پروفسور حمید مولانا، از غلبه تبلیغات بازرگانی بر محیط شهری ایران انتقاد کرد

۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۷ | ۲۰:۵۸ کد : ۴۶۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۲۴

 

 

استاد ارتباطات دانشگاه امریکن واشنگتن، از غلبة تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی بر محیط شهری ایران انتقاد کرد.

پروفسور «حمید مولانا» در نشست هم‌اندیشی استادان دانشگاه کاشان در محل سالن کنفرانس این دانشگاه با اشاره به اینکه زشت‌ترین تبلیغات در ایران وجود دارد گفت: محیط پیرامون فضای عمومی و محیط زیست اطراف همچون مساجد، پارک، ‌کوچه و خیابان متعلق به عموم مردم است که پرکردن آگهی‌های خصوصی و گرفتن این محیط طبیعی از مردم نادرست و در فقه اسلامی این مسئله گناه است و نیز استفاده از این فرهنگ غلط در کشور موجب آسیب‌های زیست فیزیکی، ایمنی و سلامت مردم و تخریب ذهن کودکان و جوانان می‌شود.

وی، ارائه آگهی‌های بازرگانی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی را هم نادرست ذکر کرد و گفت: این در حالی است که ایران تنها کشوری است که در قانون اساسی‌اش ماده‌ای تحت عنوان اینکه رادیو و تلویزیون باید در اختیار مردم باشد وجود دارد برای همین استفاده نادرست از بیت‌المال و استفاده از شیوه‌های کشورهای دیگر غیر اخلاقی است.

پروفسور مولانا خاطرنشان کرد: جهت پخش آگهی‌های بازرگانی باید شبکه‌ای مخصوص پخت تبلیغات وجود داشته باشد.

ایشان با اشاره به توسعه غرب در این زمینه گفت: با سیاستگزاری، نظرسنجی، برنامه‌ریزی و نظرپردازی از عوامل موفقیت آنها می‌توان به رشد و ترقی دست یافت.

به گفته وی، جهت رسیدن به موفقیت و توسعه باید سه هدف، برای آینده چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم، قدرت کجاست و به کجا می‌خواهیم برویم در دستور کار محققان، دانشجویان و دولتمردان قرار گیرد.

پروفسور مولانا با اشاره به اینکه بیداری ما هویت آنها را تهدید می‌کند افزود: اگر به این موارد و هدف‌ها به صورت متداوم، با ذهنیت‌سازی و اعتماد به نفس پرداخته شود فرهنگ هفت هزار ساله ما می‌تواند از فرهنگ 300 ساله غرب جلو زند.

استاد ارتباطات دانشگاه آمریکا یادآور شد: اگر همه کارها کنار و تنها به نهاد ولایت فقیه پرداخته شود بزرگ‌ترین ابتکار در تاریخ اندیشه سیاسی در دنیا شکل می‌گیرد.

مولانا با اشاره به اینکه برخی پیشرفت‌های انقلاب اسلامی قابل مقایسه با کشورهای آمریکایی و اروپایی نیست افزود: از آنجا که در غرب نظم است ولی معنویات وجود ندارد باید سعی شود در کشورمان نوآوری و شکوفایی را در نهاد دانشگاهی، تشکل‌های سیاسی حزبی و مطبوعات و رسانه‌ها به وجود آوریم.

رئیس دانشگاه کاشان هم در این نشست ضمن خیرمقدم به پرفسور مولانا ابراز امیدواری کرد تا برگزاری این نشست‌ها گامی در راستای بهره‌گیری استادان این دانشگاه از تجربیات بسیار درخشان ایشان و ارتقاء سطح علمی و فرهنگی دانشگاه باشد.

 


نظر شما :