رشد عقلانی، رشد اخلاق معنوی،انقلاب اجتماعی لازمه شاگردپروری است
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان گفت: رشد عقلانی، رشد اخلاق معنوی،انقلاب اجتماعی لازمه شاگردپروری است.
حجت الاسلام حریزاوی در نشست استادان شرکت کننده در طرح ضیافت اساتید دانشگاه کاشان اظهار داشت: باید در کنار ربانی کردن، وزنه هایی از استعداد ها و قابلیت های جدید به متربی اضافه کنیم.
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان با اشاره به کلمه تربیت و پژوهش های انجام شده با محوریت تربیت در قرآن گفت: 2 ریشه و معنا در قرآن وجود دارد که رَبَوَ به معنی منسوب به رب شدن در سوره ال عمران آیه 79 و رَبَوَ به معنی فزونی و زیادت در سوره های اسراء آیه 24 و شعراء آیه 18 از آن جمله است.
وی افزود: زیادت در اینجا به این معنی ست که هم دانشجو را ربانی کنیم و هم وزنه هایی از استعداد و قابلیت های جدید به او اضافه کنیم.
ایشان در ادامه راه های زمینه سازی برای رشد و تربیت را استفاده از عوامل محیطی، رشد و شکوفایی استعدادهای متربی، ایجاد تعادل و جهت دهی حرکت ارادی عنوان کرد.
حجت الاسلام حریزاوی با تاکید بر ساحت شناسی تربیتی عنوان کرد: ساحت وجود، ساحت حیات و ساحت کمال که همان مراتب قرب الهی است را باید در تربیت مورد توجه قرار داد.
وی مراحل تحقق فعل اختیاری از انسان را به ترتیب دانش، بینش، نگرش،انگیزش،کنش و منش نام برد و افزود: منش به معنای ملکه شدن در زندگی فرد است.
ایشان در پایان به بررسی 3 واقعیت در زندگی فرد پرداخت و ابراز داشت رشد عقلانی، اخلاق معنوی و انقلاب اجتماعی در شاگرد پروری نقش مهمی دارد و باید رویکردی را با نام رویکرد تربیتی در دانشگاه مورد توجه قرار داد.
نظر شما :