مدیریت و کنترل بحران آب کاشان نیازمند تدبیر و برنامه ریزی است

۲۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۲۶ کد : ۴۶۳۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۶۸
برگزاری نشست کمیته علمی شورای حفاظت از منابع آب در کاشان

   نشست کمیته علمی شورای حفاظت از منابع آب با حضور فرماندار، شهردار، روسای ادارات و کارشناسان و متخصصان و اساتید دانشگاه در دانشگاه کاشان برگزار شد.

 

رییس دانشگاه کاشان  هدف از برگزاری این نشست را هم افزایی و ارائه راهکارهای علمی برای  حل بحران آب بیان کرد و گفت: آب واژه مقدسی است که تنها برای طهارت و زیست و تطهیر جسم نیست بلکه در تطهیر روح نیز کاربرد دارد.

 

دکتر عباس زراعت  اظهار کرد: بحران آب هشداری جدی است که اگر نخبگان تصمیمی در حال نگیرند در برابر نسل های آینده هیچ پاسخی نخواهیم داشت.

 
رییس دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه  امروز آب به عنوان سرمایه ملی مطرح است و به زودی آب در مقابل نفت قابل معاوضه خواهد بود تاکید کرد: باید برای حفظ این سرمایه مهم چاره ای اندیشید.

 

وی مسئولیت دانشگاه را  در برابر جامعه و کسی که باید تمام مسایل جامعه را هدایت کند سنگین دانست و گفت: آب یکی از مسایل مهمی است که برای حل مشکل آن، عزم جدی و همکاری تمام نهادها  و مسئولان لازم است.

 

دکتر زراعت مدیریت و کنترل بحران آب کاشان را نیازمند تدبیر و برنامه ریزی دانست و تاکید کرد:  دانشگاه کاشان به عنوان نهادی که باید به نیازهای جامعه بپردازد به این مساله توجه دارد و پژوهشکده آب برنامه هایی را  برای این موضوع مهم در پیش دارد که در این زمینه اقداماتی را انجام می دهد.

 

رییس دانشگاه کاشان افزود: در بحث بین المللی نیز، شعبه آی سی تی پی با موضوع حیات و زمین با کمک بخش خصوصی در حال راه اندازی است که یکی از موضوعات مهم آن، آب است.

 

وی به راه اندازی شورای پژوهش و فناوری اشاره کرد و گفت: در این شورا نیز سعی بر این است که با تشکیل کارگروه و کمیته های تخصصی معضل بحران آب، مورد بررسی قرار گیرد.

 

دکتر زراعت فرهنگ سازی در این زمینه را لازم دانست و افزود: دانشگاه کاشان آماده هرگونه همکاری در راستای حل بحران آب است.

 

مشاور رئیس و استاد افتخاری دانشگاه کاشان نیز در این نشست بحران آب و خشکسالی  را مساله ای جدی دانست و گفت: مردم هنوز به این باور نرسیده اند که یک روزی آب تمام و خشکسالی خواهد شد.

 

دکتر رضا منصوری تاکید کرد: منطقه کاشان تا حدود هشت سال آینده با کمبود آب روبرو خواهد شد و کمتر از 20 سال  شهر کاشان به شهر کویری تبدیل خواهد شد و احتمال نابودی آن خیلی زیاد است.

 

وی با بیان اینکه بحران آب، مشکل همه ماست افزود: برای حل مشکل آب همکاری همه مردم و مسئولان لازم است.

 

دکتر منصوری خاطر نشان کرد: مدیریت جامع آب یکی از مهمترین راهکارهایی است که می تواند از تشدید بحران آب در کشور جلوگیری کند.

 

شهردار کاشان نیز در این نشست برگزاری این نشست را برای ارائه راهکارهای علمی و استفاده از نقطه نظرات کارشناسان و اساتید دانشگاه برای حل معضل آب لازم دانست و گفت: برای حل مشکل کم آبی و بحران آب در منطقه کاشان باید انتقال آب را از حوزه های دیگر به این شهر داشته باشیم.

 

سید محمد ناظم رضوی فرهنگ سازی برای صرفه جویی در مصرف آب را تاکید کرد و افزود: برای  حل مشکل آب باید  روش های اجرایی و دستور العمل هایی که در حوزه مدیریت شهری لازم است عملیاتی و مشکلات قانونی آن برطرف شود.

 

 فرماندار کاشان نیز در این نشست گفت: در مواجهه با بحران آب باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم  و این مساله را امری انقلابی و ارزشی بدانیم که نه تنها یک ارگان، بلکه تمام مردم موظف به حل این مشکل هستند و  از ظرفیت های مذهبی و آموزه های  دینی برای صرفه جویی آب استفاده و شیوه مصرف و درست از آب برای عموم مردم فرهنگ سازی شود.

 

دکتر مومنیان  با اشاره به اینکه بیشتر آب در بخش کشاورزی مصرف می شود اظهار کرد: برای رفع مشکل کم آبی و بحران آب تاکنون جلسات زیادی با روستاییان مختلف شهرستان انجام شده است و مباحث مختلف تغییر الگوی کشت، استفاده از آبیاری های تحت فشار و نوین در کشاورزی و فرهنگ سازی در صرفه جویی مصرف آب شرب یادآور شده که باز باید راهکارهای دیگری اندیشید.


وی به  تشکیل انجمن احیاء آب در کاشان اشاره کرد و افزود: این انجمن  برنامه هایی  را برای بحران آب در کاشان دارد.

 

وی  با اشاره به تدوین سیاست های کلان آب گفت: باتدبیر، سخت کوشی و مدیریت درست باید مشکل ها را شناخت ومردم را آگاه نمود و فرهنگ صرفه جویی را نهادینه کرد.

 

در این نشست همچنین کارشناسان و استادان دانشگاه نیز گزارشی از بحران آب ارائه و نقطه نظرات خود را در خصوص رفع این مشکل بیان کردند.


نظر شما :