

زراعت خاطر نشان کرد: حرکت سریع و متغیر جوامع امروز وتوسعه روز آمد امکانات زندگی از جمله مبلمان شهری، نیازهای معنوی و مادی در زندگی، تعاملات جدید اجتماعی، دسترسی آسان به خدمات متنوع شهری، گسترش زیر ساخت های مرتبط با فضای سبز، شبکه های ارتباطی، کاهش آلودگی هوا، بسط عدالت اجتماعی، مدیریت بحران و امنیت شهری، فرهنگ شهروندی، معماری و شهر سازی، حفظ اصالت ها و دیرینگی نیازمند برنامه ریزی دقیق و هوشمند مدیریت شهری است.

 

وی ادامه داد: هرچند نظام مدیریتی شهرهای ما با الگوی موفق جهانی فاصله دارد و شرایط عمومی آن فراهم نیست، اما برای پرهیز از دوباره کاری ها، اتلاف سرمایه ها و خدمت رسانی بهینه تر، گریزی جز حرکت به سوی این هدف نیست و باید به گونه ای عمل کرد که با هماهنگی همه ارکان و دستگاه های تصمیم گیرنده و مجری در عرصه برنامه ریزی و مدیریت شهری همگرایی بیشتری ایجاد شود.

 

در ادامه دبیر همایش ملی برنامه ریزی و توسعه شهری بیان کرد: شهرها موتور اقتصاد کشور هستند و بیشتر جمعیت جهان به سوی شهر نشینی پیش می رود.

 

محسن شاطریان با بیان اینکه برنامه ریزی شهری مجموعه گسترده ای از فعالیت های نظام مند است، تاکید کرد: برنامه ریزی شهری به منظور ایجاد محیطی بهتر و آسانتر و موثر برای شهرنشینان صورت می گیرد.

 

وی افزود: برنامه ریزی شهری یک کار گروهی با شرکت متخصصین علومی است که به نحوی در زمینه مسائل شهری می توانند به مطالعه بپردازند و در جهت بهبود، توسعه و به طور کلی وضع آینده آنها به تعیین برنامه مبادرت کنند.

شهردار کاشان هم در این همایش گفت: ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی مدیریت شهری را به چالش کشیده است..

 

سید محمد ناظم رضوی اظهار کرد: عدم برنامه‌ریزی جامع در حوزه های مختلف یکی از خلاء های مهم نظام مدیریت در سطح کلان کشور است.

 

وی با بیان اینکه علیرغم همه فعالیت‌های حوزه‌های مختلف باز هم شاهد آسیب‌های شهری هستیم، تصریح کرد: آسیب شهری ناشی از برنامه‌ریزی جامع در حوزه‌ها است و شهرداری‌ها در این حوزه با مشکل مواجه هستند.

 

شهردار کاشان ادامه داد: ماهیت و ذات شهرداری‌ها خدمت رسانی در همه ابعاد شهری است و این مجموعه باید در حوزه های زیادی ورود پیدا کند ولی به دلیل قوانین موجود در کشور وعدم تحقق مدیریت جامع شهری که تاکنون به صورت کامل محقق نشده است و در حیطه شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر دچار تعارض و تناقضاتی شده‌ایم.

 

ناظم رضوی با تاکید بر اینکه مدیران شهری کاشان بر توسعه و پیشرفت شهر کاشان اهتمام دارند، خاطر نشان کرد: برای شهری که گام های بلندی برای رشد و توسعه شهر برداشته است، همت والاتری نیاز است.

 

شهردار کاشان با بیان اینکه زمانی که در مرحله تصویب طرح تفصیلی شهر کاشان با مشکلات و موانع متعددی مواجه بودیم، اضافه کرد: با تدبیر مجموعه مدیریت شهری وبا استفاده از مفاد قانونی این مشکلات برطرف شد.

 

ناظم رضوی عدم هماهنگی و یا عدم برنامه‌ریزی بین دستگاه های اجرایی را یکی دیگر از موانع موجود در مدیریت شهری برشمرد و گفت: مشکلات شهری موجود نشان از عدم هماهنگی وعدم انطباق یک دستگاه اجرایی با مجموعه بزرگ‌تری مانند استانداری است و این دستگاه ها صرف اجرای قوانین و یا خط کش گذاشتن همان اداره منجر به ایجاد وضعیت بغرنج تری در مدیریت شهری می شوند.

 

وی داشتن شهری با نشاط و ایمن وبا انگیزه را مستلزم امنیت کاری نیروی انسانی آن شهر دانست و اظهار کرد: چنانچه در مقوله مدیریت شهری با این گرفتاری‌ها مواجه باشیم قطعاَ در حوزه مدیریت شهری از حضور افرادی که تخصص کافی برای اداره شهر دارند، محروم خواهیم ماند و این امر منجر به رخوت در شهر و کاهش کیفیت مدیریت شهری خواهد شد.

 

شهردار کاشان ادامه داد: عدم هماهنگ سازی و عدم استفاده از برنامه جامع در حوزه مدیریت شهری به پیشرفت و توسعه شهر آسیب وارد می کند وبه نظر می‌رسد باید در حوزه ابلاغ قوانین تغییراتی بوجود آید و به شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر ابلاغ شود.

 

ناظم رضوی در بخش دیگری از سخنانش به طرح تفصیلی شهر کاشان پرداخت وبیان کرد: توجه به اراضی کشاورزی و فضای سبز از مقوله های مهم مدیریت شهری محسوب می شود وبا توجه به اقلیم کاشان و وضعیت خشکسالی و مشکلاتی که در زمینه کمبود آب مواجه هستیم، مدیریت شهری، منابع طبیعی، محیط زیست باید نگاه ویژه ای به منابع آبی داشته باشند تا در زمینه تا مین آب شرب دچار مشکل نشویم.

 

80 وی تاکید کرد: 80 درصد بافت فرسوده در حوزه بافت تاریخی شهر کاشان واقع شده وبا توجه به سیما و منظر شهری و حفظ میراث فرهنگی اتفاقات خوبی در ستاد بازآفرینی شهری روی داده است که این امر منجر به تصویب آن در طرح تفصیلی شده تا مصوبات ستاد بازآفرینی شهری و مدیریتی با هم انطباق داشته باشد.

 

شهردار کاشان براستفاده از آمار و فناوری های جدید اطلاعاتی تاکید کرد و افزود: آمار و فناوری های جدید اطلاعاتی در فضاهای مجازی و مقالات و اخبار نقش مهمی ایفا می کنند ولی کشورهای در حال توسعه در ابتدای کار قرار دارند و باید گام های موثری در جهت هوشمند سازی شهرها برداریم و البته کاشان نیز در این راه زیرساخت های لازم را فراهم کرده و گام های مستحکمی برداشته است.

همایش ملی برنامه ریزی و توسعه شهری با حضور مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری اصفهان، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اصفهان و جمعی از اساتید و دانشگاهیان کشور، شهرداران شهرهای مختلف استان اصفهان در دانشگاه کاشان برگزار شد Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

نظر شما :